Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etiketthjälpmedel
Läst 2448 ggr
vanessa
0

Skalmanklocka

En av problemen med bland annat MS är att man drabbas av teflonhjärna. Information kommer in, men halkar ut lika snabbt.

I början när jag fick diagnosen så var jag lika luddig i huvudet som innan, men sedan blev det sämre och sämre. Jag började rasa i vikt, då jag helt enkelt inte kom ihåg att äta. Hungerkänslor var en känsla jag inte hade längre.

Då började läkare oroa sig för mig. Fick ett hjälpmedel som är till för att påminna mig om saker jag glömmer - en Skalmanklocka. (Det enda jag lärde mig om Bamse.)

Jag programmerar den genom min dator, och får in dels de vanliga klockslagen, frukost, lunch och middag. Har även ställt in lite andra standardtider. I klockan kan man även lägga in kontaktinfo med adresser, telefon m.m., datumssaker med mera.

Gillar verkligen klockan, även om dess pipande ibland är lite störande. Har insett att man inte kan ha för många saker programmerade för då piper det jämt och man blir stressad.

Klockan är en Timex, Ironman.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jenna-Gun
0

Man behöver inte ha MS för att behöva den klockan.

Dåligt minne har väl många.

Iaf Jenna

vanessa
0

Jo, många har dåligt minne och väldigt många vill ha min klocka kan jag säga. Men de flesta känner när de är hungriga, det gör inte jag. De flesta kommer ihåg att borsta tänderna, det gör inte jag. För att inte tala om medicinen. Och så vidare. Så det underlättar och har gjort att jag inte längre rasar i vikt. /Vanessa

Jenna-Gun
0

Himla tur att den finns.

Jaf avundas dej inte din sjukdom.

Kram Jenna

vanessa
0

Jag mår ändå rätt bra, är bara tankspridd. Det låter som om jag har noll minne, men det gäller just sådana saker som mat jag glömmer. Men nu har mina hungerkänslor kommit till liv igen.  /Vanessa

[SvenA]
0

Den klockan skulle man verkligen behöva då man altför ofta glömmer bort mattiderna vilket är viktigt för mig med diabetes.

vanessa
0

Varför inte, fick ju klockan som hjälpmedel så kolla det med de du har kontakt med. De flesta vet inte om att den finns, men det är en en Timex, Ironman. Kolla det. /Vanessa

[SvenA]
0

Som synskadad får man en talande klocka och det har jag.

vanessa
0

Okej, men det är väl ännu bättre. Hur fungerar den så att säga? /Vanessa

[SvenA]
0

Den talar om tiden när man trycker på en knapp och den är väldigt bra då jag inte ser klockan

Denna kommentar har tagits bort.
Simson
0

Tänkte på denna tråd i veckan då jag pratade med Fortum och de började diskutera priser och avtal och allt därikring. Jag fattar direkt när någon berättar men att det ramlar av lika fort så när jag lägger på vet jag ändå inget om det vi pratat om.

Har ju egentligen inget med skalmanklockan att göra men det tangerar lite med minnesbristförklaringen. Flört

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

vanessa
0

Jag har även en diktafon som hjälpmedel bland annat för att när folk förklarar saker mig så snuddar det inte ens mitt minne. Får skriva om den älsklingen senare. Om jag minns :-).  /Vanessa