Afasi
Efter att Anders Lundin berättade att han hade namn-afasi så har jag funderat om där också finns ansikts-afasi.
Har fått lära mig läsa och räkna igen. Även fått lära mig sticka och virka igen. Var tidigare slängd med allt. Fortfarande har jag ytterst svårt med att sticka på avigsidan.
Även närminnet är borta och verkar inte vilja komma tillbaka heller.
När jag blir stressad/pressad har jag svårt att hitta hem också.
Det jag märker är också att jag fått så erbarmerligt svårt att komma ihåg ansikten! I Stockholm var där inget problem. Där känner man ju inte var och varannan som man möter. De man känner är ofta någon man gjort upp med att träffas. Träffar man någon man känner som man eg inte skall träffa så känns det inte så konstigt att man inte känner igen dem då det är så mycket folk ute jämt.
Nu när jag flyttat till en liten stad så märks problemet mycket mer. Det är många jag förväntas känna och känna igen. De gamla vännerna är inga problem men de nya…jag kommer inte ihåg dem! Min närmaste granne hälsade jag på två gånger en dag. Med ca en kvart emellan. Fattade ändå inte att det var samma person! Känner ff inte igen honom ibland. De andra i huset är bara att glömma…
När jag träffar andra på stan så funderar jag alltid…känner jag denna människa eller ej…skall jag hälsa eller ej…hälsar de eller ej…
Det är så stressande och frustrerande! Jag är inte högfärdig men kan nog tas för det.
Min undran är om det verkligen finns ansikts-afasi också??
Borde nog maila afasiförbundet och fråga??

Er känner jag igen!!! 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Hejsan, Simson. Afasi är det nog inte, eftersom det är något man får från stroke, blodproppar, hjärnskador efter olyckor, våld.
Men däremot något annat som jag inte vet namnet på. Stress påverkar en hel del också. Det finns faktiskt de som inte ens kan känna igen sin failjs ansikten och sitt eget.
Jag som ofta glömmer ansikten har ett knep. Det är att lära mig hur personen ifråga går, rör sig, har för kroppsbyggnad med mera. Då brukar jag få ihop det hela.
Sedan så brukar jag säga till de som jag känner lite grann, att jag ser dåligt till och från. Vilket är sant med mina skov. Förklarar att jag kanske inte hälsar pågrund av synen och inte snobberi. De får komma fram och säga hej, vilket de glatt gör.
Ett tips som kanske hjälper dig. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Annars får ni väl skaffa mörka glasögon som jag har och skylla på att ni är ljuskänsliga och därför måste ha mörka glasoch därför inte känner igen folket

Ja jag är ljuskänslig och går oftast med solglasögon… 
Syster tror jag haft en stroke…men det tror inte jag…de har gjort magnetröntgen och då borde de väl ha sett det då??
Det beror på hur stor och var den satt i så fall: Även jag är extremt luskänslig men det beror på min synskada.
Ansiktsblindhet heter Ansiktsagnosi och är ganska ovanligt men några procent av befolkningen lider mer eller mindre av detta. Det kan dels vara ärftligt och således medfött eller så kan man få det via en skada i hjärnan.
Sök gärna på ansiktsblindhet på google så finns det en hel del att läsa. Jätteintressant.
/Maria

#5 Tack! Jag kommer ihåg att jag sett ett tv-program om det. Outsiders tror jag. Mycket intressant!
Det som faller meg inn, er at du kanskje har noen slags kognitiv svikt? Jeg har samme problemet med ansikter og vært hos nevrospykolog. Kan bli en del pinlige situasjoner med folk jeg ikke husker, ja.. Stress kan gjøre ting verre, og nå er du så plaget med dine slitsomme naboer. Får man ikke søvnen man trenger, blir det enda vanskeligere å fungere!
Kognitiv svikt kan ha mange årsaker og ytre seg på forskjellige mentale områder hos forskjellige mennesker. Kan du sjekke på internett og se om du finner noen ledetråder der?
PS. Utrolig skjønne katter du har!

#7 Tack! Ja jag är övertygad om att det är pga min PTSD! Allt det andra (att lära sig pånytt) kom i samma veva. =(

Det "festliga" är att mitt ex är enäggstvilling och det har aldrig varit några problem…som tur var!! 
Hade kunnat bli ganska festliga situationer…vakna dagen efter en fest och se dubbelt…lägga sig med fel…osv osv… 

Ja man kan ha svårt att minnas ansikten,namn eller vadsomhelst och det kan bero på en massa olika saker.Det som gäller är att antingen hitta ett annat sätt att klara det eller så säger man hur det är och så får de andra hälsa istället.
Stress kan ställa till väldigt mycket tyvärr,om du kan ordna så att du åtminstone får sova ordentligt borde den minska.