Ny här
Hej, jag är ny här och känner att jag tillhör skuggfolket pga min sjukdom. Sjukdomen har gjort att jag mist många fina tillfällen till bra jobb. På en del jobb har jag även blivit utfrusen pga av sjukdomen. Ibland har jag undrat hur mycket en människa orkar innan man kastar in handduken för gott.
Jag fick kvicksilverförgiftning för ca 12 år sen pga amalgam som läckte. Bytte ut alla lagningar mot plast och var tydligen allergisk sedan mot limmet som plasten fogades samman med. Fick svåra vätskande och kliande utslag i hela ansiktet, som fortfarande är kvar efter alla dessa år.
Tydligen har det läckt kvicksilver i många år och hamnat både i njurarna och i hjärnan. Detta gjorde att njurarna inte orkade med denna tunga metall, så den absorberas ut genom porerna i huden, som medför en lukt som är obehaglig och svår att kännas vid. Fick berättat för mig att metallen tar mellan 15-20 år innan den försvinner helt från kroppen.
Jag har genomlevt alla år av förnedrande kommentarer, blickar och folks agerande. Ibland har man lust att skriva i pannan att jag är sjuk och inte smutsig. Sjukdomen har inget med hygienen att göra. I början duschade ca 4 ggr per dag, till slut torkade huden ut och började spricka och blöda. Idag duschar jag ff 2 ggr per dag och byter kläder flera ggr per dag. Inget hjälper.
Finns det nån mer som har liknande problem? Känner mig som den mest ensammaste varelese på jorden med denna sjukdom.

Välkommen in i gänget!! Är själv i samma sits så inte är du ensam!! Mitt ex är pensionerad pga av detta. Bara "turen" att han inte strykte med.
Är med i TF och får massor med "input" därifrån. Ett tips om något?
Är själv pensionerad med trolig följdverkningar av just kvicksilverförgiftningen.
Förstår så väl hur de blickarna är. Misstron etc.
Annat tips…finns mer att läsa inne på fibro om just detta…även om det även i den tråden finns "ledsamma" kommentarer…orkade inte fortsätta skriva där just pga av det…
Många varma kramar till dig!!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
#1 Oh………..tack så jättemycket för ditt svar. Jag ryser när jag läser det du skriver. Jag trodde jag var ensam om det här. Tack även för tipsena. Ska gå in och läsa på fibro oxå. En fråga: Vad är TF? Kramar tillbaka

Tf: Tandvårdsskadeförbundet: www.tf.nu
Fibro: Har du amalgam?
Massor av folk är diagnostiserade för utbrändhet…något som hör till att vara bland skuggfolken…som egentligen är just kvicksilverförgiftade.
Vad skönt att du känner dig välkommen! Jag höll på att skriva "Äntligen!" i första! =) Men det kändes så "härligt" med en till medmänniska!! Det kändes verkligen som "äntligen". Fast det kunde ha missuppfattats kände jag också… 
Välkommen hit!
Så otroligt jobbigt du har haft det och har fortfarande!! Skulle själv inte orkat gå igenom det du gjort! Du är otroligt stark!
Vad underbart att du Simson "är i samma sits" så du kan få tips och stöd från henne. Hon är toppen

Oj, åter något som jag inte har haft en susning om. Amalgamförgiftning har jag hört talas om, men inte hur det är för den som drabbats av det. Vad hemskt det måste vara.
Du är som sagt väldigt välkommen hit in till oss på Skuggfolket, samt till Fibro som är en väldigt bra sajt. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Tack allihop……..första gången på länge känner jag mig riktigt välkommen. Tack snälla ni.
Tf, javisstja………har varit därinne för några år sen. Ska gån in där och kolla igen. Jag har väl lärt mig att leva någorlunda med det här, men jag accepterar det aldrig och jag bara längtar till den dagen det försvinner, OM det nu nånsin gör det.
En ros till er alla från och varma kramar

