Annons:
Etikettersjukdomtrauma
Läst 10174 ggr
Chestnut
3/24/10, 10:44 PM

Ökad tolerans för läkemedel

Har märkt det att jag snabbt blir tolerant mot olika smärtmediciner. De tappar effekt.

För en och en halv vecka sedan började jag ta tramadol igen vid behov. Första tabletten var värsta knockouten trots lägsta styrkan. Nu kan jag lätt ta 5 gånger så hög dos (fördelat under ett dygn) och funkar någonlunda hemma, blir inte sängliggande i alla fall.

Är så med alla smärtmediciner, efter ett tag (någon vecka upp till ett halv år) slutar medicinen att fungera. Det enda som hjälper då är att trappa ut, göra ett kortare uppehåll och sedan börja om på lägsta möjliga dos.

Någon annan som har detta problem? Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Farwuq
3/25/10, 7:20 AM
#1

Vilket elände. Kan man inte flika in ett annat medel under tiden som man återställer sig?

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sissie
3/25/10, 7:38 AM
#2

Vad jobbigt. Det vore ju bra om de håller längre än så. Några år i alla fall.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chestnut
3/25/10, 9:51 AM
#3

#1 Har flera olika mediciner så slutar en fungera kör jag på en annan. Men är jobbigt när man har hittat en fungerande kombination.

Med vänliga hälsningar
Chess

sissie
3/25/10, 9:56 AM
#4

Kroppen har en otrolig förmåga att anpassa sig till olika saker. Trist dock när man behöver lindring. Jag kan tänka mig att många skulle önska sig en knapp att trycka på så man kan stänga av smärtnerverna.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Wassago
3/25/10, 12:19 PM
#5

Känner igen mej exakt Chestnut!! Går ju på tunga doser vid behov och för mej är det främst vinterhalvåret och förvår samt senhöst som e värst, när temperaturen faller och stiger hela tiden. Under sommrarna brukar jag så gott det går att försöka låta bli tabletterna just för att rensa kroppen och få tillbaka effekten igen.

När jag går på en fulldos idag (så här i slutet av min värsta period) så skulle en "normal" människa fullständigt däckas el till och med stryka med, men på mej biter det knappt mer än alvedon just nu..

#4 ja tänk vad underbart det vore.. att åtminstonde ibland få vara helt smärtfri! Har glömt hur det kändes nästan..

Chestnut
3/25/10, 8:06 PM
#6

#4 En sådan knapp vore inte fel… Ibland. Obestämd För smärta är trots allt ett symptom på att kroppen utsätts för fara/skada och därför är det väldigt viktigt att man känner det för att undvika förödande skador.

Men går man med kronisk värk - då vore den knappen toppen!

Fast för min del skulle jag nöja mig med ett par morfininjektioner idag Flört Skulle räcka långt det med.

#5 Visst är det jobbigt?

Lite OT:
Pricken över i var när jag bad om recept på nytt smärtstillande i form av en Citodon och Alvedon i storpack och en överläkare ville inte skriva ut för alvedon kan man köpa receptfritt och det borde räcka långt med någon enstaka då och då. Citodon kunde inte jag behöva som var så ung?

Tilläggas kan att detta var dagen efter min enda patellaluxation (krävde manuell tillbakadragning till skillnad mot subluxationerna), jag grät av smärta så fort jag belastade och hade haft alvedon dagligen i 9 månader, Citodon vid behov i 2 månader.

Om jag brukade ha så ont så dessa mediciner krävdes INNAN då borde jag väl behöva dessa efter med? Men nej då, jag är så ung så jag klarar mig…

Den läkaren visade dessutom noll hänsyn till mig utan skulle promt hålla på och dra i benet. Smärtlindring? Nix. Var nog ett av de två värsta läkarbesök jag har varit på (intressant nog står samma läkare för det andra med), efter det litar jag inte blint på läkare utan de får förtjäna min tillit. Därför är min nuvarande ortoped så bra, han är inte brutalare än absolut nödvändigt.

Okej, det blev ganska mycket OT på slutet Skäms

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
sissie
3/26/10, 8:10 AM
#7

Sådana läkare är inte roliga. De ska tro på vad man säger. Visst finns det folk som försöker utnyttja dem, men det ska inte gå ut över andra.

Det har ju börjat dyka upp smärtkliniker lite här och var där de jobbar med att hjälpa folk med smärtor. Vet inte riktigt på vilket sätt de jobbar men de ska ta smärta på allvar i alla fall. Tror de jobbar med både smärtlindring i form av medicin men också träningsmetoder så att man ska kunna tåla smärtan mer än tidigare. Låter lite knäppt dock men det finns kanske en poäng i det.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chestnut
3/26/10, 8:52 AM
#8

#7 Smärtmottagningar har jag hört lite allt möjligt om. Finns de som är jättebra och de som är urkassa. Som all annan vård idag, tyvärr. Men idéen är god tycker jag! Skrattande

Med vänliga hälsningar
Chess

[GunillaR]
3/26/10, 11:04 PM
#9

Detta med läkemedelstolerans är nog väldigt individuellt.

Jag har morbus dercum och fibromyalgi sedan 1998. Har testat en del mediciner. Det bästa medicinerna mot värken är de antiinflammatoriska men där protesterar magen med en gång. Så efter många år så har jag kommit fram till att paracetamol och kodein är den bästa varianten för mig, alltså Citodon.

Varje gång jag kommer till ny läkare så våndar de sig över denna beroendeframkallande medicin som är jättefarlig och som jag absolut inte bör ta. När jag sedan berättar att jag tagit samma dos sedan 1998 och till och med halverat denna, så tittar de lite dumt på mig. Det där kan väl inte vara möjligt!

Men så är det. Jag har förmodligen någon slags inbyggd maxtolerans som gör att jag inte behöver öka doserna.

