Sjukpensionär eller arbete?
En dag fick jag ett brev från Försäkringskassan om att de ansåg att det var dags för mig att att gå ner i sjukersättning, och alltså bli sjukpensionär. Jag är ju bara 40 år.
Skulle svara på en massa frågor skriftligt, och gjorde det. Där jag noga poängterade att jag ville börja arbetsträna för att ta mig ut i livet igen. Hade till och med läkarintyg på det, samt klarat av 10 veckors rehabilitering.
Men de stod på sig. De, företagsläkaren, anser nämligen att jag inte kan jobba på två år och därför ska gå ner på sjukersättning. Då det inte finns något arbete jag kan utföra… Vilket är helt fel.
Har en vän i remautikerförbundet. Hon tipsade om att jag kunde gå till försäkringskassan när de ska lägga sina beslut för de har möten då.
Sagt och gjort, åkte dit. Mötte en massa personer som satt runt ett avlångt konferensbord. Var inte beredd på det. Å andra sidan var de inte beredda på att möta någon som mig. Deras första kommentar var: Du ser ju frisk ut!
Vad trodde de, att jag skulle komma i en kista? Det var skönt att träffa dem, oavsett vad deras beslut blir. Så nu vidarebefodrar jag tipset. Om försäkringskassa ska besluta något om dig, så har du rätt att komma dit och prata för din sak. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Starkt och modigt gjort, Vanessa!!! Som vanligt en förebild för mig!! Kram på dig!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Du ska nog se att du får jobba snart
Jag är pensionär och mer än glad för det. Helt enkelt för jag skulle inte klara av att jobba längre.
Jag har mycket mindre pengar nu, inga extras är möjliga. Men vad är alternativet?
Jag är sjuk och jag är glad om jag fixar dagen och mitt hushåll.
Men känner oro för framtiden. Om den politiska tryck på sjuka människor fortsätter med paroler att alla ska tillbaka till ett arbete. Och trycket är värst för människor med "osynliga" sjukdomar. Ofta får man inte ens en utredning, sedan orkar man inte kräva en utredning och till slut får man höra att man är lat eller inbillningssjuk.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Idag var jag på Försäkringskassan för att prata om framtiden. För jag vill börja arbetsträna. Sedan vad resultatet blir, hur många timmar jag klarar och så, det märker vi. Mötet var bra.
Det som gör att jag dansar inombords just nu, är att han som försökte göra mig till pensionär, bröt mot lagen. Det berättade hon för mig. För tydligen så är det 7 steg som man går igenom, och han skippade den viktigaste delen - rehabilitering.
Alexej, jag förstår din sits. Hoppas att de inte lägger sig i din pension. Men nu börjar jag lära mig vägarna, så stör de dig, kontakta mig. /Vanessa
Jag gick rehabiliteringen. Komvux (som var bra-då lärde jag mig äntligen dator-gratis) och en vävkurs. Så nu har jag många nya kökshanddukar. Men allting var på min initiativ, men märkte snabbt att jag inte ens klarade av det. Och sedan var det slut med det och då hade de inga nya idéer och inte jag heller. Nu har jag inte hört något mer sedan kanske 5-6 år.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Bra att du lärde dig något användbart som gav dig kunskapen att hänga med oss, och saker att torka disken med :-).
Tror att det är så olika för var och en. Och det är det som är så viktigt att man behandlas som individ, inte som en grupp. /Vanessa
Och nu är min gamla datorlärare också med på iFokus, men jag ska inte avslöja på vilken sajt…

Fniss :-). Bäst att hålla tyst. Eller så kan vi ha en gssningstävling. /Vanessa
Problemet Pension/Arbete är att som halvt sjukpensionär så vill inga arbetsgivare anstääla dig på halvtid och det beror på att arbetsgivarna ska stå för sjuklönen den första tiden och det är ett mycket stort hinder för många att komma ut på arbetsmarknaden den tid som de kan arbeta. Man märkte mycket klart en försämring när detta infördes. Och i bland kan det vara bättre att inte ha ett arbete när man är så pass dålig att man inte vet vilka dagar manklarar av att arbeta.

Även där kan man ta del av saker som de inte gärna informerar om på FK. Det ska finnas ett bidrag som gör att FK går in och betalar istället för arbetsgivaren när man blir sjuk. Om det så är en dag, en halv dag eller mer. Men det ska jag ta reda på mer om framöver.
Ska till arbetsförmedlingen med försäkringskassan i december. Men kommer att ta det lugnt med att fråga om fakta de berättat för mig om på rehab. /Vanessa.
JAg blev sjukpensionär efter ett års sjukskriving för diskbråck när jag var 51, alltså för 6 år sedan. Tackar min skapare, att jag hade rätt till AFA. Annars hade det aldrig gått. sedan, så har man rätt till, att som hel sjukpensionär, arbeta 20 tim/mån eller5 tim/vecka. Men å andra sidan, vem vill ha så lite jobb av någon?Rehabilitering? Vad är det för något? Inget som de erbjöd mig i alla fall…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Och mig var de på om rehabilitering innan jag trodde jag var mogen för det. Fast det visade sig att de kände mig bättre än jag gjorde :-)- /Vanessa