Annons:
Etikettersjukdomtrauma
Läst 4977 ggr
Chestnut
2009-04-11 17:24

Vad har vi får sjukdomar/besvär på skuggfolket?

Hej!

Jag är nyfiken av mig, ibland för nyfiken. Flört

Undrar nu vad vi är för någon blandad kompott här på skuggfolket? Vad har ni andra i bagaget?

Givetvis behöver ni inte svara men det vore intressant att läsa.

Kram

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Chestnut
2009-04-11 17:26
#1

Jag har knäproblem. Det är den korta varianten, och den tror jag att jag håller mig till just nu.

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
2009-04-12 08:18
#2

Här är en till med knäproblem. Startade med en infektion som aldrig bröt ut ordentligt utan satte sig så snällt i mitt knä.

Har idag en halv knäplastik i det knät men tyvärr så är värken sju resor värre.

Därför har det utvecklats till en fibro. Har också en rygg som är elak. Väntar på ett göra en MR på ländryggen. Ett par sjukgymnaster har sagt att det kan va ett diskbråck. Läkare är tyvärr eniga om detta.

Med all värk och begränsingar som blivit så mår jag inte bra psykiskt. Har alla tecken på utmattningsdepression.

Så visst är livet stenkulGråter

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

medde
2009-04-12 21:39
#3

Jag har väl inga krämpor. Det som fått mig in hit är min goa vän Vanessa. Men jag har en syster som har en hjärnskada förvärvad i vuxen ålder efter olycka. Vilket har varit  väldigt jobbig. då hon var min stora idol och hjälte då jag var ung. Detta har medföljt väldigt jobbig tid för våran familj. Även då  vi bad om en godman till henne. Detta har varit en katastrof av dess like. Men lätta ord ingen snäll människa!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

BabyDragon
2009-04-12 22:37
#4

Har whiplash efter en bilolycka 06 och en ond rygg från samma olycka. Har lett till nervskador i nacke, huvud och armar, har tics ibland så jag tappar och kastar saker rätt vad det är. Det jobbigaste e när ena ögat får tics. man ser inte ett dyft då.

Joline
2009-04-12 23:51
#5

-1 Hypercardiomyopati… En mutation i generna som gör att väggar i hjärtat växer och blir för tjocka och sakta stelnar till.

-Ansträngning medför bröstsmärta och andningssvårigheter, hjärtflimmer, rytmrubbningar,

-Fått prova olika mediciner som bromsar förloppet, och fick på köpet astma pga biverkningarna. (Nu har vi hittat en medicin som är selektiv och inte påverkar lungorna, men astmasymtomen kvarstår)

(-2 astma)

-3 Reumatisk värk i lederna. 

-4 Von Willebrants syndrom -mild form av blödarsjuka..

vanessa
2009-04-13 06:58
#6

Intressant tråd. Och sorglig.

Jag har Morbius Crohns (tarmsjukdom) och MS (påverkar nerverna i hjärnan). Dessa sjukdomar är kusiner, alltså autoimmuna sjukdomar. Detta betyder att ens immunförsvar ser kroppen som en fiende och attackerar.

Alla är som Medde skriver inte är sjuka här, utan har anhöriga/vänner som är det. Då är det här ett bra ställe att filtrera sina känslor. Det är även fler som just nu av olika anledningar inte är här nu. Där är Fibro, hörsel, skador efter bilolyckor och sådant med på listan. /Kata

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
Hennum
2009-04-22 19:32
#7

Jag är stelopererad för scolios och har en mamma med obotlig cancer.

Tycker egentligen om det här forumet, men jag skriver eller läser i princip aldrig här. Mest för att jag inte vill tänka.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

vanessa
2009-04-27 06:05
#8

Jag förstår att du inte vill tänka, men det är samtidigt så viktigt att göra det. För försöker man förtränga mår man sämre enligt min erfarenhet. Hemskt med din mamma, vet precis hur det är. Tyvärr.

