Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettersjukdomtrauma
Läst 1266 ggr
vanessa
0

I andras skor

Ni vet hur man säger att prova att gå i någon annans skor. Fick reda på en restaurang som verkligen går ut på att man lever sig in i en annans situation. I Nynäshamn finns det en restaurang som heter Svartkrogen. Allt är becksvart och man serveras mat av blinda servitörer. Tydligen är upplevelsen något alldeles otrolig. Dels för att alla andra sinnen utvecklas under en tid. Smak, känsla, ljud och doft. Vilket ger maten en annan smak och upplevelse. Sedan får man veta hur det är att inte se något. Om så för endast en kort stund.

Bor ni i Stockholm så finns Svartkrogen i Kungsträdgården 2-8 juni. Bord måste bokas för det är väldigt populärt tydligen. Kul.

Vore vettigt om fler handikapp har restauranger eller liknande och där folk får prova på en kort tid. Under gemytliga former som till exempel en härlig middag automatisk bjuder på. 

Kanske att sitta i rullstol och manövrera sig till sin plats på restaurangen, med mera. Inte nå upp till baren när man ska beställa :-). När jag får tid och liten peng över tror jag att jag ska åka till den restaurangen. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Glömde att lägga in länken till restaurangen :-). /Vanessa

Wassago
0

Verkar ju helt kanon!!

Asa-N
0

Verkar ju helkul!! Det måste testas vid tillfälle :o)

[SvenA]
0

Jag först¨år inte var det roliga i detta ligger då detta är den verklighet som vi synskadade lever i

Anne-Hedvig
0

Morsomt (rolig) er det vel ikke, men kan lære seende mer forståelse for synskaddes situasjon. En tankevekker - samt at folk kan bli oppmerksomme på alle andre sanser som ligger nokså brakk hos de fleste. Det sies at 80 % av sanseinntrykkene hos seende kommer gjennom synet!

medde
0

#4 Jag tror inte alls att Asa_N med helkul i ordets mening. Det förstår väl vem som helst.

#3 Asa_N jag går gärna dit med dig och äter en god bit mat!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Asa-N
0

Nej jag menade verkligen inte roligt i den bemärkelsen att det skulle vara skojjigt att någon är blind eller rullstolsburen eller vad sjutton som helst. Dessutom Sven_A finns det fler handikapp än synskadade, rullstolar är ett handikapp, hörselskadade ett annat och så vidare. Du kan ju prova på att försöka nå något högst uppe i ett skåp med en arm som du inte kan lyfta över axelhöjd, lycka till.

Jag tycker det skulle vara roligt i den bemärkelsen att se sig själv i en för en själv helt ovan situation, t.ex. i en rullstol. Blindkäpp har jag redan testat flera gånger om. Döv skulle också vara intressant att prova på.

Det roliga i detta är att det kan väcka förståelse bland de icke handikappade för dessa handikapp och att de då som rubriken säger, får gå i deras skor.

#6 det är taget :o)

vanessa
0

Ingen av oss tycker att detta är "roligt" som "ha, ha vilka blinda freak" utan snarare att få prova att vara i någon annans sits om så bara för en timme eller mer. Att uppleva en annans situation där samtidigt alla andra sinnen blir så mycket starkare. Något som tydligen ska vara väldigt speciellt. Så Åsa, jag förstår verkligen vad du menar och det gör nog de flesta i världen. /Vanessa

medde
0

#7 Smiley 3d bravo.gifTaget Asa_N, klart vi kommer att gå dit.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Asa-N
0

Ja inte håller jag på att pinka på mig av skratt när jag möter någon handikappad, oavsett handikapp. Men samtidigt ska vi komma ihåg att ett skratt förlänger inte bara munnen utan likväl livet självt. Kan man skratta åt lite har man mycket att vara glad åt.

Wassago
0

Ja, självklart var det inte så det var menat SvenA!!! Det roliga var att få möjligheten att för en stund få gå i en annans skor! Det hoppas jag du förstår!!

[SvenA]
0

Att det finns fler handikapp än synskador är något jag är mycket medveten om har arbetat inom handikapprörelsen ett antal år så jag är mycket medveten om alla olika handikapp har även suttit i rullstol under fem år så jag vet även hur det är att inte kunna komma åt saker som står högt upp Om jag ska återgå till vad det handlar om så tycker jag att detta är mycket bra sak som alla borde proba på men jag kan lova att man verkligen kan hålla sig för skratt när man jagar maten på tallriken varje gång när man ska äta mat Att det r viktigt med skratt ställer jag upp på helt och fullt det ät även mycket viktigt att man kan driva med sig själv och sin olika handikapp

Åsa jag tror inte alls att du menade att det var roligt med olika handikapp för det har jag förstått av alla dina olika inlägg som är mycket givande att läsa Fast jag tycker ordvalet var något olyckligt i detta fall men jag kanske överreagerar på det ordvalet

Wassago
0

Men då är vi ju av samma åsikt! Å fel kan det lätt bli i skrift!! Glad att se dej igen SvenA!!

Asa-N
0

#12 Jag håller inte med dig där, jag tycker även det är helkul när jag själv gör bort mig t.ex. och ofta på grund av att jag inte tänker på mitt eget handikapp!!!

Man måste ha distans till sig själv och inte läsa inlägg här som faan läser bibeln Flört

vanessa
0

Självdistans och humor till sig själv är guld värt. Mamma och jag skrattar jämt, och däribland om våra krämpor. Jisses, om man ser mycket negativ så blir livet negativt också. Med leenden kan man frälsa världen :-). /Vanessa

Simson
0

Jag har bla yrsel av olika anledningar. Brukar ramla lite då och då.

Ramlade vid promenad rakt in i en bil med huvudet före. Det enda jag kunde tänka på vad hur lättad jag var över att den inte hade larm som gick igång då jag både hade katten med mig samt att jag blir skräckslagen över att förvärra min tinnitus. Min pojkväns enda kommentar till det hela var en fråga om det vart en buckla på bilen!! Skrattande

En annan gång var jag nera på zooaffären och skulle handla sele till min monsterkatt till Atos. Då alla kattselar är för små gick jag in på hundselarna. De mindre hängde högre upp och när jag sträcker på mig efter dem yrslar det till och jag ramlar handlöst in bland alla selar!! Katabrak!!! Skrattande Där sitter jag och skrattar!!!

Fast de gånger hyperacusisen är dålig klarar jag inte av smällarna från tangentbordet. När den är hemsk orkar jag inte ens med blodgenomströmningen i öronen. Att få hjärtat att sluta slå för att jag inte orkar med pulsen kan jag inte än men det hade varit skönt vissa dagar. Speciellt när det blir så mycket att jag spyr av utmattningen.

Att jag hör dåligt märker jag ibland då folk på perrongerna pratar med mig och jag inte märker det förrän de skakar om mig för att få mig att se dem.Skrattande Trafikproblem som inte visas på display missar jag helt i tunnelbanan/buss/tåg.

Eller som när det är så hög musik på affären att jag inte hör vad expiditen säger utan h*n replikerar mig med orden "jag ser att du inte fattar"…

Det finns många dolda handikapp.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

emiya
0

Här är en "yrsa" till, jag har Meniéres sjukdom som gör att man ibland får yrselanfall. Känner igen en del du beskriver, Simson!

Har fått åka polisbil hem en gång, först trodde de att jag var full. Har ett kort i plånboken som kortfattat beskriver Meniéres och då körde de mig hem. Och jisses, vad grannarna glodde! Min dotter fick höra det i skolan sen, att hennes mamma åkte polisbil!

