Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettersjukdomtrauma
Läst 714 ggr
Maria
0

Hjälp, en fråga?

2005 blev jag sjuk. Fick en ihållande huvudvärk. Värk i axlar/nacke. Främst nattetid. Fick bortdomningar i armen och såg dubbelt. På 3 månader gick jag ner nästan 15 kg (från att ha varit normalviktig) Kräktes mycket. 5:e läkarbesöket åkte jag in akut med hjärnhinneinflammation och uttorkning. Fick antibiotika och fullnutrition och återhämtade mig snabbt. Jag hade fått neuroborrelios. En förändring i hjärnan upptäcktes och jag har gjort upprepade magnetröntgen av huvudet. Förändringen kvarstår men har inte vuxit.

2006 var det dags igen. Fruktansvärd värk/kräkningar och domningar i armen. LP gjordes och vita blodkropparna "låg på gränsen" Alltså inget oroväckande.

Nu i somras kom tredje tillfället på neurologen och man tror att jag har fått neuropatisk smärta som följd av borrelian. Själv har jag däremot börjat fundera på om man inte bara hänger upp sig på borrelian, det kan ju faktiskt vara något annat. Diskbråck i halskotpelaren ex. Jag har fått remiss till MR på detta. Jag har även egna funderingar på MS. Jag har blivit så väl omhändertagen på neurologen men det är så svårt att få återbesökstid och så glömmer man att fråga om allt man tänkt.

Hur har det börjat för er andra? Hur ställer man diagnos på MS?

/Maria

vanessa
0

Hejsan, det finns så många andra sjukdomar som kan ge de symtomen som du har. Symtomen är så olika, då det beror på vilka nervtrådar det handlar om.

Ofta börjar det med synförändringar. Dubbelseende för en del, immigt seende som får mig. Balansproblem, känselbortfall. Men har inte hört om kräkningar.

När du är där hos neurolgen ta dels med dig stolpanteckningar så att du minns vad du ska fråga, men framförallt är det bra att ha med sig en som hjälper till och stöder dig, samt är införstådd i frågor som ska ställas. Den personen brukar också komma ihåg svaren :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.