Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettgod-morgon
Läst 1371 ggr
Thara
0

Godmorgon...

Godmorgon på er alla där ute.

Klev upp med min son kl 07:15, han ser ut som en prickig korv.Flört. tur att man själv i sim sjukdom inte ser ut som om man ständigt hade vattkoppor… Ler lite. Vi upptäckte det häromdagen, det blev mycket med vår lilla Harry Potter, pencillin mot örat och nu det här. Ja dom har det inte lätt småbarn med alla dessa barnsjukdomar…

Själv har jag tampats med kramp i både fötter och händer sen nyårsafton…. känns nu som om jag har blåmärken överallt…. Skrev ju förut om min läkare som sa om mina *kallvatten känslor* i huvudet att det var brustna blodkärl, trodde inte på honom så jag skrev till en annan läkare på MS-portalen som verifierade att jag hade rätt…. hmmmm undrar om läkare tror om man är dum i skan ibland? Eller bara allmänt blolnd *ASG* oj idag är en knas dag med händerna och skrivandet… ska avsluta snart..

Idag ska jag hitta på någonting med min 9 åriga dotter, skulle åkt itll äventyrsbadet sydpoolen i södertälje men damn det har blivit dyrt med åren…. kanske går på bio istället i stan… *hehe* kan jag passa på att köpa skor till mig själv efterspom jag fryser om mina fötter ute *haha*

Ha en fin dag….. trots blåsten..

Kram //F

Wassago
0

Ok, å skor å bio e ju jättebilligt!! ;)

Thara
0

*Asg* nä inte direkt..

Men skor är ett nödvändigt ont…

Det blir nog sollentuna mässan idag, fick ide´n av att läsa Asa_N godmorgon :O) dotra mi älskar ju djur så det är ju perfekt……

Så skorna får nog vänta en stund till *haha*

Simson
0

Jag har varit ut och tagit en promis i ovädret i mina julklappsskor till mig själv. En underbar uppfinning som heter MBT.

Köpte mina första i höstas. "joggingskorna". Även om de är dyra i inköp så kan jag gå med dem direkt ur affären!!! Helt sanslöst!! Vilken frihet!!

Jag som tidigare bara har kunnat köpa vissa varianter av New Balance skor och sedan skicka dem på ombyggnad, köpa speciella sulor direkt gjorda mot mina fötter samt ta cortisonsprutor. Ändå kommer jag inte mer än ett 50tal meter innan fötterna smärtar så att jag gråter. Samt att de skorna kostar mig mer än tusen kronor mer än MBTskorna.

Sollentunamässan är bara så rolig!! Ha en härlig dag där!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

storAnnette
0

Usch,vattkoppor är blä - tur det går över rätt snabbt. 

Åh,Simson jag funderade på MBT-skor.Det som avhöll mig var att jag funderade om de går att använda i halka och i snö.Så nu vill jag veta om det går bra?

Jag har inte ont nånstans eller så men de skorna var sköna!Vill ha!För mig var tanken mer att "träna medan jag går" och så att de är bra för kroppen.Tror iaf att det skulle kännas jobbigt att byta till andra under vintern om man blir van med dessa.

Simson
0

Nja…halka är det nog lite svårare att gå i MBT eftersom de har så "liten" kontaktyta. Man får då gå långsammare.

Snöiga vägar och gångbanor typ så är det inga problem alls. Jag har gått i både snö och halka med de vanliga joggingskorna och inte haft några problem. Med de nya vinterkängorna med kraftigare sula så var där inga problem heller för mig.

Efter att ha haft så mycket problem med fötterna (Hallux Rigidis, ej att förväxla med Hallux Valgus) så är MBT ett verkligt lyft för mig som gillar att ta promisar. Har gått tidigare men alltid haft så ont att jag gråtit och svurit över att jag överhuvudtaget gått ut.

Som nybörjare med MBT skall man tydligen vänja in kroppen med en maxdos på ca 15 min per dag i promis. Med mina problem tog jag det i två veckor. Sedan gick jag den vanliga rundan på 2.5 km. Brukar då vara svullen och sur av värk. Denna gång med MBT kände jag bara "besvikelse" över att promisen var slut! Jag ville gå mer!!!

Kroppen ställer sig i ett mer naturligt läge. Ryggen rätas ut och du får ett mer "stolt" hållningssätt. =) Det jag märkte mest var i svanken. Den fick jobba mer. Den har jag dock tidigare känt att jag haft för lite träning på efter det att jag slutade träna på gym.

De är perfa att ha i stadsmiljö. Tänk om jag haft dem när jag gick mina promisar i Sthlm. Vilken rolig stund det hade varit.

Att jag överhuvudtaget provade MBT var för att jag i alla år fått okunnskap i bemötande av skoförsäljare ang hallux rigidisen. De har ordinerat allt möjligt som "kunniga" sagt är bra. Efter några steg på löpband så har fötterna krashat och jag slängt mig av i smärtor. Denna gång skulle jag bevisa för försäljaren att även MBT var "dåliga" för mig. Efter 10 minuter på löpbandet gick jag ff utan problem!! Det kändes bara SÅ skönt att gå. Då köpte jag dem!!! Har inte ångrat en sekund det köpet. Det blev tom billigare än vanliga skor. Inga sprutor heller!! Jippie!!

Man kan också springa i joggingskorna om man använder sig av typ långloppssteg…"långsamma" långa steg. Har aldrig joggat så jag vet inte riktigt vad det betyder… Glad

Simson
0

Jag har Sport Svart samt kängan Kilima W. Fler skor…

vanessa
0

Nu har jag lagt in skorna som länk. Otroligt bra tips. Vore trevligt om någon av er som använder skorna kan skriva en ny länk om dem, så kan man alltid gå tillbaka och slipper leta efter det hela i god morgontrådarna. Väldigt bra info. Förslag på plats - hjälpmedel. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

storAnnette
0

Jag ska prova,jättebra att det finns kängor också för vintern är så lång häruppe.Ja,hjälpmedel det finns många och ganska många saker som inte klassas som det är bra också.

Simson
0

Jag lånar ut mina till alla som är det minsta intresserade… =)

Var och lämnade av en tröja jag gjort till en väninna som hon skulle ge till sitt barnbarn i julklapp. De på den avdelningen gick omkring i skorna i korridorerna. =)

Systers väninna fick jag följa med till på fika…hon ville också prova skorna… =)

Hade du bott närmre så hade vi kunnat ha varsitt par och tagit en promis!! Så SKÖNT att gå i de skorna. Äntligen glädje med promisarna numera!! Lääängtar till barmarken/upplogade stråk!

Fast när jag stod i kön till Åhléns så märkte jag att jag svajade betänkligt så det blev till att skärpa sig…vill inte få folk att tro att jag nallat på glöggen?! =D

storAnnette
0

#9 Antar att man måste vänja sig med att stå stilla i de skorna också!

marieborg
0

Jag har provat  MBT skor av en kollega på jobbet och de var supersköna, kändes som man svävade fram. Men de är inget för mig just nu för jag tyckter att det är obehagligt när det känns svajigt, är tillräckligt svajig utan skorna. Har ju ångest och en av mina "fobier" är att mina ben inte ska bära mig och att jag ska trilla omkull…så skorna får vänta Glad

Simson
0

marieborg: Jag har själv kraftig yrsel som förvärras ibland. Vet inte hur många gånger jag yrslat omkull överallt.

Skulle köpa koppel till äldsta katten. Skulle ta ner ett från de högre höjderna. Yrslade till och rasade raklång in bland alla koppel. Sanslöst! Gud så jag skrattade! Skrattande

Var ute på promis med Simson och gick förbi en parkerad bil. Yrseln slog till och jag ramlade raklång in i bilen med huvudet före! Jag blev lycklig över att den inte hade ett stöldalarm som gick igång med tanke på min tinnitus.Skrattande Pojkvännen funderade mer över hur det gick med bilen!!! Fundersam

Med MBT har jag inte känt något. Någon mer yrsel menar jag. Kan dock inte lova att det är tack vare skorna. Räcka ut tungan

SallyB
0

Vad är prisläget (ca-pris) på de skorna/kängorna?

Simson
0

Joggingskorna gick här i stan på 2095? Vinterkängorna på 2795.

Det är ändå 1000 kr mindre än vanliga New Balance för mig. Med ombyggnad etc…

vanessa
0

Själv så har jag skor från bland annat Terräng, som finns här. Där skaffar dels friluftsmänniskor men även poliser, ordningsvakter med mera sina skor. De gympaskorna jag har använder vakter och sådana som måste stå och gå på hårt underlag en massa. Bland annat för er som vill veta onödig fakta så finns skor som går under 5.11, som allt från militär och FBI-agenter har. De är inte svajiga men bekväma. Dock inget jag skulle köpa på postorder då man måste prova dem på riktigt tycker jag personligen. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.