Fästingvarning
Låter kanske som fel årstid men 2004 var det vid denna tid jag började känna mig dålig. Trött, värk i nacken och huvudet främst nattetid, dålig sömn som följd, plötsliga kräkningar. Var hos husläkaren ett antal gånger, sjukgymnastik, värktabletter.
Sedan började armen domna, fick balanssvårigheter, yrsel och gick ner ca 15 kg. I feb 05 så åkte kag in akut med hjärnhinneinflammation och äntligen kunde man konstatera att jag hade en Borrelia som satt sig på nervsysyemet. (Neuroborrelios).
Inga tydliga fästingtecken innan. Så har ni konstiga diffusa symtom så kan man ganska tidigt göra ett enkelt blodprov för att kolla borrelia så att det inte hinner gå för långt.
Var rädda om er!
/Maria
Ja, det är inte att förringa! Fy 17, stackars dig1 Men nu är du bättre?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#0 Hur mår du idag? Fick du några bestående men? (Hoppas inte!)
Jo, man ska vara försiktig. Och inte tveka att uppsöka läkare, tyvärr väntar man för länge ibland innan man inser allvaret….

Oj, då. Vad hemskt. Tänk hur länge man kan dra på saker som känns jobbiga. Men skönt att de fick reda på vad det berodde på.
Såg du fästingen någongång eller trillade den av utan att du visste att du haft den?
Ve och fasa. /Vanessa som avskyr fästingar.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag ville ha en borreliatest på vårdcentralen men läkaren ville inte. Jag hade borrelia för några år sedan, hade jättemånga fästingsbett i år och en av de vill inte försvinner fast det är nu månader sedan.Frågade srdan på labbet där de fick göra andra blodprov men utan läkareremiss gick det inte. Nu väntar jag på en tid hos min smittskyddsläkare. Orkar inte tjatar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Vad sjukt, inte få ta det testet. Det borde väl var och varann få göra. Jisses, snacka om dumsnålt. Väntar man kan det bli bra mycket dyrare och framförllt jobbigare för den som fått sjukdomen. /Vanessa
Jag visste inte om att jag hade haft någon fästing alls. Inga märken eller röda ringar synliga.Tydligen ganska vanligt att det är så för kvinnor över 40??
För min del har jag kvar besvären med min arm och har emellanåt sååå ont i huvudet nacken/vä sida. Det har blivit en slags nervrubbning med neuropatisk smärta som följd (tror man).
Jag har även gjort otaliga magnetröntgen av huvudet och har en förändring i hjärnan som de håller koll på vilket jag är oerhört tacksam för. Denna "prick" växer dock inte.
/Maria

Okej, så nu när jag är 40 så ska jag ha extra koll då. Suck, kan inte bra saker komma med åldern :-). Fast jag har aldrig haft en fästing på mig, tack och lov. Då skulle jag banne mig ringa larmtjänst på en gång, för de är jag fobiskt rädd för. /Vanessa
Men vanessa, det är ju bara söta djur! Tycker bara de blir äkliga när de är full med blod och värst är det att trampa i en barfota på morgonen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#6 jag är 49 år och för 2 eller 3 år sedan så fick jag borrelia, visste inte om att jag hade blivit biten ens förrän jag såg den karakteristiska ringen på sidan av låret. Hade ren tur som såg det. Så jag fick pennicillin som jag fick äta i 15 dagar.

#8 Jag älskar alla djur, även de jag är rädd för. Men fästingar, där går min gräns. Bara att hitta nyttan med dem var inte lätt, för ni vet att allt på jorden är en del av näringskedjan. Men fästingar… Men nu ska vi inte gräva oss ner i min fästingskräck :-). /Vanessa
Nej, jag skämtade. Det är den stora nackdelen med milda vintrar att så många fästinger överleva. Förrut hade jag också fästingspanik, men jag börjar vänja mig. Katterna och hundarna drar in så många fästingar. På sommaren har jag bara ljusa sängkläder för att jag hitta de lättare. Men sedan märker jag ändå att det finns något kliande på kroppen.
Jag fattar inte heller varför det finns fästingar just för att de inte ingår i näringskedjan och har bara nakdelar.

det är väl självklart att fästingarna ingår i näringskedjan, dom får ju sin näring av oss, eller hur!
Men de själva är ingen delikatess för någon:)

Tog upp den frågan på svensk natur här. Men har fortfarande inte accepterat att fästingen bidrar till naturen. Den verkar bara ta. Men så är den i och för sig en parasit också. /Vanessa

Oj, det lät inte bra det där med domningar… Jag har blivit fästingbiten mååånga gånger i flera år och har även haft fästingfeber för tre eller fyra år sen (42 grader - att man överlevde…!)
Jag har domningar i vänsterarmen, vaknar numera utan känsel i underarmen nästan varje morgon, den kommer bara jag rör på mig. Kan det vara relaterat till fästingbetten? Trodde det berodde på överansträngning i arbetet där jag står och putsar kålhuven.
En annan sak jag inte riktigt fattar vad det beror på är kramper i musklerna i benen på nätterna. Ibland vaknar jag av att lårmusklerna insidan låren dragit ihop sig och kommer inte ur fläcken. Det är fruktansvärt smärtsamt och jag ligger bara och skriker tills det äntligen släpper. Kan det också ha något samband med fästingbett?

#14 Är det inte så med mygg och tvestjärtar också? Myggen är bara irriterande, men tvestjärtar klarar jag bara inte av….. uuuuuh!
#15 Vet inte om kramper har med fästingbett att göra, men har du provat att äta magnesiumtabletter, de hjälper bra mot kramper i benen. Förebyggande massage är också lindrande.
Hehe, I hate fästingar…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#15 Har ingen aning o vaför din arm domnar. En borreliainfektion botas med antibiotika. Vad jag förstått så sätter sig en del i huden och en del kan ge skador i nervsystemet. Jag fick ju sk. neuroborrelios men man tror att eftersom jag gick så länge har det blivit bestående men.
Jag har haft otaliga fästingar genom åren (då jag är kattägare) men just denna höst hade jag inte märkt någoning.
Hör av dig till din läkare om du är orolig. Ett borreliatest tar man enkelt med ett blodprov.
/Maria