01. Sjukdom/trauma

Botad från MS

2016-04-12 12:55 #0 av: [LarssonA]

Denna artikel gjorde mig väldigt glad och jag hade inte en aning att MS faktiskt går att bota! Underbara nyheter!

http://www.amelia.se/artiklar/kajsa-blev-frisk-fran-nervsjukdomen-MS-tack-vare-stamcellstransplantation/

Anmäl
2016-04-12 13:01 #1 av: Maria

Det är en fantastisk nyhet och hoppas att resultaten blir så bra så att det blir en bestående behandling för MS.

Det står att det är en ny metod men det är nytt när det gäller diagnosen MS.

Annars så är autolog stamcellstransplantation en vanlig behandling för olika blodcancerdiagnoser. Så metoden är väl inarbetad.

/Maria

Anmäl
2016-04-12 13:02 #2 av: Magi-cat

Får jag kanske passa på och lägga in tråd till Hjärnan om samma ämne?

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/570b4139ce12c47575000006-blodstamcellstransplantation-till-ms-sjuka?discussions-1

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2016-04-12 13:07 #3 av: [LarssonA]

Både spännande, intressant och "roligt" (om ni förstår hur jag menar) Som närstående tilll MS-sjuk tänds en gnutta hopp om tillståndet skulle förvärras!

Anmäl
2016-08-25 07:59 #4 av: Farwuq

Som MS-sjuk väntar jag på konkreta resultat här i Region Skåne.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2016-08-25 08:11 #5 av: VSK

Jag misstänks ha samma slags skada på nervernas myelinskida som de som har MS, men hos mig så sitter det i nacken (pga whiplash) och inte i tex ryggraden. 

Detta som tråden handlar om torde kunna hjälpa mig oxå? Jag är inte speciellt påläst om stamcellstransplantation och hur det funkar därav min undran.

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2016-08-25 08:14 #6 av: Maria

Här kommer en länk

http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/3/3352/LKT0608s640_642.pdf

/Maria

Anmäl
2016-08-25 08:19 #7 av: VSK

Var länken till specifikt mig så tackar jag.

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2016-08-25 08:32 #8 av: Maria

#/7 Ja det var tänkt såSkämtar

/Maria

Anmäl
2016-08-25 08:53 #9 av: VSK

Tack så hemskt mkt. Blomma

Anmäl
2016-08-30 10:06 #10 av: FerretCrow

denna behandling är en sjuhelsikkes resa men det skulle vara underbart om det gav det resultat alla vill. men jag anser att man efter 5 år efter behandlingen friskförklarar patienter med ms är riskabelt 

Sajtvärd för Worldofwarcraft.ifokus

Anmäl
2016-08-30 10:10 #11 av: Maria

Vad jag förstår så är inte alla MS-patienter lämpade för transplantation. Jag var och lyssnade på en föreläsning förra veckan men det är ju en stor framgång trots allt.

/Maria

Anmäl
2016-08-30 18:16 #12 av: Farwuq

Det finns, enligt de lärde, flera typer av MS.
http://www.ms-guiden.se/MS-guiden/Om-MS/Olika-typer-av-MS/

Detta är min: http://www.ms-guiden.se/MS-guiden/Om-MS/Olika-typer-av-MS/Primar-progressiv/

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2016-08-31 07:46 #13 av: FerretCrow

#12 den har min man oxå =(

Sajtvärd för Worldofwarcraft.ifokus

Anmäl
2016-08-31 14:24 #14 av: Farwuq

Fy, jag kan bara beklaga sorgen.

Jag är envis som en åsna och så har jag mitt - bekväma - jobb som jag trivs väldigt bra med.
Nu ska jag sjukskrivas det sista kvartalet för i år. Då blir det tre år på 25%.

Anmäl
2017-06-03 19:52 #15 av: Farwuq

Jag lever fortfarande, och orkar att gå mina 5km till jobbet och träna på gym, men jag mår förfärligt illa.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.