Här där jag bor har vi haft s k handikappdagar där vi låtit bl a politiker och andra tjänstemän köra rullstol, gå med vit käpp, gå och handla med hörlurar på, gå med grus i skorna (som det kan kännas när man har reumatiska fötter) med mera. Många har sagt att det varit lärorikt och kanske man kan få dem att tänka sig för lite mer, jag vet inte….

vanessa
0

Det låter väldigt intressant med handikappdagarna. Sådant skulle jag gärna dra igång när jag mår bättre och har tid. Hmm, så då blir det aldrig :-). Då vill jag att folk ska prova att "gå" runt i stora centrum, in i affärer med mera. Allt för att få insikten, helt enkelt gå i andras skor en stund.

Så du har åkt polisbil, nu blir jag lite avis. Älskar poliser, deras bilar och deras arbete. Hade tänkt att jag skulle söka in på polisskolan, men man får inte ha en kronisk sjukdom då. Suck, de missade världens bästa blivande polis. /Vanessa

emiya
0

Mnja…. det är inget jag skryter om precis, att ha åkt polisbil. Det var ju lite pinsamt, även om jag nu efteråt kan skratta åt det.

Ja, de missade helt säkert en kanonpolis! Men jag tror att det är ett tufft jobb och jag beundrar dem, att de orkar med all skit de får ta hand om! Fast en del poliser kan vara väldigt buffliga också….

Själv ville jag bli ambulans- eller lokförare en gång i tiden!

vanessa
0

:-), och ett gott skratt förlänger ju livet.

Åh, jag hade pallat det tuffa jobbet, men sånt är livet. Har haft andra drömmar men det var när jag var yngre. Som veterinär och bleb pälsallergiker innan och så vidare. Allergin är över förresten. /Vanessa

Asa-N
0

Både jag och dottern har åkt mycket polisbil *S* dotterns pappa är ju polis Skrattande fast mest har det varit civil-bild.

Själv skulle jag bli hårfrisörska eller jobba i kassan på ICA *S*

vanessa
0

Då är det dags för mig att smöra för er alltså, för civilbil går bra också. Lyssnar på polisradio just nu, så det visar väl mitt intresse av yrket :-). /Vanessa

Asa-N
0

Hahaha något sådant kommer inte innanför min dörr *S*

vanessa
0

:-)

Hennum
0

vi hade sådant på assistentutbildningen. en dag åkte vi in till skellefteå och hade ögonbindel och blindkäpp, och sedan rullstol. att vara blind var verkligen läskigt när vi gick runt bland människor och trafik. rulltrappan var oxå hemsk. rullstolen var inte så läskig, men däremot otroligt omständigt. en annan dag så åt vi i matsalen med bindel. lärorikt, absolut. Men en timme tror jag inte är tillräckligt för att inse hur svårt det är.

själv har jag inget särskilt svårt problem. en stelopererad rygg och hörselskada på höger öra, det är allt. det är inte mycket jag inte kan göra som andra kan. men ändå så har jag långt ifrån accepterat det och det är ofta ett känsligt ämne för mig. Tycker inte att det är konstigt att man inte alltid kan skratta åt sina handikapp. att kunna skratta åt det är ju bra, men inte alla kan. Vet inte många gånger då jag skrattat åt min rygg o öra.

Angående resturangen så skulle den verkligen vara intressant att besöka.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[SvenA]
0

Restaurangen finns på Almåsa Kursgår på andra tider ich Almåsa har även rn viss hotellverksamhet för rekreation den ligger ute vid skärgården så den är väl bärd ett besök

vanessa
0

Intressant assistentutbildning. När jag växte upp fick vi göra sådana saker i skolans regi. Tyckte att det var bra att få prova lite hur det var att gå andras skor. Även då. Läskigast tyckte jag att det var att gå utan att se.

Tack, Sven. Därför la jag in länken just för att det är en krog. Älskar deras namn Svartkrogen :-).  Snacka om att spel med orden. Tänkte inte på att folk kanske trodde att det var tillfälligt när det alltid har restaurang med mera.  /Vanessa