Ta hand om dig och henne. Kram. /Kata

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[Tassy]
2009-06-11 23:33
#9

Jag kan nog snart skriva en bok med alla besvär känns det som, men de tyngsta kommer här:

  • Medfödd felställning på fötterna, som i sin tur påverkat hela kroppen
  • Whiplash
  • Fibromyalgi
  • Ibs
  • Kronisk magkatarr
  • Panikångest
  • PTSD
  • Social fobi
  • Medfött hjärtfel
  • Bulimi
  • Ansträngningsastma

Förutom detta så har jag förmodad ADD och Asperger (går på utredning), misstankar om allergi, är rejält depprimerad i perioder - finns misstankar om bipolar sjukdom. Nu har jag säkert glömt nåt, har ett minne som är lika bra som det är kort… Skäms

emiya
2009-06-16 01:06
#10

Meniéres sjukdom (hörselskada med yrselattacker)

Knä och fotledsartros, fibromyalgi, storledsinflammationer (kroniskt)

Muskelinflammationer (kroniskt)

vanessa
2009-06-19 08:09
#11

Det är sorgligt, men intressant att läsa om alla här. Vad som ligger och döljer sig i bakgrunden, den sida man inte vill presentera för folk i vanliga fall. Vilka livsöden.

Håller tummarna för er, och att alla får någon form av hjälp.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

mona43
2009-06-22 00:54
#12

Jag har fibromyalgi, är nästan döv på ena örat och har nedsatt hörsel på det andra, har också hörselgångseksem som försvårar  för mej att ha hörapparaten. Jag är också oerhört infektionskänslig, minsta förkylning biter sej fast i veckor. Jag har också svårt för stora folksamlingar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Vattnadal
2009-06-25 16:05
#13

Sönderslitna senor i handleder och händer efter bilolycka. Växlar ständigt i hur bra eller dålig jag är. Efter 5 månader på nya jobbet (konsum) är jag sämre. Då jag dessutom inte riktigt lärt mig hur lite jag kan göra på fritiden med nytt jobb och mindre ledig tid, är det rätt illa just nu.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Wassago
2009-09-22 00:56
#14

Trasig nacke efter att ha rammats av en långtradare med tillhörande nervskador.

Trasigt ligament i höger axel efter en fight med en Chimpans.

En 1.5cm kotförskjutning i nedre ryggen efter en smäll av en 3.5meters Aligator.

Trasigt knä efter en smäll av en Elefant

Nedsatt funktion av lever och njurar efter ett Skallerormsbett

Kronisk magkatarr

haft hjärtflimmer tre gånger

Lätt tunnelseende på höger öga efter att ett skinnhuvud stått å hoppat på min skalle

lite nedsatt muskelspänst/styrka i höger biceps efter ett knivhugg

Hortons syndrom (stressrelaterad sak)

Depression pga kronisk sömnbrist och smärta.

Det var väl det mesta i vart fall//I

Vattnadal
2009-09-22 14:48
#15

#14 Men du hade i alla fall inte tråkigt när du gick sönder! Flört

Jag körde bara bil till jobbet jag…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

BabyDragon
2009-09-22 15:39
#16

#14 Men oh… du har varit med om mycket! Stackare.

#15 Jag körde bil till skolan jag :)

Men ska vi lista så ska vi :) Började med att blixten slog ner i vänster arm å sen dess är den inte lika snabb, men tränade upp den så att det var nästan inget kvar. Hade dock en vilopuls som vägrade gå under 100 å ett blodtryck som hoppade tills alldeles nyligen. Sen bröt jag vänsterarmen under kickboxning. Fick astma efter en fest hos en kompis med katt. Taskiga knän då jag har för korta hälsener å så kom olyckan å gav mig nervskador i vänster arm och ansikte/huvud. :P

Vissa får allt.

Wassago
2009-09-22 17:45
#17

#15 Haha!! Skrattande Ja, det har du faktiskt rätt i!! Förutom när långtradaren hånglade upp mej å när jag blev knivskuren!! Men annars var det huvudet på spiken!! Trots skader å bedrövelser så skulle jag nog levt likadant om jag fick göra om mitt liv…

medde
2009-09-22 21:50
#18

#14 17 KnivskurenFörvånad Det missade du i #14 Jisses säger jag..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Wassago
2009-09-23 01:52
#19

#18, inte alls, läs tredje raden nerefrån,

"lite nedsatt muskelspänst/styrka i höger biceps efter ett knivhugg"

