Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikett: anhörig
Läst 1138 ggr
storAnnette
0

Att leva med personlig assistans

Jaha,då var vi där igen då.Assistansbolaget ringer och den som ska komma 08.00 har fått magsjuka.En som brukar vikariera svarar inte i telefon,en annan som ska jobba em men ev hade kunnat byta kan inte det just idag (har jobbat natt på ett annat ställe och måste sova)…och den tredje som ska jobba kväll kan inte heller.

Det här är inte så ovanligt,vi (assistansbolaget och jag) försöker alltid ha minst en extra i reserv som är upplärd och kan komma in och vika.Det blir ändå relativt ofta som nu…och jag måste då göra det som assistenten skulle ha gjort.Det går ju trots allt så länge dottern bor hemma men varje gång det händer undrar jag hur de vuxna ensamstående med personlig assistans har det.För dem är det ju k-r-i-s om ingen kommer.

Numera,sen dottern fick personlig assistans är vårt liv mycket,mycket enklare än förut men inte precis som andras ändå iom att jag måste vara beredd på att assistera närhelst det behövs.

Nån annan som har erfarenhet av att leva med personlig assistans?Jag tänker skriva lite mer om det senare,om andra aspekter på det än det jag nu tagit upp.

Hennum
0

intressant att läsa om. då jag har gått utbildning till personlig assistent och ska börja jobba i sommar. bra att höra folks erfarenheter av det.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan