Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikett: god-morgon
Läst 1003 ggr
vanessa
0

God natt till god dag

Hejsan, återigen är dygnet upp och ner, så jag skriver detta innan jag går och lägger mig. För hela dagen och kvällen har jag soooovit ut. Tre dagars arbete med julen var det dags att ladda om batterierna. Snart kommer jag kicka igång sajten med artiklar och lite andra trådar än god morgon sakerna. Men… gäsp nu ska jag nog sova igen. Vi ses om ett par timmar. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Faxlin
0

natti natti, sussa sött. :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[SvenA]
0

Hoppas att du har fått sova ordentligt för det är mycket viktigt med god sömn när man har en kronisk sjukdom för att orka med denna sjukdom och inte ta ut sig fullständigt vilket bara leder till mer problem.

april4
0

God morgon. Jag har sovit både länge och gott. Nu har man vant sig att sova länge på morron, hur ska det bli när det blir dags att jobba igen. Huuuu, jag bävar. Dom två första dagarna brukar vara värst innan man kommer igång.

Ha en fin dagSkrattande

Simson
0

Ååå Sven! Kan inte du komma hem till mig och förklara det för mitt hus?!!

Jag har enorma problem med mina grannar. Försökt förklara att jag är i behov av mycket vila, ro och sömn pga kronsik värk etc, men de tycker att jag bor i fel hus och kan gå upp istället när de väcker mig. De väcker mig 230 efter krogen, 4 när de smäller på toa för att pinka, 6 när den andra skall upp och jobba…sen är dan igång för alla…

Nu har närmaste grannen varit hemma i tre veckor och jag är knäckt. Kliver upp på morgnarna med magknip och gråter av trötthet.

Jag vill ha tillbaka mitt sovrum. Har en speciell säng för att få mindre ont men kan inte vara i sovrummet pga grannens störande.

Ligger hela fredagen för att orka med grannens helg och ligger hela måndagen för att återhämta mig efter grannen helg. Det är så kränkande.

Har vänt på dygnet för att få vila några timmar i alla fall. Hade det varit hyreshus hade båda grannarna varit vräkta idag.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

[SvenA]
0

Även om det inte är hyreshus så finns det regler är det bostadsrätt brukar det finnas uinskrivet i ordningreglerna att man ska visa hänsyn till varandra i värsta fall kan man koppla in hälsovårdsnämden så att de ser till att det blit lungt det låter som det är en sanitä olägnhet och det får det inte vara.

storAnnette
0

Vilka tråkiga grannar du har.Om du bor i brf så gäller samma regler som för hyresrätt när det gäller störningar.Att folk går på toaletten och kliver upp tidigt det är en sak som aldrig går att komma ifrån men efterkrogen-livet kan de bli varnade för.

På mig verkar det som att du är ljudkänslig.Vet lite hur det är,jag vill också ha det tyst när jag ska somna och blir mer störd av ljud än av ljus.Du kan väl prova att flytta sängen till vardagsrummet?Och flytta vardagsrummet till sovrummet?Så skulle jag ha gjort i ditt ställe om det är mest oljud i sovrummet!

Simson
0

Jo jag är ljudkänslig. Speciellt när jag sover. När de smäller i dörrarna får jag hjärtklappning. Blir så rädd. Med hjärtmuskelinflammationer börjar jag fundera om hur det går. Har skrivit om det i annan tråd. Har hyperacusis och tinnitus så roligt är det inte. Flyttade hit för att få lugn och ro och vila upp mig. Har blivit helt tvärtemot. Jag blir sårad av grannarnas attityd. "Ja jag är nattmänniska…då är jag uppe på nätterna…ja jag vet att det är lyhört…ja jag använder min tvättmaskin fram till ett…störs du bor du i fel hus…" Mycket gnäll på mig idag.

Simson
0

Jo jag sover på madrass i vardagsrummet…med öronproppar…vaknar ändå av dörrsmällarna som känns i magen…

storAnnette
0

Simson,jag tror du behöver se dig om efter ett nytt boende.Jobbigt att flytta är det men att inte sova bra är värre.Du får se till att fråga ut grannarna dit du flyttar ordentligt så att det verkligen är lugnt.

Om man som jag gör,bor längst ner i huset då hör man tyvärr alla som går in och ut i huset.Vet inte hur du bor men du kan prova bo högre upp eller om det skulle fungera med bakgrundsljud?

Simson
0

Jo jag har börjat titta mig omkring efter annat boende. Glad

Även på eftermiddagen när grannen bredvid kommer hem efter arbetet så smäller det så högt av dörrarna att katterna viker öronen bakåt och hukar sig. Det är ingen bra miljö för dem heller. Om jag påverkat/förstärkt beteendet låter jag vara osagt.Gråter

Bodde i 12 år i Stockholm i liten lägenhet (1,5a) med sängen mot köket, grannens, och hade inga som helst problem. Det var också i de berömda lyhörda funkishusen från 1939, därför hade jag inte en tanke på att 60talshus i en småstad skulle vara värre. Förvånad

Har pratat med kompisar i andra brf i stan och de tar hänsyn till att det är lyhört och spolar inte ens i toan för att störa. Här kör de högsta tryck på vattnet för att få fram varmvatten efter krogen. Fundersam

Bodde jag ensam hade jag haft örproppar i hela natten och inga problem. Nu bor jag med katter och de störs också. De vaknar av livet/skriken/högklackat i lägenheten ovanpå (0230) och tror att det är morgon så de stiger upp och börjar leka och springa runt.

Jag har ett ansvar för katterna, att de inte stör, så jag måste hålla koll på vad de gör. När jag så stiger upp och försöker få dem att lugna ner sig så blir de bara mer övertygade om att det verkligen är morgon. Skrattande 

Hade jag haft örpropparna i så hade jag vaknat av en fyrpunktslandning i magen av äldsten på 5,5 kg! Inte roligt! Skrattande

Vid 6 brukar jag sätta i propparna och tycka att dagen börjat så de får springa runt i lägenheten bäst de orkar. Cool

Grannarna under hör katterna och vet om problemet då jag har berättat för dem och de fått se hur slut jag är med skakande händer. Gråter

När jag tog upp problemet med värden berättade han att de hört lägenhetsinnehavaren under sig när hon städat ett överskåp en natt. Han hade varit och påpekat att det inte var lämpligt. Skrikandes

Tyvärr påverkar detta även dagarna om jag inte sover. Mer värk och ingen ork. Inte ens till att aktivera katterna. När de vänder på dygnet efter grannens krogrunda så tar det nära en vecka innan jag fått katterna att vända tillbaka dygnet igen. Då är det lördag igen. Känns lite hopplöst.

Får nog leta mer bland lägenheterna eller flytta tillbaka till Stocksholm och lägenheten där… hmmmm!!

Mycket "gnäll" från mig idag…men det är skööönt att skriva av sig och få en diskussion om det!! Tack för det storAnette!!

Simson
0

Kuriosa: Jag bor bredvid en helikopterplatta och helikoptern vaknar jag inte av eller störs av… Fundersam

SallyB
0

Simson - tråkigt. Men - är det så lyhört att grannarna inte ens kan gå på toa etc och bete sig helt normalt, eller att dina katter kan springa runt och busa, så är det ju fel på husets ljudisolering. Jag har bott i ett fel-/fuskbyggt hus som var byggt på slutet av 80- el om det var början på 90-talet och det var nåt av det värsta jag varit med om när det gäller att känna sig hemma och avkopplad. Jag hörde pensionärsgrannen ovanför gå helt normalt på sitt golv!!! För att inte tala om alla andra sorters ljud. Det "ekade" nåt förskräckligt i det huset. Mitt tips är att flytta, det gjorde jag. Det hus jag bor i nu har solida betongväggar. vilket verkar (enl min erfarenhet) vara det bästa när det gäller ljudisolering. Lite trist bara att man behöver slagborr när man vill hänga upp en tavla eller nåt annat på väggarna.

Simson
0

Sally: Undrar vilken typ av hus (årsmodell) man skall kolla på??

Har hittat ett drömhus som jag skulle vilja köpa men vågar inte då orken tryter även i lägenhet. Med skötseln menar jag. Ett hus är mycket mer att sköta. Inte bara gnälla över dammsugningen! Räcka ut tungan

SallyB
0

Tjaa, årsmodell kan nog variera. Huset (lgh) jag bor i nu är byggt 78/79. Men ett annat hus (lgh) jag också bott i, som hade betongvägg, var ca 10 år äldre.

Nä, eget hus är nog kanske lite mycket att bita i, spec om du ska sköta allt själv. Men på många platser i landet (ex v norrland) finns det ju många hus att hyra och där basunderhållet sköts av husägaren.

Maria
0

Simson. Har varit sjuk i lägenhet länge och vet hur det kan vara. Bodde vid ett torg där alla handlare tidigt på morgonen rullade ut sina varor. På baksidan av huset hade livsmedelsbutiken sitt varuintag med backande tutande långtradare flera gånger om dagen. Störande grannar också. Alla lever dock olika liv. En del arbetar natt och sover på dagarna. En del är nattmänniskor och en del tvärtom. Är man sjuk är man extra känslig.

Att få grannar vräkta för att de stör är näst intill omöjligt. Finns det någon störningsjour du kan ringa när det är som värst? Finns i vissa kommuner. Då har man i alla fall papper på deras utryckning för att sedan ev. gå vidare.

Mitt tips är också att flytta. Hoppas att det löser sig.

/Maria

vanessa
0

Jag har sagt att om jag någonsin ska skaffa mig hus så ska jag göra en stenplatteträdgård. Mellan stenplattorna ska jag ha lite buskar och sånt som sticker upp. Då slipper jag klippa gräsmattor, vattna annat än de sakerna som jag tillåter växa där. Sedan ska huset vara murad eller betong. Då slipper man måla. Sedan får man väl ha en motordriven snökastare. Fast om klimatet fortsätter som nu behöver man väl tyvärr inte lägga ut pengar på det. Men jag kommer nog satsa på lägenhet framöver också. Får jag drömma så blir det en terasslägenhet som har så stora balkongen och enorma planteringsmöjligheter. Ett paradis för katter och oss.

Du måste verkligen hitta någon annanstans att bo, Simson. För sömn är ovärderligt har jag förstått. /Vanessa

SallyB
0

Själv skulle jag vilja ha ett kedjeradhus, eller vad det kallas, där man har en egen liten "inmurad" trädgård. Så som Pia sajtvärden på Katter och även Bumblebo har också tror jag.

storAnnette
0

Rent allmänt tror jag hus byggda före 70-talet (kanske 60-talet) är bättre ljudisolerade.Nog måste det finnas ett bättre ställe än där du nu bor,Simson!

Ett hus vore säkert bra,du får fundera vidare.Nackdelen i villaområden kan vara när grannarna ska klippa gräs/köra snöslungan….det var ett himla liv ibland tyckte jag när vi bodde så.Då önskade jag att de kunde använda handgräsklippare och snöskovel istället!Jag uppskattar att bo i lgh både för att själv slippa dessa tråkiga sysslor och för att slippa höra mer än en traktor/gräsklippare!

Simson
0

Det huset jag hittat var just ett bra hus för mig. =) Mitt ute i ödemarken. Bara blånande berg och gröna vidder runt. En granne lite längre bort på vägen. Nästan i Norge kändes det som. Satt man ute på gårdsplanen syntes inga hus alls. Bara jag och skrômta!! Skrattande

Hade jag känt någon som kunde hjälpa till med goda råd och dåd hade jag inte haft någon typ av betänklighet till att flytta bort.

Då hade jag nog behöft bli medlem i råttor i fokus också…skämt åsido…Glad

storAnnette
0

#19 Låter härligt!Då är det väl bara å åk då om grannen har traktor och plogar!Klippa gräs brukar inte behövas ute i skogen och du kan säkert hitta nån som kan råda och hjälpa med huset om du fokuserar på "hur kan jag lösa detta"!Lycka till!

PS:kolla för jesse namn att det inte finns flygplats/stridsflygplan i närheten för det är jobbigt (jag brukar vara i en stuga ibland som är drabbad av detta oljud från F21 här,det är riktigt hemskt ibland).DS.

Simson
0

#20 Min farbror hade får som ung…jag kan skaffa mig några sådana så slipper jag gräsklippningen också!

Oj! Kom just på att mors kusin är fåruppfödare…borde kunna vara en enkel sak med andra ord…

vanessa
0

Jag som älskar får, tog hand om får en gång i tiden. Min man bara suckar när jag drömmer om att ha några får. Vilket är förståerligt med tanke på att vi bor i lägenhet :-). /Vanessa

Simson
0

Igår hade jag bjudit hem folk från en annan stad. Vad gör kära grannen då??? Jo med slagborrmaskin tar hon ner en tegelvägg!!!

Ingen förvarning alls. Det gick inte att vara inne i lägenheten alls.

När det blir för mycket ljud börjar jag kaskadspy. Av utmattningen från utbrändheten.

Lyckades svälja ner illamåendet. Kramperna av spänningarna gjorde insomnandet svårt. Proppade i mig massor igår. Tom portvin för att ta bort värsta spänningen. Jag som tycker sprit är så äckligt.

Vid 0230 kommer grannen ovanpå hem efter krogen. Osams eller festande? Jag vet inte. Ett fruktansvärt liv i alla fall.

Vid nio börjar de snickra igen.

Nu går illamåendet bakvägen i alla fall så här är diarré på löpmeter. Örproppar i och lugnande.

Rolig början på året!

Det jag tycker är svårast är avsaknaden av respekt. Att inte ens kunna bemöda sig att förvarna om väggnedtagningen så jag och grabbarna kunnat flytta in till syster.

