Annons:
Etikettersjukdomtrauma
Läst 3723 ggr
Ek--
5/7/09, 2:36 AM

23 och livstids dömd

Hej, nåra av er kanske känner mig som Ferretcrows sambo, om inte. Hej Richard heter jag, och jag har MS.

Allt började nog för många år sedan, kan inte säga exact när men på senare dagar så har man komit på att saker inte kanske va som dom skulle.

jag har länge mått dåligt, deprimerad, inte kunnat jobba en längre tid utan bara gått in i en vägg, humörsvängningar etc. altså inte vare helt 100%, vet dock inte om det har nått med saken att göra lr om det bara är så jag är.

för 3år sedan tappade jag talförmågan ett längre tag, jag vart rädd, ringde mamma och försökte prata… tog sin tid när man fick kämpa för att tunga och läppar skulle sammarbeta, hon va rädd om hjärntumör etc, självklart det värsta, hon är ju mamma… ringde läkare o gick igenom samma sak, dom sa. avvakta, det kanske blir bra.. öhhh dom trodde väl jag va påtänd lr nått.

men det blev ju bra tillslut. tänkte inte mer på de.

sen tog det en längre tid och jag började för ca 1.5 år sen se massa skumma spiraler o saker i mitt synfält, trodde de va skräp, skjölde ögat men vart inte bra, ja ja bara läkaren då.. gick här på läkarstationen där jag bor, dom kunde ju inte göra nått så vart skickad till s-vall o sen började resan jag aldrig glömmer.

jag hadde fått en inflammation i gelekroppen i ögat, dom kunde inte säga varför lr hur, om jag va 90år så förstod dom, jag hadde även fått 2 hål i näthinnan som som akut laser svetsade igen. vart satt på kortison hästdoser på en gång för att få ner inflamationen som vid denna tid va hemsk o jag knappt kunde se med höger öga..

iaf, dom började undersöka, det va massa olika röntken, dom fyllde nog en blodbank som fick mitt namn. reumatik rester etc…

efter en lyckosam magnetröntken och en ryggmärgs test fick jag ett papper hem där det står: Du har MS

ETT BREV..

men men, dom kom fram till nått iaf…

det vart en kort historia. men nu har jag presenterat mig iaf.

idag är jag 24, pappa till en underbar son på 1 och har kronisk inflamation i höger öga och kroniska nervsmärtor i höger ben, tar Rebif 3ggr/vecka, lyrica för benet 2ggr/dag och precis idag fått en spruta med kortison direkt in i ögat.

livet vände vid tidig ålder…

missade säkert en massa intressant, men fråga gärna, är helt öppen om detta.

Annons:
FerretCrow
5/7/09, 11:42 AM
#1

Vad underbart älskling att du äntligen blir medlem här som jag tjatat om så länge och talar ut lite och allt du vare med om. älskar dig så. många pussar till dig min käresta =)

Aurelia
5/7/09, 3:28 PM
#2

Kära vän

Dina ord går rakt in i hjärtat. Jag är själv jättedålig men du är ju så UNG! Det har ju den fördelen åtminstone att dom kan hitta bättre och bättre bot.

Är det MS som går i skov eller den andra sorten, har du fått veta det?

Jag har en väninna som klarat av sin MS i många år nu.

Om jag kunde göra något för dig skulle jag det. Kan bara tänka på dig.

Så skönt att du har en snäll sambo. Hälsa henne.

Kramar till er båda.

Tappa inte modet!

Aurelia

Ek--
5/7/09, 3:34 PM
#3

Nej jag har inte fått veta det, men jag är ganska säker på att det är skov, dock är det svårt att avgöra såhär tidigt i sjukdomen som jag hört, svårt att avgöra nånting.

men jo det är tur för mig att dom hitta det tidigt och satt in mediciner för då är ju chansen att jag klarar mig längre större.

och jo min sambo kämpar med mig.

Tack för orden, kram

BabyDragon
5/7/09, 11:12 PM
#4

Låter hemskt, men det låter som att du har fint stöd och glädjeglimtar :) Hoppas för dig att du blir bättre.

medde
5/8/09, 1:07 AM
#5

Oj! Det var länge sedan jag vart så rörd av att läsa i en tråd. Detta måste tas in och smältas en liten stund, frågor kommer med all säkerhet. Men måste ändå säga det som slår mig då jag läser är din styrka som genomstrålar ändå mitt i allt. Men som #4 sa du verkar har verkligen ett fint stöd, och en liten son. Visst är ens barn dom verkliga ljusglimtar i livet. Jag säger jämt att mitt liv började då jag vart mamma. Innan sade jag. Nänä vill vänta till jag känner jag levt klart för mig själv först. Men jissses det var då livet började.

Mvh

Ta hand om dig och din fina familj,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
5/11/09, 3:51 AM
#6

Hejsan. Trevligt att se dig här, äntligen :-). Det jag tycker är så fruktansvärt är hur sjukvården behandlat dig, och sedan inse att jag har haft tur i oturen. För det är otur i min bok att få MS. Det tog visserligen tid för mig att få min diagnos också, men jag mådde verkligen inte lika dåligt som du. Och när jag fick problem med ögat, tittade läkaren där och sa direkt. "Du har nog MS, du får en remiss nu till neurologen". Sedan rullade allt på.

Fattar inte att de skickade ett brev till dig med diagnosen, snacka om okänsligt.

Så hur går det med medicineringen? Får du Tysabri? Minns inte riktigt. Får du bra vård nu på sjukhuset? Får du rehabilitering? Det hjälper också.

Underbart att du har en så bra familj, och ett underbart barn. Allt det gör saker och ting klart bättre.

Du får titta runt här, och läsa lite artiklar.

Sköt om dig en massa, och din familj.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
FerretCrow
5/14/09, 1:54 PM
#7

Såhär såg han ut efter Kortison sprutan i ögat…..

Bild kommer senare då det inte går att lägga upp bilder nu på iFokus av någon andledning =(

Ek--
5/20/09, 11:31 AM
#8

#6 Jag får Rebif 22mg som jag tar 3ggr i veckan och det funkade bra till en början, nu måste jag byta tyvärr. jag är sjuk 5 dagar i veckan give or take. influensan kommer o går helt slumpmässigt hela veckan varje dag.

det är ganska jobbigt då det förstör vardagen helt o man får knapra piller som bara den.

men jag ska väl få byta nu o testa nått man tog varje dag, kommer inte ihåg va det heter. men det va tydligen ett helt annat verksamt ämne, hoppas det blir bättre, men då är det ju att man ska ta sprutor varje dag istället. vet inte om det blir nån höjjdare det heller. inge problem me sprutorna men nu har jag ont i stickområdena, riktigt ont. kan inte ha tryck på magen lr låren alls.. liiite jobbit när man har en pojk på 1.

Och jo visst får man hjälp, "går" till arbetsterapeut och kurator, sen hur offta det blir det är en annan femma. men jag klarar mig, har jag överlevt hittils så gör jag nog det ett tag till ;)

Nervsmärtorna i benet är iaf mycke bättre me Lyrica som jag äter, dock blir det väl livslång behandling där med, men sålänge det är bra lr så bra det kan va så är jag nöjjd.

ögat vart mycke bättre nu en vecka o lite till efter sprutan jag fick, fungerade riktigt bra.. va o prata me dom o vi skulle fortsätta me det när det behövdes istället för piller i mängder.. mindre drabbning på kroppen.

Har även äntligen fått in försäkrings papperen, lite sent men vafan.. får se vad som händer där, man får väl hoppas på att det går igenom så man kan unna sig en avslappning efter denna drabbning nu.

/Richard

FerretCrow
5/22/09, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

bild på ögat efter sprutan

BabyDragon
5/23/09, 2:33 AM
#10

#8 Jobbigt :/

#9 Ser ut att göra riktigt ont :S

FerretCrow
5/23/09, 2:39 AM
#11

#9 jo han hade lite ont efter och nu efter två veckor syns det fortfarande spår i ögat efter sprutan. men huvudsaken är ju att den har hjälpt =)

vanessa
6/2/09, 4:33 AM
#12

Jobbigt med medicinen, och ögat. Hoppas att det är bättre i varje fall. Har du pratat med dem om Tysabri? För det hjälper verkligen de som inte får hjälp av annan medicin. Som jag. Angående sprutorna och stickområdena, är det ner i musklerna eller in i ådrorna? Hade själv problem med det. Fick börja ta i baken också och jag tog bara spruta en gång i veckan. Men det var lååånga sprutor för att nå musklerna. Du kanske inte har sådana. Så jag fick hoppa mellan varje lår, varje skinka och så tillbaka. Tack vare min man så gick det eftersom det inte går att ta spruta i baken själv :-).

Tysabrin är som en frälsning för mig, eftersom det bara är en gång i månaden på sjukhuset. Så alla funderingar med mera kan jag bolla med dem på månadsbasis.

Sköt om dig.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[Tassy]
6/13/09, 1:25 AM
#13

Usha, vilket öde Rynkar på näsan

varmt välkommen hit Richard!

Annons:
sissie
3/19/10, 8:07 AM
#14

Hur har det gått för dig, Richard? Och för dig med FerretCrow?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Wassago
3/19/10, 10:03 AM
#15

Hej Rickard!! Japp, jag e en av dom som "känner" dej som Ferretcrows sambo, minns när hon kom hit till oss! Glad lite sent kanske men välkommen hit!!!

Ja…. livet gör sina kovändningar.. snabbt å inte alltid så lustigt! Men som sagt, kul du hittat hit och kul att höra att det går bra med ert barn! Själv blev jag pappa för snart fem månader sen!

Väl mött//I

FerretCrow
10/11/12, 9:19 PM
#16

Åh herregud här har vi missat att svara =(

Det rullar på för oss och vi mår bra eller ja okej iaf =)

Richards öga har tyvärr lett till att han precis fått beskedet gråstarr =(

Annars är MS:en ganska stabil och han har varit utan medecin över 2 år då inget fungerat som det ska men har sedan en tid tillbaka startat igen på nytt med Rebif. Men istället för 3 sprutor i veckan tar han bara 1 i veckan för att försöka vänka kroppen.

Sonen hemma är nu 4½ år och har förståt otroligt bra att pappa är sjuk och måste ha sprutor med mera och han tar det med ro.

Själv utbildar jag mig nu till personlig assistent då jag efter 2 års arbete på hemvården (även pers.ass vikarie tidigare) insett hur mycket jag älskar att hjälpa sjuka och äldre människor med deras vardag. Så jag insåg att varför inte utbilda sig till något som leder både till jobb och jag i framtiden kan ha nytta av hemma den dagen richard blir sämre. om det nu går så långt.

BabyDragon
10/11/12, 9:23 PM
#17

Skönt att höra att det går bra! Starren till trotts.

Barn förstår mer än man kan tro Glad

Låter som ett bra val både nu och för framtiden.

Hoppas på att ni får fortsätta att ha det lugnt. Kram

FerretCrow
10/11/12, 9:33 PM
#18

Alltså man kan verkligen inte beskriva med ord hur mycket ni på denna sida har betytt iaf för mig när det gäller detta.

Ska skriva ett arbete nu i skolan om MS och kom på att jag skulle leta reda på allt detta och gud vad det hugg i hjärtat att läsa detta efter så lång tid, men nyttigt =)

Upp till toppen
Annons: