Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etiketterrehabfritid
Läst 1576 ggr
Asa-N
0

Ensamstående med ledproblem

Hej allihopa, har läst runt lite här och kommit fram till att jag nog passar in här :o)

Jag är konstaterad sedan många år med psoriasis artrit, dvs psoriasis i lederna. De leder som är mest illa är vänster axel och höft, men även andra. Ibland är det helt drägligt, man vänjer sig ju vid värken, men däremellan är det för dj**ligt.

Som grädde på moset är jag ju sedan 12 år tillbaka ensamstående med ett barn som nu är 14 år, men under dessa åren har det många gånger varit tungt, mycket tungt, för hur ont jag än har så måste ju allt funka för henne.

Nu ska jag väl inte klaga, är ju på 2 fötter och kan jobba heltid, men ibland måste man få tycka lite synd om sig själv :o)

Så mycket rehab finns inte mer än att träna och stärka muskulaturen runt dessa leder, sedan kan jag ju när det krisar få cortisonspruta i den led som jäklas just då.

vanessa
0

Hej, Åsa. Så du har också en autoimmun sjukdom som jag. En sjukdom där kroppen har inbördeskrig med sig själv.

Du är så välkommen hit. Dörren är öppen till alla vänliga själar där ute i cyberrymden. De som är sjuka, de anhöriga och så vidare. Här kan du beklaga dig hur mycket som helst, och skratta om du vill. Välkommen. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Asa-N
0

Det var en bra definition, Kroppen har inbördeskrig med sig själv :o) för det var så sant som det var sagt. Just nu är det bara vä axel som jäklas, men jag väntar med medicin så länge jag pallar :o)

[SvenA]
0

Vänta bara inte för länge då verkar de inte som den ska . Det är ett fel många av oss gör att vi väntar alldeles för länge med att ta medicin och då får den svårare attgöra nytta.

Asa-N
0

Jag har haft denna "sk*t" i dryga 30 år och håller inflammationerna stångna rätt bra. Men denna axel blir det nog snart en spruta i tyvärr :o/ men det brukar tyvärr bli 1-2 sprutor varje år. Men annars funkar det bra med anti-inflammatorisk medicin.

Men visst har du rätt i det du skriver #3, det är en evig balansgång.

vanessa
0

Måste säga att jag beundrar dig som kan jobba heltid och så. Tror aldrig att jag kommer upp i det igen, om jag inte kan jobba en del hemma. För jag måste ha mina vilopauser med jämna mellanrum på dagarna. Annars så är jag rätt aktiv. /Vanessa

Asa-N
0

Jag har stillasittande jobb så det går bra, samt att om jag är stilla för mycket, så får jag mer ont. Har i förrgår varit till min reumatolog och fått sprutor i vänster axel som "ballade" ur för 2 veckor sedan och som jag inte fick bukt på med tabletterna :o( så nu har det gett med sig men har ännu ont av sprutorna men något dygn till och det är tillbaka till det "normala" igen.

vanessa
0

Okej, så stillasittande är ändå rätt bra. Tycker i varje fall att du är duktig som kan jobba som du gör. Hoppas snart kunna det själv, men inte 100%. Det kommer jag inte klara igen. /Vanessa

Asa-N
0

Mina leder "sköter" sig ju mellan varven, men vinterhalvåret skulle jag gärna vara utan….

vanessa
0

Medan jag klara mig utan sommarhalvåret när det är som varmast. /Vanessa

Alexej
0

Jag fick samma diagnos för några dagar sedan men har du också psoriasis? Jag menar på huden.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Är det Asa du ställer frågan till? /Vanessa trött och dum

Asa-N
0

#10 ja av och till, jag har värst i hårbotten och i örongångarna samt vid näsan och i pannan, det som tidigare var på kroppen har nu sedan 20 år något flyttat "inomhus" :o/ Har haft psoriasis i….räkna, räkna, räkna……ca 37 år nu….

vanessa
0

Psoriasis som också är en autoimmun sjukdom. Fick det en stund, ligger i släkten på både mammas och pappas sida. Men när jag började med MS-medicinen så försvan det och håler sig borta. Tack och lov.

Rekommenderar att man går på psoriasis klinik, där får man verkligen hjälp med huden. Mamma går dit ibland och det hjälper enormt mycket. /Vanessa

Asa-N
0

Jag har gått på psoriasis-mottagning, men något värre "skit-ställe" har jag sällan skådat!!! Ursäkta uttrycket. Så länge man håller sig inom deras "ramar" så är det helt ok men ramlar du utanför, vilket jag naturligtvis gjorde, så är det bara skit. Personalen är tyvärr på dessa anläggningar "allmän-kunniga" inte psoriasis-kunniga utan de ser ut som fågel-holkar när man diskuterar med dem….

vanessa
0

På mammas klinik är det de som är kunniga, och dit läkare vänder sig för att få reda på behandlingar och sånt. Vilken skillnad det kan vara. /Vanessa

Asa-N
0

Ja det kan nog skilja rejält…. här i huvudstaden så är det ett gäng "sopp-rötter" som saknar all form av intresse för sitt jobb.

Asa-N
0

Ja det kan nog skilja rejält…. här i huvudstaden så är det ett gäng "sopp-rötter" som saknar all form av intresse för sitt jobb.

vanessa
0

Fast hon är i Hufvudstaden, tror denna ligger i Solna. /Vanessa

Asa-N
0

Solna är inte huvudstaden *ASG*

Alexej
0

Jag har fått en del behandling, både som salvor och ljusterapi. Men det hjälper ju inte. Det blir bättre men aldrig bra. Nu har jag slutat sedan några år med all behandling. Tyckte inte heller om psoriasismottagningen. Kallt och konstigt. var alltid glad när jag kom därifrån.

jag fick det för 12 år sedan i samband med en skilsmässan. satt hos en kompis och klagade och tänkte vad har jag här? Det snöade från armbågen…fattade inget. men fick höra sedan att det kan bryter ut med stress. Men jag har det bara på armbågen, knä, lite på kroppen och ibland lite i ansikte. Men är livrädd att får det i hårbotten. Då tror ju alla man har mjäll. Hade en bok en gång över psoriasis med många bilder. ÄKLIGT!

Men nu har det tydligen också flyttad inåt…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Asa-N
0

Ja men om någon tror att du har mjäll så är det ju bara att svara att det är det inte. Sådant får man sätta sig över, i synnerhet som man inget alternativ har.

Det finns medel som hjälper till att hålla det i schack, Betnovat, bl.a. men det är ju en steroid och det använder jag bara när det är mycket. Det besvärligaste är örongångarna, inte lätt att smörja in något där!! :o)

lucifina
0

Äntligen!Skrattande

Förlåt mig om jag verkar lycklig över er sjukdom men sedan jag fick min diagnos på psoriasis atrit för 5 år sedan har jag letat efter en sida/forum där det finns någon som fattar vad man går igenom och nu har jag hittat den. Dessutom finns det fler som har samma diagnos. Känns ju som om man kommit till en avdelning i himmelen *S*

För mig bröt ledvärken ut i samband med att jag flyttade 25 mil samtidigt som jag bytte jobb. jag har inte haft några större problem med eksem i huden men det går väl tyvärr inåt istället. jag har inte varit utan mina mediciner på 4 år och kommer inte kunna trappa ner från maxdos på ytterligare 3-4 år som det ser ut nu och jag är bara SÅ trött på att ta mig fram som en sengångare för att inte må illa som tyvärr är en mildare biverkning av medicinerna. För att inte tala om dessa prover som ska tas på mig som har ådror som gömmer sig när de inser att nålen är på väg.

Asa-N
0

Åh vad "trevligt" med en till :o) missförstå mig rätt. Ja det är inte roligt att leva med detta, men jag har gått ner i mediciner så jag klarar mig stundtals utan. Nå värk har jag men har rätt bra smärttröskel samt att jag kan "parera" ofta.

vanessa
0

Du är väldigt välkommen hit.

Om du bara visste hur det värmer mitt hjärta att du uppskattar detta ställe. Nu för jag hoppas att du inte blir besviken på oss :-). Vill varna, Åsa som har samma sjukdom som du, är mitt uppe i bokslut och kämpar med det. Så hon orkar inte vara här så ofta då.

Vi andra är en splittad kompott av sjukdomar och kunskap. Vi stöder varandra, skrattar och gråter. För att vara sjuk och anhörig till en som är sjuk är inte lätt alla gånger. Därför skapade vi denna plats i cyberrymden.

Har du frågor, funderingar eller bara vill säga hej så är du så välkommen att göra det.

Sköt om dig! /Vanessa, som har MS och Crohns.

lucifina
0

*ler*  jag vet ju hur ni har det eftersom jag själv är likadan. Jag har förmånen att ha fri tillgång till Internet under arbetstid och kan kika in då och då på dagarna.

Dessutom på gott och ont har jag lärt mig att min kropp kan inte hantera stress i någon form om det blir för mycket av det så jag har tålamod.

Asa-N
0

Jag har också fri tillgång till Internet :o) och slinker in här mellan varven som nu t.ex. när jag sitter och väntar på svar från diverse olika länder.

Jag klarar stress ganska bra, det är värre med att komma ihåg att min vänstra axel inte är riktigt överens med mig sedan några månader trots cortisonsprutor, ska boka ny tid hos min reumatolog.

emiya
0

Har tre reumatiska sjukdomar; artros, fibromyalgi och ledinflammation. "Fjällar" emellanåt, framför allt vid stress och när jag har infektion i kroppen, men håller det i schack med aloevera.

Asa-N
0

Jag fjällar ju också, mest i hårbotten och i hörselgångarna och i ansiktet. Till ansiktet har jag en cortison-salva som hjälper väldigt bra och till hårbotten en lösning som funkar ibland.

Men stress och infektioner i kroppen får det ju att blomma helt klart.