Vill de inte prata med mig så har jag brevlåda så det går att lämna lapp om jag nu skulle vara en sådan hemsk person att prata med.

Förra gången ville hon veta vad jag var sjuk på för sätt. Tydligen räckte inte de sjukdomarna till för att få respekt. Skall jag berätta om fler sjukdomar??? Hur många behöver grannarna??

Jag anser inte att de behöver vet någonting. De skall kunna uppföra sig i lägenhet om de är vuxna. punkt slut.

Jag som alltid satt det som heder att hålla ett lugnt boende från min lägenhet för mina grannars skull. Här är det den som väsnas mest som bestämmer???

Är det småstadsmentalitet eller bara ett gäng dåliga grannar? Ja det borde jag ta reda på. Då borde jag inte flytta inim staden utan dra härifrån.

Huga!! Jag har aldrig varit så nära att bli bitter och förgrämd gammal nucka som just nu!!!

Jag är så leden över att inte ha ork kvar så jag kan ta hand om mina grabbar på ett för dem sett bra sätt. Att de får sitta emellan.

Skall jag behöva söka efter lugnande medicin och sömntabletter eller börja dricka för att orka med detta boende?

Så fel allt är…

Att jag flyttade hit var för att få lugn och ro och återhämta mig. Suck så lurad jag är.

Wassago
0

Lider med dej Simson, själv bor jag i en pytteliten stuga numera med en stor trädgård, mitt i skogen men ändå bara ett stenkast från stan!! Man måste inte ssköta trädgården så noga! Så ängsblommor å sätt dit buskar å lägg en gång, sen kan du njuta av trädgården utan att slita ihjäl dej! *L*.

Hälsa din granne att en 110 kg skogstroll kan komma på besök om dom inte börjar visa hänsyn ;) än ser jag åtminstonde ut som en kraftkarl! *S*

Sov gott du Vanessa! Skall själv försöka sova en stund nu så fort ärtsoppan har kokat klart!

Var rädd om er allesammans, tänker på er!

Kram/I

Simson
0

Det är just en liten stuga jag funderar på. =) Med så lite ork jag har så är det ett berg att ta sig över att tro att jag kan orka med den. Visste jag att utsikterna för min hälsa vore positiva så skulle jag slå till. Min toxikolog trodde jag skulle vara uppe och jobba för fullt…för något år sedan…så jag har inget stort hopp på något längre…

Stugan har en vildvuxen fd syrenberså numera skog. Skrattande

Åkte på förra boendet förbi HA's HK när jag for in till stan…har nog funderat över dem några gånger nu…har dock hederliga riddare i samma viktklass som jag också funderat över att anlita…tycker dock att min vädjan om hälsosamt boende skulle smälla högre så jag tror att dessa personer inte biter på mina grannar.

Tack snälla ni alla som orkar lyssna/läsa!! Kram på dig Wassago (även om jag läst wasse-go förut,Generad "varsågod").

Wassago
0

:) Å inte e du den första att läsa det namnet så heller!

Asa-N
0

*fnissar* jag läste också Wassego först *S*

Wassago
0

Jag behver inte säga mer va?? *S* ;)

Asa-N
0

Hahaha nej det behövs nog inte :o) men med oss lite lätt förvirrade här inne så blir det sådana läs-fel, man läser fort men fel *S* och det är förresten inte bara här inne *S* men så länge man kan garva åt sig själv så är det ingen större fara på taket :o))

Wassago
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så sant!! *L* Wassago, hette den kobra som jag har i knät på lilla bilden… Bifogar en bättre bild, övertog hans namn som nick då han dog å jag fick min första dator… Namnet passade nog honom bättre än mej, jag borde nog ha hetet Wassego… Då Wassago är namnet på den störste av de nio demonerna i helvetet.. Passade min kobra bra.. *L*

Asa-N
0

Ja det var ett passande namn på en kobra :o) hade en uppstoppad kobra som tyvärr försvann i någon flytt :o(

Simson
0

Jag tycker Wassego passar bra på dig som ger så mycket av dig själv!!

Wassago
0

Tack goa Simson! Men nu e detta nicket inarbetat sen snart 10 år så jag håller mej till det! *L*.

Kan inte påstå att jag uppskattar uppstoppade djur, föredrar levande! :)

Anne-Hedvig
0

Hehe.. når det gjelder kobraer, tror jeg at jeg fortrekker dem utstoppede! Ellers helt enig med deg. -

Kjære Simson, håper inderlig at du får en konkret løsning på dine bo-problemer ved flytting. Slik du har det nå, er ikke levelig i lengden. Kanskje du skulle trå til på det lille huset? Bare taket er tett, får det andre gå som det kan! Alt må ikke være nymalt til enhver tid.