Men jösses, detta har jag bara läst om men vilket otroligt besvär det medfört för dig och uppenbarligen för Simson också.
Nu vet jag inte hur det luktar om er, men det är ju en himla skillnad på färsk och gammal svett t.ex. sedan är väl folk i allmänhet lite väl "renlighets-fixerade" idag vilket sannolikt har medfört en mängd av alla allergier vi har idag.
Själv har jag ju psoriasis i hårbotten och kan inte tvätta håret varje dag, inte ens varannan dag, utan max 1 gång per vecka, annars rasar det flagor ner på axlara och bygger en liten "alp-by" där, men jag har själv vant mig vid att jag bara kan blöta håret på morgonen för att få något så när styrsel på det, men ibland i slutet på veckan så får man ju blickar…. men mina kollegor är införstådda med problemet och de bryr sig inte det minsta längre.
Du ska som de andra skriver känna dig jättevälkommen hit, här har vi en mycket stor blandning av åkommor av skilda slag.
Tack Åsa_N. Det luktar inte svett om mig, utan ibland som bränt gummi, avlopp, kemikalier osv. Skulle kunna rada upp hur många lukter som helst. Det är olika från dag till dag.
Kläderna förstörs och måste köpa nya minst 1 ggr/månad och slänga det gamla. Allt från topp till tå. Detta bli mycket dyrt oxå.
Nå men då säger jag hellre det än den odör som står som en sky kring dem som formligen badat i eau de cologne, det får åtminstone mig att må illa *urk*

April4: Vad kul att du känner dig "hemma" härinne!! Det finns massor med härliga stödjande människor här! Jag lovar!! Skriv av dig om och när du behöver!!
En fråga…har du stöd i upparbetandet av immunförsvaret??
Dvs får du mediciner/vitminer/mineraler etc speciellt för det??
Min undran är för att jag gjorde det på "egen" hand innan saneringen. Med hälsokostens medel. De var alldeles för svaga så jag blev extra dålig bara för det. En mycket tuff läxa!! Har nu medikamenter från en toxikolog för att bygga upp mig.
Jag menar att jag kan pm'a dig om världens mest härliga människa och den kunnigaste i Sverige. Ge han våra namn så har du referenser så det räcker.
Han vill jag skall komma på återbesök eftersom han är orolig för mig men jag orkar inte ännu. Suck!
Kan känna många gånger att jag skulle vilja ha en stämpel i pannan med ordet "sjuk" på. Även om det känns kränkande att ens behöva tänka i de banorna. Att inte kunna bli tagen på allvar eller ens med respekt. Har skrivit mycket om det inne på fibro. Även i tidningen.
Kram på dig!! Det behövs för att orka med!
Tack simson för dom orden. Svar på din fråga om jag får mediciner pga av det. Svaret är nej. Jag har inte under alla dessa år träffat på nån läkare eller annan som tagit mig på allvar, för att tala om att det finns mediciner för att återuppbygga. Nonchalans är det jag har fått och typ att sånt här är bara inbillning. Man vill helt enkelt inte ta tag i det.
Så jag har på egen hand försökt leva utan medikamenter, däremot undviker jag folksamlingar. Reser inte längre, för orkar inte med folks reaktioner på bussar, tåg och flyg. Förr var jag en väldigt social människa, men blir mer och mer en enstöring. Min egen familj är dom som stöttar mig och det är jag otroligt tacksam för. När det gäller jobb, så har jag ett fast job idag, där folk känner till min sjukdom och accepterar mig som jag är, men det har tagit tid att nå dit.

En kort fråga: Hade du bra tandläkare under saneringen? Dvs hade han bra utrustning och skydd åt dig?? Tog h*n det långsamt? Dvs minst tre månader mellan var tand? Allt detta spelar in…
------
Info ur senaste Tf-bladet:
- _Rådgivning:
Råd och stöd till medlemmar ges via ett antal telefonombud i landet. Man kan också slussas vidare till medlemmar i din omedelbara närhet. Arbetet sker ideellt, ring därför inte på lördagar och söndagar.
Gotland 0498-48 01 50
Alafors 0303-33 22 91 (alla tider i veckan, även lördag och söndag)
Svalöv 0418-44 00 33
Kvibille 035-561 50
Anundsjö 0661-502 06
Östersund 063-800 45
Gävle 026-65 35 35
_ - TF i Stockholm har även telefontider, helgfria tisdagar kl 13-15, 08-428 92 41 De har även Personlig rådgivning i lokalen 1-3 onsdagar i månaden, med obligatorisk tidsbokning på 08-428 92 42, må, ons-fre 10-15 samt Öppet Hus för att träffa andra medlemmar, torsdagar kl 17-19 (17 jan, 31 jan, 14 feb, 28 feb, 13 mars, 27 mars, 10 april, 24 april, 8 maj, 22 maj, 5 juni)
Saxat ur senaste Tf-bladet:
Vissa neurologiska problem, såsom Parkinsons sjukdom, multipel skleros, kroniskt trötthetssyndrom, depression, polymyalgi, fibromyalgi m.fl., kan förmodas vara "symptom" vid kronisk tungmetallförgiftning.
En kronisk tungmetallförgiftning kan behandlas."
Lägger ut det här ifall det finns ett allmänintresse.
------
PM'ar dig om toxikologen! Jag skall bara leta mail och bostadsadresser. När jag ringde och berättade om min situation fick jag en tid samma dag, så med tanke på din situation så lär du få en tid ganska omgående gissar jag.
Lycka till!!! Är det mer du undrar över så skall jag försöka hjälpa till så gott jag kan!!!
En privat fråga:
Har ditt blod också svårt att levra sig?? Jag kan riva mig och blodet bara rinner. Kan ibland riva mig och märka det först då det rinner…gissa om jag blodar ner kläder ofta…

Alltid lär man sig något! Vad fint och starkt att du ville berätta! Nu vet man ju, om man träffar någon i samma situation som du!
Kram till dig!

Fy sjutton att du möter sådan nonchalans. Det borde vara förbjudet, om det nu inte är det redan. Kolla detta med Simson och kolla om du kan få remiss dit. Oavsett var det är i landet.
Skönt att du har en familj som tror på dig, och hjälper dig. Det är det viktigaste hjälp man kan få. Kram. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#10 Tar tacksamt emot all hjälp och råd jag kan få. Har ju aldrig haft erfarenheten av att det finns nån fler i samma sits. Blir alldeles gråtfärdig.
Jag hade en jättebra tandläkare. Hon tog en tand i taget. Jag hade 5 st amalgam lagningar, som gjordes om till plastlagningar. Jag var hos en homeopat som mätte mina amalgamlagningar och han sa att dom läckte och hade gjort det säkert i flera år.
Mitt blod levrar sig dåligt. Jag har oxå undrat över varför det rinner så, så fort jag rispat mig eller gör illa mig. Tacksam om du PM:ar mig om Toxilogen Simson.
Tack allihop för kramarna och dom vänliga orden. Blir så rörd. Kramar tillbaka

April4: Jag skall försöka leta efter mina papper nu! Har varit hos syster på lillajulafton. Har haft en svår natt. Grannarna väckte mig med bråk och skrik vid 0230. Hade då sovit en timme. De väckte mig igen vid 4. Somnade aldrig om för katterna vaknade och trodde det var morgon. De lekte då rövare. Julian ville tydligen ha välling för paketet hade han tagit från bänken, dragit det över golvet, upp på mattan och bitit sönder det så vällingen åkt ut. Jättekul??? Sedan gick min morgonpigge granne upp och började diska. Är totalt sänkt här idag.
En bra sak i alla fall medans jag letar…ingen remiss behövs.
Han frågar massor om massor. Den roligaste (?) frågan jag fick var om jag ofta gick in i dörrposten!! Ja sa jag det gör jag. Det är tydligen vanligt! Berättar mera sedan. Har aldrig kommit på tanken att gå till en läkare och fråga: Du jag går ofta in i dörrposterna…vad är det för problem?? *asg* Då hade jag säkert hamnat på psyket!!! INGEN hade tagit det på allvar! =)
Tack snälla du, du behöver inte stressa med att leta papper. Ta det lugnt och fira jul, så kan vi ta det sen efteråt. Hoppas du kan sova kommande natt bättre. Varma kramar

En nyfiken fråga till…hade du guld i tänderna också?? Det är rena dödsstöten för hälsan och livet att blanda amalgam och guld i samma mun…ja i olika munnar kanske går…*asg*
#18 har haft både guld och amalgam i många år, men för några år sedan tog jag bort guldet.

Oj! Då förstår jag att du varit dålig!
Ytterligare en fråga…har du titanimplantat också?? 
En riktigt God Jul på dig och din familj! En riktigt God Jul till ALLA här inne!! Kramar!!

Oj!! De är tydligen vanliga att ge just ansiktsutslag… 
Nu hoppas jag verkligen att du får en tid fort hos toxikologen! Kram på dig!
#22 Vad kan den här toxikologen göra för nåt?

april4: En hel del. Bla få upp immunförsvaret.
#24 tack för svaret. Jag har googlat lite på toxikolog och lästlite om det.