Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettgod-morgon
Läst 1718 ggr
Asa-N
0

Gomorron 21/12

Så då var man uppe och i full gång. Fått iväg dotra till skolan, vilket ju inte var något större bekymmer :o) och tagit emot min nya lilla hamster Vimsan, ur-söt, och fått i mig 2 muggar kaffe och skriver nu här.

Jag hade ju planen att vara på Willys kl 8.00 men den planen har ju spruckit kapitalt Skrattande men vad gör det om 100 år?? Jag har inte ens kommit ur nattsärken!!! Men jag ska nu börja klä mig så jag kommer iväg här, tur att man ingen tid har att passa.

Hoppas att ni alla får en bra dag och flera lyckade projekt.

Bamsekramen till er alla

storAnnette
0

God middag!

Har varit och shoppat näst sista klappen,ska äta lunch innan det bär iväg igen för att köpa det sista.Tänker vara hemma och städa och pynta lördag och söndag.

Asa-N
0

Jag har handlat all mat och var sedan optimistisk och åkte bil till centrum här HAHAHAHA fanns inte en cm att parkera på så det blev att åka hem o ställa bilen och nu dricka en kopp kaffe och sedan GÅ till centrum :o))

emiya
0

Sitter och väntar på kattvakten som ska få nyckel och tusen instruktioner om katterna *fniss* - är man "hönsmamma" så är man! Sen är det bara att fortsätta packa.

Var ute en snabbvända till Coop - tur att jag har gångavstånd! Jisses, vad mycket folk det var!

Stressa inte ihjäl er i affärerna!

Asa-N
0

Jag har nu handlat färdigt, 3 omgångar vart det…. *pust* men nu är jag klar.

SallyB
0

Godmorgon! Eller middag är det ju nu!

Jag var en vända på stan och sen mitt köpcentrum igår, vilket straffade sig med en migränattack inatt (sista migräntabletten gick dessutom åt igårkväll, vilket inte räckte) så jag har varit totalt nere för räkning. Som vanligt slutar det med att jag kräks (f'låt till alla känsliga), och så småningom domnar bort och sen vaknar någorlunda återställd, förutom ett lätt illamående. Så nu känner jag mig ganska ok igen.

Blev så förb… på den superkassa djuraffärn som ligger i mitt köpcentrum, de hade en förpackning med 5 st kattleksaker som färdig julklapp. Eftersom det inte framgick av omslaget vad den innehöll / inga bilder, så öppnade jag försiktigt ena kortsidan för att kika, då kommer gubben/ägaren ut (dessa lådor stod i en skyltning i gallerian utanför den sketna, lilla, extremt trånga/överbelamrade butiken), och ställer sig och blåstirrar på mig som om jag var på väg att stjäla den mycket dyrbara (10kr på extrapris) lådan med en sketen skumboll, och vad det nu var för mera grejer. Säger vänligt till honom att jag bara kikar för att se vad det är som ingår (det fanns absolut inga upplysningar nånstans fö) varpå han ger mig en dödsblick, typ!!! Sen, eftersom jag är lite på jakt efter en dvärgvädur, så frågar jag om de nyinkomna kaninerna som sitter i en alldeles för trång bur, förståss, om vilket kön de har, får då snäsigt till svar av den sura kärringen/ägarinnan att nä, det vet hon naturligtviiis inte utan det får hon kolla om/när jag vill köpa en av dem… Alltså sitter det ev olika kön i samma bur…!!! Det har de fö med de andra kaninerna, vilket jag ifrågasatte (dumsnällt!!!) med att det kanske kunde bli bebisar (dessutom är det kullsyskon), men det var ingen risk, eftersom de inte var könsmogna, och det skulle hon/ägarinnan minsann se i god tid om de försökte para sig… Tro det! Synd att man inte får namnge butiken.

Maken till värdelös djuraffär, alltså. Borde ju inte handla där, men ibland kan jag inte låta bli, för deras priser ligger rätt bra, och om man inte orkar ta sig ner på stan så blir det ibland där jag handlar samt att man som vill ju rädda djuren också! Jag har flera ggr anmält dem till Djurskyddsinspektören som är helt medveten om den dåliga standarden, men inget verkar kunna göra!!! Men som jag nog skrivit i en annan tråd - nästa gång ringer jag till Länsvet.

Ursäkta utvikningen! Måste skriva av mig!

Asa-N
0

Jösses, bra priser eller ej, men där skulle jag aldrig handla och jag skulle kontakta kommunens miljöinspektör alternativt Jordbruksverket om att de mixar dessa stackars kaniner samt har dem i för trång bur. Alla zoo-butiker som har djur SKA ha gått kurser om detta, men det är inte alltid de gjort det.

SallyB
0

Som jag skrev, jag har pratat med djurskyddsinspektörerna i denna kommunen, flera ggr! Och jag vet exakt vilka föreskrifter de bryter mot. Problemet är att varje gång det görs en inspektion och det är problem så är det bara "tillfälligt" enligt ägarna. Fö så ligger jag bakom bl a att djuren har bon enl föreskrifterna i denna butik, även om det börjar slappas på nu, så jag får väl ringa igen.

Asa-N
0

Ja de får ju kolla hur det var förra gången de var där och då kan de ju se att det var "tillfälligt" flera gånger och sedan dra slutsatser utifrån det. Men bedrövligt är det, man undrar varför sådana har djuraffär!!

vanessa
0

Anmäl igen, de ska inte tro att det bara är okej, och ju fler tilfälliga saker desto svårare blir det att försvara sig. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Faxlin
0

Usch vilken djuraffär. Jag förstår att du mår dåligt av att se det juren ha det så där. Men jag håller med, anmäl igen och igen och igen. Till slut måste de ändra sig eftersom det är pinsamt med miljö och hälsa som springer där. Och miljö och hälsa måste inse att det kan inte vara tillfälligheter varje gång liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

SallyB
0

Eftersom jag ska köpa en ny mobil (hoppas det blir rea i mellandagarna) så ska jag köpa en med kamera, då har jag tänkt att jag ska smygfota alla brister. Hehehe *evil grin* Sen ska jag ta ett snack med Länsvet och säga ifrån att nu får det faktiskt vara nog! Som jag sagt till Djurskyddsinspektören, ska man tjäna pengar på djur, så ska man banne mig följa de föreskrifter som finns! Annars funderar jag på att tipsa Lokalblaskan. Det är fö inte den enda djuraffären här i stan som har brister.

När man vet om vilka föreskrifter som gäller så "ser" man brister i nästan varenda djuraffär, ex v kan ni ju kolla hur många av de djurarter (nästan alla gnagare iaf) som ska ha tillgång till hus/bon/hyllor, som har det, nästa gång ni är i en djuraffär. Överbeläggning är annat som det bryts mot konstant i de flesta butiker jag varit i. Det mest flagranta är ex v flera vuxna guldhamstrar i samma bur…

vanessa
0

Kamera är väldigt bra. Nu har de nya storleksregler på burar också för gnagare. Och säljer fortfarande de burarna som är för små enligt lagen. Så gå ditt med din mobilkamera och plåta. Kolla gärna underlag, vatten och sådant också när du ändå är på gång :-). /Vanessa

Asa-N
0

Ja denna nya regel om burstorlek är jättebra, problemet är bara att privat-personer ofta inte tar reda på vad som gäller och frågar de i zoo-butiken så har de oftast noll koll :o/

SallyB
0

Det är dock inte förbjudet att sälja "för små" burar! Det är ju upp till köparen vad denne har för djur i buren och att denne följer lagstadgade mått.

vanessa
0

Det känns meningslöst att sälja sånt som man inte får ha, tycker jag. Samt att de borde berätta om vilka regler som gäller. Sedan får se sälja större burar och det betyder mer pengar. Men det lär dröja innan det blir så. /Vanessa