Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettersjukdomtrauma
Läst 720 ggr
Aliide
0

Ny medlem här..

Nu vet jag inte alls om jag hamnat rätt. Men jag känner mig så förvirrad och ledsen över att man inte hittar några fel på mig. Har gjort massor med tester för sköldkörtel. TSH har legat i överkant ett par gånger, men fritt T3 och T4 normala. Så nu ska jag iväg till en öronhalsläkare för att kolla mina enorma mandlar och förmodligen plocka bort dom..

Nåväl, mitt sömnbehov är enormt. Jag sover minst 12 timmar varje natt, behöver alltid sova middag annars somnar jag sittande. Har svårt med blicken, då jag ofta förlorar skärpan och får hitta tillbaka med ögonen. Känner mig sjuk nästan hela tiden. Kan inte stå upp och duscha för att hela kroppen skriker att den vill vila. En promenad med hundarna gör att jag får sova efteråt. Har jag varit med på någon helaktivitet kan jag ligga i sängen 1-2 dagar och låta sambon ta hand om djuren.

Detta håller verkligen inte längre, jag börjar bli ledsen och arg för att jag aldrig orkat något. Oavsett om det skulle vara bowla, äta middag med vänner eller gå en långrunda med hundarna.

Mvh

Jenny

vanessa
0

Men usch vad jobbigt. Vet vad du pratar om, det kallas för fatigue, den otroliga tröttheten som drabbar en. visst, du är så välkommen hit. Alla är har olika sjukdomar, men lever i en skuggan av världen så att säga. Då är det skönt att ha en plats att lätta på sina bekymmer och få stöd.

Så de har testat sköldkörteln och det är inte fel på den? Så de går på halsmandlarna. Själv så har jag alltid haft gigantiska mandlar som fångade upp varenda bakterie som svävade. Ville operera bort dem, men då var det inte trendigt längre. Så de sitter kvar.

Hoppas verkligen att de hittar felet på dig, för du ska inte ha det som du har det. Kommer putta upp en artikel jag skrivit om fatigue, fast det finns en massa annat om det. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Aliide
0

Den här tröttheten och sjukkänslan har ändå varit i 2-3 år, måste väl finnas något botemedel? Annars känns det som att man lika gärna kan lägga sig och dö. För man orkar ju verkligen inget alls i livet, vad ska man då vara vaken för? :(

lightseeker
0

hade själv en enorm trötthet, för något år sedan.

Uppsökte läkare ett flertal gånger, tog många olika prover, utan en vettig förklaring.

Korttidsminnet, försvann samtidigt.

Det som fick mig att inse hur OMFATTANDE som mina besvär var, är detta: jag kunde gå ut i köket, för att jag var så otroligt törstig, när jag hade tagit mig dit, så hade jag, naturligtvis glömt av varför jag var där. SÅ jag gick ut mot vardagsrummet igen, väl i hallen så kommer jag på att jag var ju så törstig, men jag var då så utmattad av denna lilla ansträngning, så att jag märkte att jag inte ens orkade vända mig om och TITTA på glasen, inne i köket.

Utmattad stapplade jag in i vardagsrummet och slängde mig ner på soffan, igen. Väl där fick jag vänta dom timmarna som det tog för barnen att komma hem från skolan, då fick jag vatten av dom.

Nu skulle man kunna skratta åt det och tro att det är grova överdrifter, men det är det inte, det är så otroligt svårt att ha detta problem.

Till slut så gick jag till ett nytt gynekolog-besök och tog om cytolog-provet som var taget ett halvår innan, nu var det helt plötsligt positivt.

Efter ett flertal positiva cytolog-prov, så valde dom att operera mig.

2,5 vecka efter operationen, så vaknade jag upp en morgon, utan att vara trött längre: då visste jag OMEDELBART att jag var botad och frisk.

Tänkte att det kanske finns fler, med liknande problem som kunde kolla upp livmodern också, som en möjlighet till sjukdoms-förklaring.

Wassago
0

Önskar dej varmt välkommen hit!!!

Vanessa! Du har visst koll på allt du min lilla skyddsängel! Skrattande

vanessa
0

Tack, ska damma vingarna lite.

Jag förstår Aliide. Det är som jag skrev tidigare ofta baserat på huvudsjukdom. Skönt att de hittade sjukdomen du hade då. Men du mår dåligt igen och känner likadant?

Om du läser artikeln och följer efterföljande länkar så får du veta en del om vad man kan göra. Men har man fatigue så botas det inte med medicin, och försvinner inte helt. Om inte bakomliggande sjukdom försvinner, verkar det som.

Man lär sig leva med det, lägger om livet och försöker komma runt det hela. Men just nu när jag skriver så vill jag faktiskt sova. Väntar till natten för att kunna ge klokare svar. Har alltid varit nattuggla. /Vanessa.

vanessa
0

Hur går det för dig, Aliide? /Vanessa