Moonwing
3/27/10, 1:49 AM
#10

Du har rätt Morgaine, en del av befolkningen..har inte ens samma tillvänjningförmåga som de andra-de har också mycket lätt att sluta med Läkemedel (i jämförelse med andra)  som brukar ge svår "abstinensbesvär", när man slutar med dem.

För de här procenten av människosläktet är det också viktigt att man ser upp med dosering osv..varför en del fungerar så här-är man inte helt säker på,  och det är inte precis vanligt.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Cindy
3/27/10, 3:14 AM
#11

#6 Anmäl läkarfanskapet och vägra gå till honom igen! Om en läkare ordinerar ett läkemedel så SKA han skriva ut det också, även om det finns receptfritt. Det är bara att säga "jag vet att alvedon är receptfritt, men jag vill ha receptet ändå för som du förstår blir det hemskt dyrt att köpa små förpackningar hela tiden". Om han ändå inte vill skriva ut, så säg att då vill du träffa en annan läkare. Tyvärr är det så att man måste visa musklerna ibland för att en doktor ska lyssna…

Själv har jag också problem med att ett smärtstillande inte funkar i längen för mig. Jag har gått från Citodon till Tradolan till Tamgesic + Norspan (morfin) på bara ett år. Inte kul!

Vänliga hälsningar
Cindy

Farwuq
3/27/10, 7:57 AM
#12

Tolerans är väldigt individuellt, det är där för vissa kan bli missbrukare på en obetydlig dos och andra klarar mycket mer. Jag själv t.ex., slutade röka tvärt 86 och fick inga större problem.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

bluemary
3/27/10, 11:14 AM
#13

Samma här  Epicindy. Har gått från Citodon till OxyContin som ju också är morfin. Inte roligt……

Annons:
Chestnut
3/27/10, 3:36 PM
#14

#11 Vägrar träffa läkaren gör jag. Överväger också att anmäla av flera olika anledningar men vill då först ha lite mera underlag. Den läkaren har gjort mycket tokigt Obestämd Så väntar på en undersökning jag ska på främst, sen får jag se.

Med vänliga hälsningar
Chess

ttss
3/28/10, 5:20 PM
#15

Vill klar göra en sak. 

Vi pratar om FYSISKT beroende, alltså inte psykiskt. Fysiskt beroende har man när man tagit någon form av opiat i mer en 3 dygn (eller något liknande) eller får abstinens. När om får en tolerans utveckling så krävs mer medicin för att få samma effekt. Kroppen vänjer sig. Tolerans utvecklingen går olika snabbt på olika personer/mediciner. 

Finns ju en opiat som inte sägs ha opiaters negativa effekter.

Chestnut
3/28/10, 5:24 PM
#16

#15 Nu blir jag lite nyfiken, du vet möjligen inte vilken opiat? Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

ttss
3/28/10, 5:31 PM
#17

Jo självklart vet jag det Chestnut. Metadon är namnet. Används både till smärtpatienter och människor som är missbrukare.

Chestnut
3/28/10, 5:35 PM
#18

#17 Tackar! Ska ta och kika lite på det, låter helt klart intressant.

Med vänliga hälsningar
Chess

sunkan
4/1/10, 6:56 PM
#19

jag håller med att alla har inte lika lätt att bli beronde av en medicin. Själv så hade  jag  panocod i många år och låg på samma dos hela tiden. Varje gång jag ville ha nytt recept så fick jag höra hur beroendeframkallande dom var. Läkarna ser ju om man tar fler än man ska. Man kände sej nästan som en missbrukare varje gång man ville ha ett nytt recept. Det är ju inte lätt för läkarna att veta vem som har lättare för att bli beroende och vem som inte har det, därför drar dom alla över en kamm. För över ett år sen bytte jag till tramadol retard. En del blir ju lätt beroende av dom ochså och får apsinens, men jag har aldrig märkt något. Jag tillhör nog dom som inte har så lätt för att bli beroende.

Farwuq
6/3/17, 8:08 PM
#20

Jag tar både Citodon, Lyrica och rena kodeintabletter, men lindringen blir allt sämre.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
2Sirius
7/3/17, 4:50 PM
#21

Kan inflika att samma tendenser kan finnas hos Psykofarmaka… Har bland annat använt Lamotrigin, ett läkemedel som hos endel användare, kan dra igång och vid för hög dos kan ge Maniska/Över aktiva symptom… Då jag första omgången, hade den ett år, då effekten hade avtagit, fick jag prova andra mediciner. Varför ta ett läkemedel för att få Biverkningar, då var illa nog då den hjälpte… Efter 9 månader, så provade vi den igen… Och den tröghet i att göra saker, som jag haft utan, och med några olika mediciner, under denna tiden, var som bortblåst, jag började möblera om och städa och kunde knappt vara still… Detta påvisar hur viktig balansen av olika ämnen och signalsubstanser är i kroppen, för att vi ska fungera… Bi- verkningarna, Kväljning/Kräkningar (Illamående), Ökade och minskade i samma täckt som den önskade Verkningsgraden. Vilket resulterade i att jag fick prova medicin mot illamående, men trotts att jag nu, mer än ett år efter att jag slutade med den, knapp hjälp av Lamotrigin en, som jag dessutom haft uppehåll med, då jag provat andra… Men med än starkare Bi-verkningar, i förhållande till den lilla hjälp den nu ger

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
8/11/17, 8:54 AM
#22

Min tolerans för Modafinil, ökar.
Jag tar min narkolepsimedicin som den är ordinerad men likväl blir det allt fler attacker som jag har svårt att kontrollera. 
Så nu är jag allt mer tolerant mot mina mediciner, samma med sömnpillerna. Jag sov fem timmar denna natt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: