Annons:
Etikettallmänt
Läst 3687 ggr
[aspie]
8/12/08, 7:43 PM

Munproblem?

Lägger in samma fråga på fler sajter och hoppas på många bra svar. Här kommer problemet…

Läste lite i tråden om "aftne" och tänkte det kanske var ngt sånt som var mitt problem. Men, nej, det stämde inte.

Jag har de senaste 10-20 åren varit väldigt känslig i munnen . En tandläkare såg slemhinne-förändringar på kindens insida och gjorde biopsi. Inga fel eller cellförändingar kunde ses

Jag har fortfarande samma problem, men det har blivit värre. Ibland får jag prickar eller om det är blåsor på tungan. På kindväggarna är det ständiga vita ytor som är upphöjda i linje med där tänderna går ihop när man stänger bettet, om ni fattar? (det var dom tandläkaren reagerade på)

Nu klarar jag knappt av att äta knäckebröd längre eftersom det ger mig sår i munnen, nästan som knäckebrödet skär mig i munnen som trasigt glas, Både på kindväggarna och i gommen, men ej tungan.

Är det någon som känner igen detta?

Annons:
vanessa
8/13/08, 3:14 AM
#1

Tyvärr, jag känner inte igen det hela. Hoppas du hittar svaret. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hoppfull
8/15/08, 4:19 PM
#2

Har du läst och funderat kring candida? Det är ju en form av jästsvamp som "bor" i tarmen men kan ge problem med slemhinnorna både i munnen och i underlivet. Den kan även ge problem med magen, ge allergier samt utslag/eksem.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[aspie]
8/15/08, 4:41 PM
#3

#2 Oj då, nej jag har inte läst eller hört ngt om candida.

ObestämdLåter som godisObestämd

[aspie]
8/15/08, 4:48 PM
#4

Hittade ett litet självtest på om man kan lida av candida…

http://www.expressen.se/1.40261

Hoppfull
8/19/08, 12:09 PM
#5

Fcik du någon vägledning genom testet? Om du söker på cadidatest så brukar man kunna på upp flera varianter. Främst på engelska eftersom amerikanerna har kommit betydligt längre i sin forskning och syn på candidans följder. 

Du kan även göra ett enkelt spottest. Då samlar du din morgonsaliv, alltså innan du druckit eller ätit något, och spottar den i ett glas med kallt vatten. Låt spottet stå i några timmar och tittta sedan hur det ser ut. Om man är frisk ska spottet ligga i en snygg rund ring och flyta uppepå vattenytan… har spottet delat på sig och delar av det sjunkit eller om det bildats långa trådar neråt i vattnet så har du med stor sannolikhet candida.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Simson
8/19/08, 3:48 PM
#6

#5 Det var ett enkelt sätt på självtest! Utan tom test! =) Bra med sådana tips!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Annons:
[aspie]
8/19/08, 7:37 PM
#7

#5

Det där var ju ett kanontipsGlad Hur länge måste spottet stå i glaset? några timmar kan ju vara allt från 2-10 timmarObestämd

I vilket fall som helst, tack så mkt för tipset, ska faktiskt ta och testa det, om jag kommer ihågSkäms

Hoppfull
8/22/08, 6:32 PM
#8

Två timmar räcker säkert :) Det är väl bara att det måste stå en rejäl stund för att spottet ska hinna reagera med vattnet.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[aspie]
8/23/08, 11:05 AM
#9

Har tänk testa detta sen du skrev om det sist men glömmer bara bort detRynkar på näsan Hinner dricka kaffe innan jag kommer ihåg. Får nog ta och lägga en lapp på bryggaren för att minnasObestämd

Hoppfull
8/25/08, 11:58 AM
#10

Hahaha, ja det är inte så lätt… de flesta går väl som på automatik på morgonen :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[aspie]
8/25/08, 6:20 PM
#11

Hi hi hi, jo det är ju så, allt går på rutinSkrattande Jag har förresten gjort testet nu, men är lite osäker på om det blev rättObestämd Ska nog göra om det igen för säkerhets skull. Annars så blev resultatet igår: "Ingen candida"

Hoppfull
8/26/08, 10:47 AM
#12

Det är ju kanonbra i så fall! Se bara till att samla ihop så att det blir rejält med spott. Är vattnet fortfarande rent och inget har sjunkit eller flyter omkring eller bildat trådar så har du din candida under kontroll :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

vanessa
8/27/08, 4:06 AM
#13

Intressant test. Tänk om det fanns sådana tips för andra sjukdomar. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
Hoppfull
8/28/08, 11:04 AM
#14

Ja, det vore kanon. Enkla självtest hemma för att få en indikation :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Tassy]
9/9/08, 2:29 AM
#15

jag känner igen mig precis! Blåsorna på tungan kommer och går, likaså det i kinderna. Det sistnämnda påverkas starkt av stress har jag märkt, man tror att jag ligger och "tuggar på kinderna" på nätterna så det blivit irriterat. Blåsorna på tungan kan komma både vid stress och förkylning. Skulle vara intressant att få ett riktigt svar i stället för gissningar Skrattande

[aspie]
9/9/08, 12:58 PM
#16

Tassy! Det kan nog ligga mycket i det du skriver om stress.

