Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 26701 ggr
Chestnut
2010-06-22 00:30

OxyNorm, vågar jag?

Hej alla ni i skuggan…

Min dag tillbringades inom sjukvården. Fick vänta 4 timmar på akuten innan jag ens fick träffa en läkare Förvånad Slutade med att jag hade två läkare stående hos mig som beklagade att de inte kunde hjälpa mig med något innan min läkare kommer hem från semestern.. Rynkar på näsan Mer än smärtlindring. Har tramadol som funkar bra när det krisar men kan inte ta det när jag står på antibiotika.

Fick därför med mig tre OxyNorm á 5 mg hem. Tanken är att jag ska ta till kvällen/natten nu de värsta dagarna. men ja… Jag vågar inte. Rynkar på näsan Tycker att det är alldeles för starkt, för guds skull, jag är bara 17! Men samtidigt vore det skönt att få lite sömn, sov knappt något alls natten som var för att jag hade så ont.

Dessutom är jag rädd att bli ännu mera illamående av dem.

Vill, vill inte, vill, vill inte…

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Chestnut
2010-06-22 11:24
#1

Slutade med att jag inte vågade igår. Mamma jobbade natt så *om* något skulle gå fel så var jag ensam hemma. Sammanlagt under natten sov jag ca 3 timmar. Hoppas att smärtan ger sig lite under dagen, annars kommer blir jag tvungen att ta en tablett ikväll. Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

sissie
2010-06-22 12:12
#2

Hoppas värken ger med sig. Jag skulle nog själv bara använda tabletterna när det verkligen är kris. Kan ju vara bra att ha hemma uti fall att, så att säga.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chestnut
2010-06-22 15:05
#3

Fast då är frågan, vad är kris? Är det när jag ligger och har för ont för att kunna somna? Eller när jag har så ont så att jag inte kan kommunicera mer än att säga "AAJJ!"? Svårt sånt här. Obestämd Sjukgymnasten såg på mig både idag och igår att jag har ont. Men hon avrådde mig från tabletterna. Och tror att fortsätter det att vara på den nivån det ligger nu (runt 7-8 på VAS) så låter jag bli. Men får jag ondare än vad jag redan har då blir det tabletterna, åtminstone så att jag får sova en natt. Gråter Nu är jag för trött för att orka bita ihop och kämpa på.

Med vänliga hälsningar
Chess

ttss
2010-06-22 15:41
#4

5 mg oxynorm är ungefär lika mycket som en tia morfin, en tia morfin innehåller cirka 7 mg "morfin" (kan inte gå och läsa påvad ämnet heter. förpakningen. Man säger ändå att man tar tio mg morfin, och det är 1 mg mer en två citodon. Tramadol vet jag inte hur det är i förhållande vis. 

5 mg oxynorm är 1 mg (10 mg mer kodein) mer morfin än två citodon (30+30 kodein).

Chestnut
2010-06-22 15:51
#5

#4 Oj, du är bättre på att räkna på sånt där än vad jag är Glad försökte lite igår kväll men orkade inte.. För trött och frö ont.

Två Citodon på samma gång är mer än vad jag har tagit. Tar bara en åt gången så det blir ett rätt stort snäpp för mig. Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

ttss
2010-06-22 18:10
#6

Chesnut: Tyckte det blev lite rörigt pga att jag är smärtan, men det kanske gick att förstå trots allt.

Det kanske blir ett för stort steg, men du kan ju testa med en halv oxynorm om du vill. Det borde bli en aning mer en 1 citodon men inte mycket mer.

Annons:
Chestnut
2010-06-22 23:18
#7

#6 Fick kapslar så kan inte dela dem Obestämd

Nu är dock problemet löst, ska inte äta mera antibiotika för tillfället. Så kan ta tramadol ikväll att sova gott på Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

sissie
2010-06-22 23:39
#8

Vad bra att det löste sig.

Med kris menade jag att när det känns som en krissituation för dig. När du känner att du verkligen behöver få bort smärtan. När du inte orkar stå emot den. Kanske för att få en chans att få sova. För sömn är ju också viktigt för att värk ska vara uthärdlig. Är man trött så påverkas man mera av smärtan än när man är pigg.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Cindy
2010-06-28 00:55
#9

Ligger man över 5 på smärtskalan så är smärtlindringen otillräcklig enligt smärtläkarna jag pratat med. Har man så ont som 7-8 så ska man inte tveka att ta starkare preparat så man kan avbryta smärtcirkeln man är i!

Ja, du är ung, men om läkaren bedömt att du behöver så starka preparat så är det också så. De skriver helt enkelt inte ut starka opiater till minderåriga (eller äldre heller för den delen) utan mycket starka orsaker!

Och tro mig, på några få tabletter blir man inte beroende. Har man starka smärtor ska det mycket till för att kroppen ska bli beroende!

Kram!
skäl!

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
2010-06-28 01:16
#10

#9 Nu har det visserligen löst sig i och med att jag kan ta tramadol igen vid behov. Men min (och mammas) uppfattning var att det var rätt lättvindligt jag fick med mig tabletterna. Fast samtidigt, vad annars skulle de kunna göra? Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
2010-07-09 23:13
#11

Jag håller med om att ligger du så högt på VAS så ska du ha mera smärtlindring. Det sliter mera på kroppen att ha så ont än att ta dessa tabletter.

Dessutom så blir man inte missbrukare av att ta medicin när man har smärtor. Däremot om man tar utan smärta så blir man det.

Sen att man efter en tid måste trappa ut en medicin är en helt annan sak för det måste man göra med de flesta mediciner. Att sluta bara sådär är inte bra oavsett om det är Alvedon eller Morfin.

Så mitt råd är att du ska lita på läkarna som ger dig medicinen. Dom ger inte bara ut för allt som ges av dessa medel är noga räknade och protokollförda.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Farwuq
2017-06-03 20:03
#12

Citodon "biter" numera dåligt på mig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: