Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettersjukdomtrauma
Läst 2540 ggr
Allamej
0

Ny och skitskraj

För någon vecka sen, fråga mig inte hur länge, så var jag och testade mitt yttre nervssystem i vänster arm, inget fel på det… massor med elshocker och inget fel. Jag tror att det är meningen att man ska bli glad när man får besked att det inte är något fel men… det innebär ju bara att det inte är fel på de yttre nerverna.

När jag var 12 år började jag få ont i lederna. Jag blev undersökt och läkarna sa att jag hade någonting men dom kunde inte avgöra vad.

-02 försvann känseln i huden på vänster skulderblad. Sjukgymnasten sa att jag hade förkalkade muskler. (?)

Några år senare fick jag sockerdricka i ring och lillfingret på vänster hand.

Något år senare försvann känseln i huden vid vänster öga. Läkaren skriver ut en kräm som kostar flera hundra kronor mot rosacea (stavar jag rätt?)… dock är en av biverkningarna rosacealiknande symtom så eftersom jag visste hur den sjukdomen yttrar sig och en enkel titt i spegeln sa emot diagnosen så sket jag högaktningsfullt i att köpa krämen. Han ställde diagnosen pga. att jag har fet hy i pannan… vad det har med förlorad känsel vet jag inte…

Jag har mindre känsel i överlag i vänster sida… men nu har en fläck försvunnit på halsen, på höger sida.

Nu i fredags fick jag ett brev från neorologcentrum att dom har minst tre månaders väntetid dit… Jag vet inte om jag vill dit alls… Så otroligt mycket har infunnit sig de senaste åren att jag knappt vågar fara dit.

Min farmor hade MS och SLE… hennes ena syster har MS och den andra SLE…

Någonstans har jag nog gått och väntat på en sådan diagnos sen jag var 12 år eller så… Nu är jag 30 och hela sommaren hade jag ont i huvudet när solen sken… Jag har inte klarat av värme på många år…  Så nu, jag är glad för mörkret, jag är glad för regn, men jag vill inte vara sjuk.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[SvenA]
0

Att du inte vill vara sjuk är en naturlig reaktion.  Jah tycker att du ska ta möjligheten till att komma till Neurologen och få de prover som är nödvändiga. För det är ju så att det är bättre att få en diagnos än att leva med oron; När man har fått en diagnos så brukar ju det bli lättare att leva med den sjukdom man har för det är så att ovissheten är mycket värre och man går och inbillar sig en massa saker.Så jag tycker att du ska ta alla möjligheter du kan för att få rätt diagnos så att du sedan kan få rätt behandling.Lycka till

Hoppfull
0

Låter jättejobbigt! Det är så svårt att sätta sig in i vad du går igenom… jag inbillar mig att jag hellre skulle vilja veta än gå i ovisshet men det kan mycket väl vara för att jag inte är i den situationen! Oavsett vilket så håller jag tummarna för att det inte nödvändigt måste vara något allvarligt.

Själv tappade jag känsel i min vänstra arm/hand för några år sedan, blev svag och kunde inte hålla/bära med den. Efter ännu en tid började den högra delen ansiktet domna och munnen hänga lite och jag snudd på dreglade… Då bestämde jag mig för att söka läkare eftersom jag ju måste ha en hjärntumör eller något liknande (!!!) men tänkte att jag skulle gå till kiropraktorn först. Det visade sig att ryggen var sned, kotor i nacken särskilt, och hade stängt av blodtillförseln till min högra sida. Så när han behandlat mig och masserat upp muskulaturen var jag frisk!! Blodtillförseln till huvudet och överkroppen kan ju stängas av om ryggen, nacken är sned. Jag var till min kiropraktor för några månader sedan och han behandlade min atlaskota, den allra översta, när han gjort det och blodet kunde cirkulera fick jag våldsamt blodtrycksras… det hade alltså varit stopp där uppe och istället steg blodtrycket när kroppen försökte få blodet förbi där i alla fall.

Sååå, det måste inte vara det värsta fastän man kan tro det! All all lycka till!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Hoppfull
0

förlåt… vänster sida var det hela tiden Generad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Allamej
0

Pratade nyss med mamsen… underbar kvinna det där…

Jag ringde för att be henne följa mig till neurologen när jag får min tid.. så att jag slipper vara ensam. Javisst säger hon, hon har ju misstänkt att jag har både MS och SLE ett tag nu…:( Hon ska ju ge hopp!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

vanessa
0

Usch vad jobbigt. När jag började läsa det du skrev så kände jag direkt att det kunde vara MS eller annan sådan sjukdom du har.

Jag satt lite i din sits förra året. Då en läkare plötsligt fick för sig att jag hade MS. Det var skrämmande. En tid efter alla undersökningar och besked så kändes det faktiskt bra.

Är det så att du har MS så finns det bra bromsmediciner mot det. Och forskarna gräver sig djupare och djupare ner för att lösa det. Det är inte som det var förut då det inte fanns någon hjälp att tala om.

När du känner dig mogen för att veta mer kan du dels läsa lite artiklar som jag skrivit om det hela här. Du ser dem om du klickar start, eller klickar artiklar upp till vänster. Men gör det bara om du vill.

Sedan vill jag säga en sak, gå inte själv när de ska säga vad det är för fel på dig. Det gjorde jag, och det var dumt. Efter beskedet hörde jag bara bla, bla, bla från läkaren.

Men du kan ha något som går att bota, så skapa  inte för mycket hjärnspöken innan.

Kram, Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Allamej
0

Dom har scannat min hjärna så där finns det inget fel… tack och lov… men jag börjar undra… om man har både MS och SLE… har mån någon chans i huvudtaget då? Om immunförsvaret är helt upptaget med att attackera den egna kroppen, vad skyddar en då från andra, vanliga sjukdomar? Kan man dö av en influensa när man är i 30 års åldern?

Men som jag skrev i det första inlägget… jag har väntat på en diagnos sen jag var 12 år… Så om jag får svart på vitt att jag har dittan eller dattan så är det ju ändå en ändring till det positiva… Då vet jag ju.

Min pappas moster som har MS är bland dom tuffaste människorna jag träffat. Ok, hon hamnar i rullstol under skoven men hon lyckas alltid ställa sig igen. Hon är min hjältinna.

vanessa
0

Så de har gjort en magnetröntgen och sagt att det inte var något fel? Då har du inte tecken på det hela nu. Har de tagit ryggmärgsprov? Det gör de också för att kolla hur ryggmärgsvätskan ser ut. För en del påverkas hjärnan, hos andra ryggmärgen som är en förlägning av hjärnan.

Angående immunförsvaret så blir det snarare tvärtom. Jag fick aldrig förkylningar eller andra smittor. För immunförsvaret har alltid arbetat på topp. Så du skulle inte dö av en influensa. Däremot så rekommenderar att man tar influensavaccin.

Vet hur det är att vänta på diagnos. Åkte fram och tillbaka till sjukhuset i åratal för magbesvär. Först när jag började blöda så kollade de ordentligt och det visade sig att jag hade Crohns. Så nu mår jag bättre för all medicin mot det.

Vilken härlig hjältinna du har. Själv så har jag mamma som hjältinna. Alla superhjältar kan gå och ställa sig i skamvrån. /Vanessa

vanessa
0

Hur mår du idag, har de kommit på vad det är för något? /Vanessa

Wassago
0

Hej!

Vill bara önska dej varmt välkommen hit! Att få sitt liv vänt upp å ner pga sjukdom eller skador är tufft!! Men det tuffaste går du igenom just nu i början.. Det finns ljus även i mörkret! Bla här på skuggfolkets sida, Har själv funnit en massa underbara, varma, omtänksamma medmännisko här som är till oerhörd hjälp när man mår dåligt och givetvis annars åxxå!

Så återigen, Välkommen!

//Ingo