Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettersjukdomtrauma
Läst 2827 ggr
Thara
2008-01-07 22:31
0

Suck....

Varning för gnäll…

Insåg at min läkare inte riktigt talar till min favör utan hittar på saker som låter bra.
Men jag litar ju inte på honom alls ändå…

Satt idag och kollade igenom min journal och livliga reflexer är ett faktum, först var dom normala, sen nedre livliga sedan alla livliga.
Men läkaren säger ingenting om vad det innebär…

Var på neurofys och testade för karpaltunnel, dom hittade nervskada någonstans vid armbågen men det är inte någon cubitaltunnel syndrom tror jag det hette eftersom jag inte har nedsatt muskelkraft i lillfingret och ringfingret.
Då är frågan, är den axonal eller mye Vad det nu hette…

I lördags mådde jag helmysko efter att ha varit på musikmuseet med min dotter, alldeles skakig, fascikulationer i ansiktet och helt enkelt svimfärdig.

Igår fick jag hugg bakom ögat så fort jag reste mig upp… och det kändes nästintill som om ögat skulle ploppa ut *ha ha,
Glömde att jag satt på kaffe, glömde att jag skulle ta ut cigg paketet i vardagsrummet..
Glömde sätta in korven i ugnen… tur att jag inte glömde mig själv..

Provade finger-näs provet på mig själv och missade radikalt….
Gjorde Rombergs och fölll bakåt… men det är ju ingen idé att ens nämna till läkaren….

ska tillbaka  om 6 månader, rolig väntan

Sonen har vattkoppor och ser ut som dagens prickig korv… han har astråkigt och jag önskade att det fanns mer ork att aktivera honom…

Hoppas ni har det bra där ute… :)

Kram //F

Asa-N
2008-01-07 23:05
0

Carpaltunnelsyndrom har jag opererat i båda händerna. Carpaltunnelsyndrom innebär att fingrarna domnar, liksom somnar om du håller dem i fast läge, t.ex. kör en kundvagn eller så. Fingrarna blir som om de hade somnat ungefär. Men det medför ingen nedsättning i muskelkraften.

Wassago
2008-01-08 00:45
0

Hua… stackars dej!! Sänder en värmande tanke till dej!!

Thara
2008-01-08 09:50
0

Hej Asa_N

Nej Karpaltunnel var det inte men det hade kunnat vara det andra som sitter i armbågen, cubital men det handlar egentligen om samma nerver som Karpaltunnelsyndrom.

Men läkaren sa att om det ska vara så, så ska jag ha svårt att stå emot med fingrarna, flexion eller nått.

Mitt lillfinger är ju konstnt bortdomnat på både vänster och höger sida….. skumt egentligen hgur det kan blir  så…

HA en bra dag.. i regnet… *hua*

Wassago……. Tack :) det värmer….

HA en bra dag i regnet…. eller nått… själv sitter jag fast med min prickig korv inomhus… *S*

Asa-N
2008-01-08 10:03
0

Ja nerverna ut till händerna ligger ju i liksom sugrör och det är dessa rör som blir för trånga och måste öppnas upp. Det är samma sak vid armbågen, cubital, men det är tydligen mer ovanligt som jag förstod det.

Jag hade en jättebra läkare när jag fick detta och han berättade att just carpaltunnelsyndrom drabbar ofta kvinnor efter att de fött barn!!

Thara
2008-01-08 10:17
0

VIlken tur du har..

Min läkare sa bara att det inte finns någon säkler genes på kompression men att dom lokaliserat nervskada..

Till och med neurofysläkaren berättade mer för mig…..

Asa-N
2008-01-08 10:34
0

Jösses, var det en skomakare du hamnade hos där först??? *S*

Men ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta åt en del läkare.

Min reumatolog jag går hos är ganska skojjig, har gått hos honom i 20 år, men inte minst så är han duktig.

Thara
2008-01-08 10:56
0

Ja det låter inte bättre….

När läkaren till och med ljuger för mig… Jag har ju konstiga känselförnimmelser i huvudet och han förklarade dom symptomen med brustna ytliga blodkärl på huvudet…. men jag trodde inte honom så jag skrev till docenten och neurologen på MS-portalen som svarade att det låter högst osannolikkt att brustna blodkärl på huvudet kan framkalla känslan av rinnande kallvatten, jag känner mig som en hypokondriker blandat med försöksperson hos honom eftersom han aölltid säger någonting som får mig att tro att jag är galen….

Du har tur, men jag tror att för vissa så tar det tid att komma till rätt läkare… jag ska försöka byta tillbaka till min gamla som nu ska ha kommit tillbaka från sin mammaledighet…..

Asa-N
2008-01-08 11:03
0

Ja att hitta en bra läkare är lite av att hitta en nål i en höstack. Det ska ju inte bara vara det att han/hon är bra, man ska känna förtroende, kemin ska stämma också.

Vi hade en husläkare förut, jag var bara hos honom en gång, det spelade inte någon roll vad du var för sjuk, hans universalmedicin var Vaselin!!!