Det var inte så farligt, men som sagt lite mindre klarar den än innan! Har du inte sett ärret på min hägra biceps?+ Fick sy det med 12 stygn med björntråd å en krökt synål! Kompisen som skulle hålla ihop såret medans jag sydde spydde tre ggr! :) Men det blev skapligt faktiskt!!

medde
2009-09-23 11:33
#20

#19 Lovar att sätta glasögonen på näsan nästa gång.Skäms

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Wassago
2009-09-23 17:03
#21

Haha, kram på dej min vän! Cool

medde
2009-09-24 14:40
#22

Skäms Tack snälla du, ge en till din M också.Tänker på er i massor nu dessa dagar

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Wassago
2009-09-24 15:05
#23

Ska jag göra, fast det börjar bli svårt att nå runt!! :)

medde
2009-09-25 12:29
#24

#23 Lova att ta väl hand om er:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Wassago
2009-09-26 01:01
#25

Så klart! Detsamma!

IaMiaMaria
2011-12-27 19:55
#26

Förvisso gammal tråd, men som säkert kan förnyas då det kanske finns en del nya medlemmar sedan 2009 =)

Jag har:

IBS

och

IIH (Idiopatisk Intrakraniell Hypertension)

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Chestnut
2011-12-27 20:44
#27

Kan väl ändra om #1 till Ehlers-danlos Syndrom, under neurologisk utredning för att hitta orsaken till känselbortfall, trasig blåsa som i dagsläget innebär suprapubis kateter och stora tarmproblem som i brist på bättre namn kallas för IBS.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
BabyDragon
2011-12-27 22:11
#28

#27 Men Chessis vad har du råkat ut för? Har de inte hittat svar än? Hur står det till med dig?

Chestnut
2011-12-27 22:48
#29

#28 Numera vet vi ju att jag har EDS men blåsan får vi banne mig inte ordning på… Sövdes ner igår en vända till för att få in en kateter akut. Börjar pratas mer och mer om stomi och neurologerna avvaktar en blåsundersökning (cystometri) som vi inte kan genomföra… Suck, allt detta strul!

Så är bra mycket kaos tyvärr…:(

Med vänliga hälsningar
Chess

BabyDragon
2011-12-27 23:14
#30

Men usch låter mycket jobbigt =( Hur har det gått för dig i livet iövrigt med allt det här?

Chestnut
2011-12-27 23:16
#31

#30 Skolan går knappt alls och jag kämpar på med hästarna… Men det här sliter på hela familjen, hela julhelgen blev förstörd.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-12-27 23:21
#32

Mina utredningar är klara för länge sen, och jag har tillfrisknat ifrån en del krämpor och fått en del diagnoser omskrivna, så såhär ser det ut idag:

  • Asperger syndrom, med drag av ADD
  • Ehlers Danlos Syndrom (hypermobilitetstypen med tydliga drag av den klassiska typen) med tillhörande komplikationer.
  • Allergi och ansträngningsastma
  • Whiplash
  • Ångest som kan komma i milda vågor numera.
  • Mindre hjärtfel
  • Misstänkt dysautonomi
BabyDragon
2011-12-27 23:29
#33

Förstår det Chess vill du prata om det finns jag på pm. Har inga ord som räcker, men tänker på dig Kram

Hennum
2011-12-29 23:40
#34

Ja, gud ja! detta är en gammal tråd. Min uppdatering utöver scoliosen och hörselskadan:

Min mamma dog av sin cancer. Jag har fått diagnoserna depression och ADHD, och så har jag en massa ångest. Det var sorgen efter min mammas död som utlöste depressionen, men jag har ju aldrig varit ett särskilt välanpassat och psykiskt välmående barn/ungdom.

Nu har jag en pojkvän med bipolär sjukdom, och troligtvis någon diagnos till, exempelvis borderline. han har en mamma med svår reumatism och hjärtbesvär efter all medicinering. Jag hoppas hans mamma lever längre än vad min gjorde.

Snart ska jag opereras i mitt öra, då kanske jag kommer höra lite mindre illa. Som redan disträ damp-unge så behöver jag höra bättre Tungan ute

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
sissie
2011-12-30 21:07
#35

Trevligt i allt elände att denna tråd hittades. Mycket har nog säkert hänt sedan den startades.

Skaplig radda du hade Tassy.

OCh Chestnut! När ska du få ordning på dina bekymmer. Inte roligt alls hör jag.