Jag ligger på en skyhög stressnivå sa min smärtläkareRynkar på näsan Inte konstigt att jag mår som jag gör egentligen.

Hoppfull
9/9/08, 4:43 PM
#17

För mig är blåsorna i munnen virus, virus triggas på mig av candidan och stress (stress triggar candidan i sig). Virus kan även orsaka kronisk trötthet… virus bär alla som får munsår ibland och många blåsor i munnen är oxå virus.

http://sydsvenskan.se/kropp/article273360.ece här står det om virus och trötthet

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[aspie]
9/9/08, 5:05 PM
#18

Jag har läst om CFS förut och har trott mig ha det, men läkare har bara viftat bort det när jag berättat om det.Rynkar på näsan

Är fortfarande inte säker på vad som orsakar mina problem och inte verkar uredningarna komma fram till något heller.

Har fått diagnosen fibromyalgi, men ändå är jag inte riktigt säker på den diagnosenObestämd

Hoppfull
9/10/08, 12:34 PM
#19

Det är verkligen knepigt! Jag har precis fått diagnosen kroniskt trötthetssyndrom men i motsats till dig så tror jag inte att det är det jag har. Jag tror att det är andra obalanser i kroppen som samantaget gör mig så här trött. För mig har matsmältningen en central roll då det blir allt mer uppenbart att jag inte tar upp näring som man ska. Och utan näring ingen energi, och självklart slår det ut all naturlig läkning/återhämtning i kroppen så att man blir i allt sämre skick och tröttare och tröttare.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[aspie]
9/10/08, 6:54 PM
#20

Du missförstod nog, eller så missförstod jag dig?Obestämd

Jag misstänker starkt att jag har blivit feldiagnostiseradFlört

Annons:
Ewa-Marie
9/11/08, 12:39 AM
#21

Gå in på scandlab och kolla in deras tester angående candida,men de har även många andra tester som är intressanta!

Det låter som candida..Jag tycker du ska testa dig för ev allergener,matallaergier,candida,ev hormoniella tester.

Lycka till!

[aspie]
9/11/08, 6:33 PM
#22

Ewa-Marie! Har du någon länk till scandlab? Jag kan ju i och för sig googla självObestämd

Tack för tipset i varje fallGlad

Hoppfull
9/12/08, 1:55 PM
#23

#20 Hihihi jag som fått diagnosen CFS tror inte att det är det jag har… det var så jag menade. Vi har båda fått fel diagnos då. Fast jag får nog lov att ha den så länge i stort sett ALLA symptom återfinns hos mig. Jag måste ju förhålla mig till min trötthet, men eftersom jag tror att jag kan bli frisk kan jag inte helt och fullt gå in i en sådan diagnos med allt vad det innebär.

Scandlab är ju så himla dyrt! Bra men dyrt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[aspie]
9/12/08, 6:04 PM
#24

Vad är Scandlab egentligen? Har inte googlat på det ännu. Är det dyrt så kan jag redan lägga ner, för pengar har jag inte. Inte till såna extra utgifter i varje fallObestämd 

Hur fick du diagnosen CFS? De jag har delgett min misstanke till, har aldrig hört talas om detFörvånad

Hoppfull
9/15/08, 9:24 PM
#25

Jag har haft samma psykiater sedan 2001. Jag kollapsade 2002 (hon ville sjukskriva mig redan 2001 när jag kom till henne) och har gått hos henne för samtal i samband med detta i flera år. Vi har hållit kontakten sedan dess då jag rasat ihop några ggr till med jämna mellanrum och hon har sjukskrivit mig.

Först trodde hon att min trötthet uteslutande berodde på min känslomässiga status. Efter att åren går och jag fortfarande är lika trött, eller tröttare och inte återhämtar mig, trots att min känslomässiga status är positiv idag, har hon börjat fundera på andra saker. Och sist jag träffade henne ville hon gå igenom diagnoskriterierna med mig. Då jag lever upp till i stort sett vartenda ett så fick jag diagnosen helt enkelt. Men det var hon som tog upp den allra först.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Helona
9/16/08, 10:11 PM
#26

Hej Aspie!

Jag har nåt som heter OLP.Oral lichen planus,i min mun. De trodde först att det va candida. Jag blev behandlad för det,men det fösvann inte.

Googla lichen,och läs! Jag tål ej het o hot mat o dryck. Insidan av mina kinder ser ut som,vitt spindelnät. Jag kan inte spänna ut mina kinder,typ blåsa upp balomger.

Men det finns hjälp att få. Jag mår jättebra.

Lycka till

[aspie]
9/16/08, 10:51 PM
#27

#26 Tack för tipset, tyvärr, eller tack och lov, kanske jag ska säga? Detta stämmer detta inte in på mina symtom

Annons:
Helona
9/16/08, 11:35 PM
#28

Så lite…Men du verkar ha större problem än vad jag harObestämd

Upp till toppen
Annons: