Anhörig Bortglömd.
En dag när jag var på kören, så kom mamma dit. Hon sa att det var viktigt. Hon berättade om att min syster Elin var sjuk. Hon hade cancer.
Jag fattade inte vad det var som var farligt med det, hade aldrig hört talas om det förr. Mamma och Elin åkte upp till Uppsalas sjukhus (kommer inte ihåg vilket) och så fick hon mediciner. Efter några dagar åkte pappa också ner. Min bror och jag fick sova hos mormor. När de äntligen kom hem så fick vi bo kvar ändå. Elin var allergisk mot oss.
Jag minns att jag aldrig var ledsen. Jag grät inte. Det jag tyckte var fel var att inte hela familjen var tillsammans som vanligt. Jag tyckte inte att det som hände var särskilt sorgligt. Allt sådant kom när hon blev frisk.
Jag firade min födelsedag 2 gånger på sjukhuset tillsammans med Elin och resten av familjen. Jag minns att pappa, brorsan och jag åkte på kvällen och skulle köpa pizza. Jag orkade inte äta upp hela, så jag fick pizza som frukost på min födelsedag. Jag fick kort från klassen där det stod "grattis på födelsedagen amanda!" Alla skrev ett kort.
Sedan blev Elin frisk.
Jag saknade mamma, hon var ju med Elin hela tiden. Varför är hon bara med henne och inte med mig? Jag åt inte i skolan. Jag blev smalare. Maten var äcklig.
När jag började på min nya skola så åt jag inte heller. Jag fick gå till ABE, Anorexi o Bulemi Enheten. Jag kommer ihåg att hon som jobbade där hade en jobbig röst och att jag hatade att vara där. Jag minns att hon sa till mig att bara för att du är här så betyder det inte att du har Anorexia eller Bulemi, vi tar emot alla sorters ätstörningar. Då slog det mig att jag hade en ätstörning.
Jag äter inte mycket mer i skolan nu, men det börjar väl antagligen att gå åt rätt håll. Jag går inte till ABE längre och jag ska aldrig dit igen. Jag har bestämt mig. Jag hatar det stället. Jag ryser så fort jag ser en bil som har ABE på nummerskylten.
Nu är Elin frisk, men hon är allergisk mot en massa saker.
Sorglig historie! 
Jag tror också att just barn behöver mycket mer hjälp och uppmärksamhet när någon i familjen blir sjuk. De vuxna har själva så många problem då att det blir för lite tid över till barnen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag förstår nu varför de var med Elin så mycket, på ABE pratade vi även om att jag behövde egen mamma-tid. Mamma betyder väldigt mycket för mig, kan nästan inte somna om jag inte fått en kram av henne. Försöker alltid att säga godnatt o ge godnattkram till alla i familjen då det känns som att det är viktigt att ta vara på vardagen.

Har aldrig varit på den sida som du har varit på. Träffade en annan tjej som råkade ut för liknande som du gjorde. Men i hennes fall var det mamman som var sjuk som hon behövde hjälpa. Den enda dottern av fyra bröder och en pappa.
Hon blev anorektiker tyvärr, men är idag på väg tillbaka till livet. Men hon fick bo på ett ställe som hanterade det hela, och enligt henne hjälpte det henne.
Men tillbaka till dig. Det är nog väldigt svårt som liten och få familjen krossad beroende på sjukdom. För det kan vara ett för stort begrepp att få in i hjärnan. Viktigtast tror jag är att vara öppen gentemot alla barn, och att ägna tid åt alla barn. Ha specialdagar i veckan där fokus flyttas från den sjuka till de friska. Det tror jag kan vara en lösning på jobbiga händelser som dessa. Men vet allt om att inte gråta, det lovar jag. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Tack för alla svar :)