Och Hennum ser jag har fått ta del av en hel del tråkigt. Vad ledsamt det var med din mamma. Skickar en cyber-kram till dig.

Och var sin cyber-kram till er andra också.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

BabyDragon
2011-12-31 07:31
#36

Sissie är så snäll som förlänger livet på oss ;) Kram tillbaka!

Och en gruppkram till vår grupp!

Farwuq
2011-12-31 11:55
#37

Draken har MS, med allt detta medför.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

BabyDragon
2011-12-31 11:57
#38

#37 om du är Draken och jag Babydraken….. hmmm

Farwuq
2011-12-31 12:00
#39

Ja, jag är kanske din "Drak-pappa".

Tungan uteFlört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

BabyDragon
2011-12-31 12:31
#40

Hehe kanske det :P

sissie
2012-01-01 12:44
#41

Gruppkram - drakar!

Och så tar vi en supergruppkram allihopa och hoppas på att 2012 ger ljusglimtar lite här och var till alla.

Jag måste säga att den mer eller mindre tunnsådda snön är trevligt, så man inte behöver plocka fram snöskyffeln varje dag.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
BabyDragon
2012-01-01 14:17
#42

Vi fick också äntligen snö. Underbart ^^ Igår var det ingen snö idag kommer den tillbaka. Se Det börjar redan räta till sig :)

Farwuq
2012-01-01 16:43
#43

Här har det regnat, nu har vi +7°C.

#41
Tack för kramen, den behövdes.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Hennum
2012-01-01 22:48
#44

Kramar er med! Kyss Söta människor.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

z12
2012-03-27 23:01
#45

Jag var på jobbet, nån hängde sig i min axelarm och nu har jag inte varit på jobbet på fem år. Det har gått förvånansvärt långsamt att bli bra. Jag tror att jag skadade mig en extra gång just i skadan, iochmed att jag inte visste hur jag skulle göra med den. Är folk vakna frågar jag mig. Jag vill helst försöka ta cykel och kärra och hund och vara ute och cykla ner till italien. Men jag är inte pensionär så det går inte. Sen kanske, och då kanske att jag är bra också. HOPP

lenjon1
2013-04-22 18:55
#46

Dags att putta upp tråden en aning tror jag…

Jag har MS - diagnostiserad för 4 år sedan men burit på det länge med "facit" i hand…

Kram

Farwuq
2013-04-22 19:37
#47

Ungefär som här. Man lider i åratal och biter sig i läppen.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

liindaahh
2013-06-03 16:29
#48

Hmm.. Jag har trolig ME (myalgisk encefalomyelit), corpus pineale cysta, ADHD, lätt autism typ.


Annons:
KaosPrinsessa
2013-06-22 12:07
#49

* Autistiskt syndrom (fast brukar säga att jag har AS), ADHD, depression, fobisk personlighetsstörning och en jäkla massa ångest. Utreds just nu för PTSD och enligt de som känner mig bäst så har jag definitivt en ätstörning.

* Variabel immunbrist

* Diverse födoämnesallergier, bla gluten och komjölksprotein. Har även lite andra allergier/överkänslighet mot ex. latex, vissa starka dofter och tobaksrök.

Atropa
2013-06-26 18:58
#50

bröt min fotled på 3 ställen vilket ledde till en allvarlig operation efter att ha blivit avslängd från min häst. detta har gjort så att jag nyligen fått göra om operationen eftersom foten inte fungerar som den ska, har ont och kan inte böja mig ordentligt. läkaren säger att jag aldrig kommer att bli återställd.

skulle pluggat i fjol på Sveriges mest avancerade dansuniversitet, det blev ju mycket av med det osv. var en av 40 som kom in när över 500 sökte, en dröm jag aldrig fick uppleva men som jag alltid kommer drömma om

tlover
2013-07-20 11:17
#51

Jag har asperger, Reynauds syndron med ledvärk, ryggvärk och "blåsor" som dom flesta andra med reynauds inte verkar ha, jag har ganska ofta migrän el huvudvärk och jag har IBS

Så jag verierar mellan att inte kunna klä mig själv (då hjälper min man mig) till att bara vara lite "udda" med diffus värk

Edit: har också massa korsallergier som inte heller gör livet lättare

l'm back

Upp till toppen
Annons: