Autoimmuna sjukdomar
Det finns en massa konstiga sjukdomar. Jag har haft oturen att drabbas av två av dem. Autoimmun betyder att ens kropp går till attack mot ens egen kropp som den tror är en fiender. Man får vara glad att man inte är läkare, vill inte veta allt som händerdet vore lätt att bli hypokondriker.
De sjukdomar jag drabbats av är Morbius Crohn, och MS. Crohn sätter sig på tarmarna och kroppen går till attack mot den. Sedan MS som går till attack på hjärna och/eller ryggmärg.
Det finns flera andra sådana sjukdomar, som reumatism, psoriasos, med mera. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Ja jag har psoriasis och psoriasis artrit som går till attack på lederna.

Rätt hopplösa sjukdomar, för det finns ju inget bot. Men dock så är livet långt från slut, vilket många tror när de hör om ens hälsa. /Vanessa
Nej jösses nej, inte är livet slut, bara lite begränsat i vissa avseenden :o) Jag har full rulle ändå.

Struma, diabetes och celiaki är väl autoimuna sjukdomar och jag inte fått allt fel i huvudet

Det vet jag inte, men skulle inte förvåna mig helt. Diabetes är det inte, men kanske struman. Jag får kolla upp det. /Vanessa

Autoimmunitet syftar på att det egna immunförsvaret felaktigt angriper kroppens egen vävnad. En rad sjukdomstillstånd anses vara förknippade med autoimmuna reaktioner, bland annat myasthenia gravis, multipel skleros, reumatoid artrit, typ 1 diabetes, giftstruma, systemisk lupus erythematosus och flera andra. Varför autoimmuna sjukdomar uppstår är oklart, men det är välkänt att autoimmuna sjukdomar är vanligare bland kvinnor än hos män. Autoimmuna sjukdomar är ofta associerade till ett komplex i immunförsvaret kallat HLA.
Ärftlighet är en viktig faktor men inte tillräckligt för att utveckla en autoimmun sjukdom. Troligen är autoimmuna sjukdomar en kombination av arvsanlag och miljöfaktorer. I vissa fall kan även vissa infektioner associeras till sjukdomsdebuten, vilket antyder att immunförsvaret reagerat mot strukturer i smittoämnet som liknar kroppens egna strukturer, och därmed angriper de kroppsegna vävnaderna.

Tack, Pernilla för det utförliga beskrivningen och länkarna om autoimmuna sjukdomar. Ska läsa dem. Själv så säger jag att kroppen har inbördeskrig med sig själv. Något jag inte ens visste fanns när jag drabbades av den första autoimmuna sjukdomen Morbius Crohns. Men fick lära mig det av läkare och de på rehab när jag fick MS.
Tack, igen Pernilla. /Vanessa

Hur är det med IBS (Irritated Bowel Syndrome) är den också klassad som autoimmun?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Starhawk, berätta mera!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

OK IBS yttrar sig genom antingen lös mage eller konstant förstoppning en del har också magsmärtor, själv tillhör jag förstoppningsavdelningen, jag äter dagligen tre gånger maxdosen av antiförstoppningsmedel för att hålla magen igång magsmärtorna har jag fått bort genom Dimetikon ett medel mot gaser, IBS ger även mer känsliga slemhinnor så man kan bli väldigt nödig och så blir det bara en matsked

starhawk har du provat att dricka ren alovera min tös har jätteproblem med sin mage och har blivit mycket bättre både i hud och mage

Jag vet att Morbus Crohns och Ulcerös Colit är autoimmuna sjukdomar, men tror inte att IBS är det. Men vet verkligen inte. Det lilla jag googlar fram så verkar det inte vara det. Skillnaden är att den är irriterad, och alltså inte kroppen som går till attack mot den. Men vet verkligen inte.
Får nog bjuda in en läkare hit också som man kan ställa frågor till, så kan han svara på dem då och då. Får smöra en massa framöver :-). /Vanessa
Vitiligo är väl också autoimmun.
Insåg igår att jag har en autoimmun sjukdom. Och då har jag varit "sjuk" i 11år 

#11: jag har för närvarande koll på magen genom mina mediciner, skulle jag då satsa på något annat med tveksam effekt? jag tror inte det, jag har spräckt ändtarmsöppningen vid två tillfällen och det är inte något jag vill återuppleva, dessutom är visst den där alovera inte direkt billig och eftersom den är ett naturmedel går den inte att få på recept, mina mediciner är visserligen receptfria, men jag har dom på recept.
Så jag tror jag avstår

Nä billig ätr den inte 300 pre flaska men på klara funkar den kanon men det är ju olika på olika personer

#11 och 14 Har druckit aloevera nu i snart nio månader och den har verkligen hjälpt mig! Magen sköter sig som den ska varje dag, har inte längre några magkatarrsymtom eller knip. Har inte huvudvärk lika ofta och min hud har blivit bättre också. Men visst, det är sant, vi är olika och det är ju inte säkert att den hjälper på alla.

Jodå alovera är nog bra för en orolig mage, men mitt problem består inte av en orolig mage utan en tarm som är för långsam och att man därför har ständig förstoppning, om man inte äter antiförstoppningsmedel på en daglig basis alltså den går vidare i skov i början räckte det med en påse Inolaxol (i princip konstgjorda fibrer) nu går jag som sagt efter senaste skovet på tredubbel dos av antiförstoppningsmedel

Min mamma har något liknande och får också ta liknande fibrer som du. För som sagt, det skiljer sig en massa från orolig mage utan den är riktad på tarmen. Ibland får hon tarmfickor också där maten fastnar så att säga och irriterar. Har du det problemet? /Vanessa

#18: Inte vad jag vet, jag genomgick grovtarmröntgen och catscan när jag drabbades av detta och då syntes det ingenting. För närvarande tar jag inga fibertillskott, har märkt att dom tenderar att få tarmen att bli långsammare
Hur yttrar sig dom där tarmfickorna?

Det får jag fråga henne om, för jag minns inte. Men de är inte där hela tiden, utan uppkommer då och då. Får fråga henne. /Vanessa