Jag var där för jag behövde nytt recept på min cortisonsalva. Då säger den arma stackaren: Nej Nej du ska inte hålla på med cortisonsalva, det är bättre att du använder Vaselin!!!!!!! Då härsknade jag till, eller för att vara sanningsenlig, jag vart skitförbannad och gick i taket och sa att han borde nog byta jobb om han trodde på fullt allvar att Vaselin hjälper på psoriasis samt att om nu Vaselin var så bra så borde han spruta in lite i sin hjärna så kanske den skulle börja funka!!!

Sedan gick jag hem efter att först mellanlandat i receptionen och krävt mina pengar tillbaka, vilket jag fick med det liv jag förde, arg som en brunstig bålgeting var jag. När jag kom hem ringde jag "min" reumatolog som ringde in recept åt mig på rätt salva *S*

Thara
2008-01-08 11:10
0

*hahahahahahahha* det var roligt…. Vaselin mot psoriasis, ja det kan man ju försöka med om man tror det hjälper…

Finns så många nötter inom läkaryrket… ibland undrar man om dom snott licensen eller hittat den i cornflakes paketet där hemma….

Asa-N
2008-01-08 11:37
0

Nä de tror att Konsum-kvittot är samma som läkarlegitimationen :o)) några har nog beställt sin på internet någonstans också :o))

Thara
2008-01-08 11:39
0

*haha* ja…. som läkaren jag fick på psykiatriska rehab…. hon frågade vad hon skulle skriva på sjukintyget för hon hade ju ingen aaaaning….. jag anser att man faktiskt kan läsa på lite innan man träffar en patient… jag hade ju kunnat vara någon riktigt kocko människa… *S*

lothus1
2008-01-09 21:58
0

Tänkte på detta med vaselinet. Uppgifterna går isär lite verkar det som, MEN jag skulle aldrig använda vaselin om jag hade psoriasis =oO

http://www.google.se/search?hl=sv&q=psoriasis+vaselin&meta=

Asa-N
2008-01-09 22:19
0

Vaselin funkar nog som mjukgörande men det kan också förvärra det.

lightseeker
2008-01-12 02:14
0

#8, ha, ha, ha, jag avslutar  denna veckan, med ett stort smil, din historia, var as-brytt, det grymma är bara att vi är många som kan berätta lika dråpliga historier, som är sanna.
Att du gick ut och skällde ut dom och fick pengarna tillbaka, var bara bäst, alltså!

vanessa
2008-01-12 02:50
0

Helt underbart gjort. Sedan funderar jag på hur en brunstig bålgeting är. De kan inte vara att leka med. Tack för den beskrivningen, Åsa. Den kommer jag lägga på minnet och sno vid tillfälle. Är ju skribent :-). Men bara om jag får. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Asa-N
2008-01-12 08:30
0

#15 har ingen aning om hur en brunstig bålgeting är, men jag har en väldigt livlig fantasi så jag kan föreställa mig *S*

Jag har ju varit scoutledare under många år, har just nu paus till förmån för våra djur, men jag lovar att inom en snar framtid berätta för er när jag var på "Dass-monster-jakt" Räcka ut tungan

vanessa
2008-01-12 13:23
0

Dassmonster jakt, vilka roliga ord du använder :-). När ska du bli författare? /Vanessa

Asa-N
2008-01-12 13:31
0

Ja men jag var ju på "Dass-monsterjakt" *S*

Vi var på läger härom året med scouterna. Senior-, patrull- och juniorscouterna hade redan gett sig iväg på sina program den förmiddagen. Miniorerna höll på att göra sig i ordning.

Rätt vad det är, jag var i kökstältet, så kommer 2 miniorgrabbar (9 år) farande och tjoade: Åsa, Åsa….. Ja vad är det sa jag. Då säger ena grabben:

- Jag kan inte gå på dass (det är utedass).
- Jaså varför det då frågar jag.
- Jag var där nyss och det var ett monster där!!!

Jösses tänkte jag, här gäller det att tänka och det snabbt, för de kan ju inte vara på läger i 4 dagar utan att gå på muggen.

- Har du ficklampa med dig frågade jag.
- Jaaa då svarade båda grabbarna unisont.
- Gå o hämta dem då och kom tillbaka hit sedan.

De for iväg o jag gick o hämtade min pannlampa. De andra ledarna undrade vad jag skulle göra *S* Grabbarna kom tillbaka, beväpnade med ficklampor. Så jag sa:

- Kom nu ska vi gå på Dass-monsterjakt!!

Så vi gick till dassen och jag frågade vilket dass det var. De pekade ut ett i mitten ungefär. Så vi gick in där alla 3 och jag började tjoa: Nu alla dass-monster är det dags att flytta ut från detta dass. Så lyfte jag på locket och vi lyste ner med våra ficklampor i tunnan *ASG* och kunde konstatera att Dassmonstret blivit rädd för mig och flyttat.

Sedan gick dessa båda grabbar på detta dass hela lägervistelsen.

Jag får än idag höra att jag är Förste Dassmonsterjägare *S*

vanessa
2008-01-12 15:04
0

Vilken fin titel du fick. Du får sätta den på ett visitkort också :-). Smart sätt att få den att våga göra något som annars skrämde dem. Detta kan du även lägga in på singelföräldrar vid tid och tillfälle. Vad göra när barnet är rädd, och så detta exempel. /Vanessa

Asa-N
2008-01-12 15:21
0

Hehehe ja jag ska göra det :o)