Annons:
Etikettersjukdomtrauma
Läst 1605 ggr
Zmellda
2012-12-25 22:52

"Överkänslighet"

Hej!

Min pojkvän har alltid varit pollenallergiker och är enligt test allergisk mot en del djur. För ca 15 år sedan började han bli så trött och sjuk att han fick hoppa av studierna och har sen dess bara jobbat deltid och försökt få reda på vad det är för fel på honom. Han har enligt läkarna inte heller astma trotts problem med lungorna. Ska försöka få med alla hans symptom och grejer så får ni gärna tala om om ni har något av dem eller har några idéer.

Överkänslighet födoämnen:

Mjölk: (Mjölkprotein + laktos, även som tillsatser ex skummjölkspulver): Känsla av matthet, sämre allmäntillstånd, de

Kyckling: osäker men påverkar allmäntillståndet negativt så han undviker det.

råa tomater: Blir nervös och får ångest. (tomater innehållr histaminliknande ämne, troligen det)

Havre, om han äter längre perioder och exponeringen ökar blir han trött av det.

Aprikoskärnor, konstig i magen.

Annat

Latex: Irriterad i luftvägarna, yr i huvudet. (svårt att hitta en säng utan latex kan jag tala om, hemma ombygge) Har blivit lite bättre sen han inte har det i hemma så kan han till exempel åka buss utan problem.

Skumplast och polyester: Inte fullt lika illa som latex.

Djur:

Vid kontinuerlig exponering blir han känslig mot alla djur. Mina illrar tålde han i början av vårt förhållande, häst också, men gör inte det längre. (illrarna bor hos fodervärd nu) Han får slem och hosta och får ont i lungorna och luftvägarna. Han har även ett exem på tummen som kommer och går och enligt allergidoktorn kan det hänga ihop med luftvägarna. Har har dessutom två gånger fått suddig syn på ena ögat när han varit som känsligast.

Det är så pass dåligt att han knappt kan träffa hund på bussen eller umgås längre stunder med folk som har djur. Vi bor inte ihop nu längre eftersom jag vill fortsätta rida. (funkar inte att duscha heller i längden, kanske om jag rakar av allt hår)

Ska också tilläggas att han inte reagerar "allergiskt" på varken häst, hund eller iller utan det är bara detta astmaliknande, fast han enligt pricktest ska reagera.

Enligt de flesta läkare är det mesta inbillning, speciellt latex till exempel. Utom en som sa att "Ja, vissa är överkänsliga men vi vet inte vad det beror på men det finns fler". Själv har jag Visual Snow och vet också hur det är att få höra att man inbillar sig och bara ska ignorera hur man mår.

Vore intressant att höra om ni har några erfarenheter eller tankar om något av detta. Speciellt astman som inte är astma och om det finns fler som inte tåål latex. Han har hållit på och experimentera med sig själv för att veta vad som gör honom dålig i över tio år nu. Han brukar göra "hälsokur" och rensa kroppen med olivolja, lime och ingefära. Han tror själv att det har något med ett överretligt immunförsvar att göra alltihop och det låter ju ganska logiskt.

Annons:
Zmellda
2012-12-25 22:52
#1

Täntke posta på allergier.ifokus också :)

BabyDragon
2013-01-08 09:04
#2

Kan tyvärr inte hjälpa med svar men hoppas verkligen att ni får ett. Det låter väldigt jobbigt. Kramen.

sissie
2013-03-03 19:06
#3

Jag har hört talas om att A och E vitaminer är bra när man har allergier. De stärker slemhinnorna bland annat. Kan ju vara värt att prova och se om det gör livet lite lättare.

Om man har lätt att blöda i tandköttet när man borstar tänderna är visst ett tecken på att man kan ha A vitaminbrist.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

mayolica
2013-03-04 19:43
#4

Det påminner lite om kemisk överkänslighet .

http://www.doftfri.se/2006/11/27/kemisk-overkanslighet/

~ mayolica ~

Upp till toppen
Annons: