Icke diagnostiserbar
Jag tänkte ställa en fråga här om det är fler än jag som harvar runt utan diagnos? Ingen fattar vad jag har för fel och INGA prover visar något alls!
Jag är sjukligt trött, jag har ofta huvudvärk, högt blodtryck (åtminstone sist jag mätte för två år sedan), ofta yrsel, min kropp kan inte smälta mat och hålla mig vaken samtidigt, övervikt som inte GÅR att få bort, värk i kroppen, hormonrubbningar osv osv osv.
Hur gör man när det är så här, hur orkar man leta vidare? Ingen läkare tror mig (förutom min psykiater) och alla har tusen bortförklaringar som alla går ut på att jag inbillar mig eller att "jag bara är så'n".
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Hejsan! Välkommen till klubben… absolut inget kul och en massa luddiga symtom som ingen kan koppla ihop till en vettig diagnos…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Oj, vad jobbigt. Måste nog suga på detta lite. Går du hos husläkare eller på sjukhus? För husläkare är allmänläkare och har ingen vidare koll på svårare sjukdomar, Be om en remiss till läkare på sjukhus om det är där problemet ligger. Men som sagt, jag måste fundera lite på vad det är som du kan ha problem med. Har de gjort röntgen på dig? Var ligger besvären mest, i magen? Huvudet? Skippar sovande och så för et är mer än biverkning av det andra tror jag. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

#0 Ämnesomsättningsfel? (Hypotyreos) Har något sådant prov tagits på dig (TSH-värde)?

Oj, har varit lite off ett tag…
Besvären är allmänna och sitter liksom inte på ett ställe. Ingen röntgen… tsh är fint… alla prover de tagit är fina. Jag har gått på utredning hos en överläkare i medicin på länssjukhuset. Han säger sig ha tagit alla tänkbara prover och de är alla helt utmärkta.

Då är det svårare. Vet inte vad jag ska säga riktigt. Blodtryck behöver du inte oroa dig över eftersom det var två år sedan. Stryk det från listan så att säga. De lär ha tagit blodtryck senare, det brukar vara det första de gör när man kommer in på sjukhuset. Hur v et du att det är hormonrubbningar? Vet inte hur det känns, så har de tagit prover på det?
Så då känner jag att problemet ligger i magen och huvudet samt värken. Funderar på att problemen med magen, gör att du inte får i dig nog med näring och därigenom får du huvudvärk, yrsel, trötthet med mera. Så har de kollat din mage? EN tanke bara. /Vanessa

Du är klok du Vanessa!
Jag har själv kommit fram till att det finns ett näringsproblem! Jag verkar ha vajsing med näringsupptaget. Om jag äter en normal portion med mat så kan inte kroppen klara att smälta/omvandla den till energi och samtidigt hålla mig vaken
jag börjar frysa något enormt och somnar helt sonika, för att vakna när maten är smält (efter ca en timme).
Hormonrubbningar har en gynekolog sagt… samtidigt som hon sa att det finns ändå inte mediciner så hon kunde inget göra. Blodtrycket är inte tagit senare eftersom jag skulle gjort det på eget initiativ vilket jag inte gjort… jag har ingen kontakt med vanliga läkare längre eftersom de bokstavligen skiter i mig!
Min mage är aldrig kollad nej. Min läkare (psykiater, den enda som tror på mig och vill hjälpa) och jag tror att det handlar om ämnesomsättningen trots att proverna inget visar. Sambandet mellan mat-energi är så oerhört tydligt och jag har i stort sett alla symptom som finns på listan för låg ämnesomsättning. Problemet är ju att inga prover visar något.
Vad i magen skulle kunna vara fel?

Nu är jag ingen läkare, så det kan jag inte svara på. Men skulle se till att de tar avföringsprover, kollar att all näring finns i blodet med mera. Sedan skulle jag också kolla blodvärdet eller vad det nu heter. Dåligt blodvärde kan göra en väldigt trött. Men som sagt, jag är så långt från en läkare man kan komma. Be läkarna ta nya prover och göra nya undersökningar.
När du varit hos doktorn har de inte satt på en blå manschett runt armen på dig och pumpat upp för att sedan släppa efter trycket? /Vanessa

Hahaha, jag har som sagt inte varit hos läkare på flera år eftersom de bara hånar mig! Så nej, jag HAR inte tagit blodtrycket på flera år, jag vet vad blodtryckmanschett är, har haft en här hemma under gravidtet :)
Jag har alltså gett upp läkarkontakterna. Mina blodvärden är superfina, alla mina värden är på topp så de ser absolut ingen mening med att gå vidare med mina problem. De har alltså istället avfärdat dem med diverse förklaringar: en läkare sa att det var hormonrubbningar, inget att göra åt, en annan sa att jag inbillar mig och att jag nog bara får acceptera att jag är en "sådan sort" (som jagar upp mig för allting och får stressreaktioner) en tredje sa att alla mina problem berodde på min övervikt och att om jag bara kunde gå ner några kilo skulle jag bli helt frisk! Efter alla dessa utlåtanden slutade jag lita på läkare och går inte dit igen!
Jag blir inte förvåmad det är läkarkåren i ett nötskal

Tråkigt nog!! Vet inte vad jag skulle ha gjort utan min psykiater, tack och lov är hon ju läkare och kan remittera och förskriva medicin!
#7 - Håper jeg ikke spør dumt, men er skjoldbruskkjertelen og tyroksinverdiene dine sjekket? Vet om en som slet enormt før det etter mange år ble fastslått at hun hadde hypotyreose. Møtte først hån og avvisning fra legene før hun endelig nådde fram hos en lege og fikk medisin som hjalp.
Merkelig at en del leger blir rasende på pasienter som de ikke klarer å 'fikse' enkelt. Det er så uklokt, og et maktovergrep overfor mennesker i nød.

Ja, min psykiater som är den enda som orkar fortsätta leta, tror precis som jag att ämnesomsättningen inte fungerar som den ska. Det finns en annan typ av hypotyreoidea eller vad det heter som kallas typ 2. Den är dock inte rumsren och accepterad av läkarkåren ännu, men både läkare i Norge, Finland och någon utanför etablissemanget i Sverige tror på detta och arbetar utifrån det.
Det innebär att sköldkörteln producerar tillräckligt med hormoner (T4) MEN kroppen klarar inte att omvandla dem (till T3). Detta måste kroppen kunna, annars är hormonerna(T4) oanvändbara och har då ingen funktion. Givetvis är detta knepigare att hitta eftersom hormonet (T4) finns och proverna således är fina.
Jag äter därför nu levaxin på prov, trots negativa provsvar, och så fort min läkare blivit frisk (hon är nyopererad) ska hon skriva ut det hormonet (T3) som kroppen skulle ha omvandlat (T4:an) till (krångligt va??). Så får vi se.
Just nu äter jag ett kraftigt näringstillskott och det ger faktiskt effekt. Detta styrker min egen teori om att det handlar om ämnesomsättningen och att jag inte klarar att få ut näring ur maten.
Stå på! Ønsker deg virkelig lykke til med å finne ut av dette.

Tack, det ser ut att behövas när man har kontakt med sjukvården 
Jag har tramsat runt i vården och dömts ut på olika håll, fåt meningslösa mediciner, hånats och rekommenderats till förtidspension. Till sist hittade jag på min egen diagnos och lever därefter, och det verkar fungera. Men vården ger jag inte mycket för för den som inte har en "standardsjukdom".
*snikar in bakvägen och lägger mig i …*

Hahaha, alltid lika trevligt att se dig Gronstedt!
Hur hittade du din egen diagnos? Min lyder så här långt näringsbrist pga bristande ämnesomsättning… kan inte bryta ner mat, saknar enzymer, saknar energi… moment 22.
#16: Provade allt och sprang hos alla upptänkliga läkare och rådfrågade alla upptänkliga "experter". Till sist provade jag något som var rätt, helt enkelt.
I mitt fall är det candida som är grundproblemet, men försök få en vanlig läkare att tro på det
!

Näe det känner jag till… det är ju ett av mina problem med, men jag tror att det finns något mer bakom… detta med mina matproblem… märker ju skillnad när jag ter näringstillskott.

Det är stor chans att du får en stor positiv förbättring rdedan efter ett behandlingstillfälle med hjälp av TFT. =)

Hahaha, har testat… noll effekt… sorry att jag skrattade till men jag har hört den frasen om säkert ett tjugotal behandlingsformer redan, vilka haft noll effekt allihop. Fast jag ska väl tillägga ang TFT att hon som gjorde det och som lärde mig det verkade inte superseriös… men ändå.

Det hör iofs till ovanligheterna att jag inte får tydliga resultat men det händer även mig så det behöver inte varit en kass terapeut. Oftast är de fall som inte fungerar så bra medicinerade med "kryckopiller".
Mina erfarenheter från yoga, meditation och TFT har bekräftat min världsbild inför mig själv. Jag undrar om du delar den sysnen på världen. Så här alltså…
Allt vi upplever som vi inte orkar- eller av annan anledning inte smälter fullt ut vid de händelser där tankarna och känslorna väcks, lägger vi i vår känslomässiga ryggsäck. Där ligger de kvar och stör oss tills vi accepterat att de finns där och hur de känns. Kommer det liknande upplevelser som vi inte heller upplever klart vid det tillfället de händer så läggs även dessa ner i "ryggsäcken". På så sätt växer den känslomässiga bördan efterhand upplever nya saker utan att acceptera dem fullt ut och verkligen uppleva det vi upplever.
Våra känslor kan bara vi själva känna och naturen gör sällan eller aldrig något i onödan, därför är våra känslor ett sätt för oss själva att tala till oss själva. I samma takt som vi upplever och accepterar att det känns som det känns så "lyssnar" vi även på detta budskap från oss själva och när vi hört hela budskapet så finns det inte längre någon orsak för känslan att "skrika"dvs. att känslan löser upp sig och försvinner.
För mig har fysiska symptom en fysisk orsak, som i sin tur har en fysisk orsak, som i sin tur har en fysisk orsak, som i sin tur har en fysisk orsak… etc fram till sista ledet där det i min världsbild ALLTID är en känslomässig orsak som gör att kroppen inte återgår relativt snappt till ett optimalt tillstånd.
Att verkligen känna efter hur något känns eller hur en "laddad" minnesbild eller fantasibild ser ut är en av två viktiga delar i en TFT behandling. Den andra delen är att hitta rätt punkter att knacka på för de känslor/bilder som är framme.
Utifrån ovanstående resonemang så vill jag varmt rekommendera att du övar dig på att nyfiket känna efter hur du upplever allt som du tolkar som sjukdomssymptom eller jobbiga känslor. Enklaste sättet är att bara lägga sig helt stilla på rygg en gång om dan i tio-femton minuter och bara känna efter hur allt känns. Det kan ta ett tag innan du får snits på tekniken, men jag garanterar stor positiv effekt på lång sikt om du gör detta.
Ett andra och sista tips är att fråga en seriös yogalärare efter lämpliga yogaställningar för dig som stimulerar just de körtlar som producerar de hormon du tror att du har problem med och sedan börja göra dessa övningar regelbundet.
Lycka till!
/Lasse

Bra tips, svarar ordentligt senare. Måste vila. /Vanessa

Tack för råden!
Jag har iofs aldrig medicinerat så det kan inte vara orsaken. Men jag kan däremot säga att jag testat såååå många olika behandlingar såväl för det fysiska som för det känslomässiga samt för båda. Det som jag kan konstatera är att jag fått enorm hjälp med mina känslor (har trots allt arbetat med detta sedan i början av 90-talet) medan kroppen, den svarar helt sonika inte! Den svarar inte påtagligt på trad. kemisk medicin heller.
Jag yogar dagligen sedan ett halvår tillbaka (efter en helgkurs från Skandinaviska yogaskolan) men pga ett väldigt fel i min rygg klarar jag i dagsläget inga av de mera avancerade yogaställningarna.
Jag har oxå alltid trott att fysiska problem har en känslomässig grund, men jag börjar tvivla starkt på detta efter så lång tid. Min psykiater säger detsamma! Även hon trodde att mina problem var känslomässigt grundade men nu efter lång terapi i kombination med andra terapier (som resan, akupunktur, meditation, lymfmassage, zonterapi, örtmedicin osv osv.) så tvekar även hon då kroppen står kvar på samma punkt eller går bakåt.

Oki, då är du helt klart på rätt spår, det jag tycker mig utläsa ur det du skriver är att de nu främst återstår en enda viktig pusselbit. FOKUS på det du vill ha mer av. Om det finns någon sanning i det som diskuteris i min sträng om att skapa på ÖN (övernaturligt i fokus) där även filmen "The Secret" nämns… så får vi mer av det vi fokuserar på. Dvs att det som så känsloladdat tänker på hur dåligt man mår och hur få behandlingar som fungerar och annat som man innerst inne vill slippa tänka på, gör att vi får uppleva mer av detta. Detta till den grad att de som tex kämpar MOT abort, någon religion, politisk åskådning eller vad tusan som helst väldigt aktivt skapar MER av det. Moder Theresa var inne på samma linje då hon tackade nej till alla manifestationer MOT krig, men välkomnade allt arbete FÖR fred. Slappna av å sluta gör motstånd, fokusera på vad ni vill ha mer av istället. fokusera på allt du kan tänka på i livet som du är tacksam för och välj att tänka på det så fort det dykerr upp tankar på sådant du vill slippa uppleva. Är det för starka upplevelser och känslor som lockar fram de negativa takarna så är shavasana (ligga dödsstilla och bara uppleva vad du upplever) ett smartare handlingssätt ända tills du återigen är lugn i sinnet och kan styra in tankarna på allt du är tacksam för. Vi får det vi tittar efter, leta efter positiva saker! =)
När du känner att shavasana tekniken/ställningen verkligen ger resultat och att du börjat få koll på tankarna så att du ofta styr in tankarna på sådant du är tacksam för istället för det andra, så kan det vara idé att prova de olika behandlingsformerna igen, för då är du en helt ny människa med helt andra förutsättningar för lyckat behandlingsresultat. =)
Tjo häpp å lycka till!
/Lasse

Du menar helt enkelt fortsätta så som jag redan jobbar?
Givetvis blir man dock tveksam när man följer alla sådana råd (du är som sagt inte den förste) och åren går, tusenlapparna flyger, man sliter som en dåre med affirmationer, känsloresor, terapi, meditation osv osv osv men resultaten uteblir. Fysiskt alltså… det andra läker men inte kroppen, den är snarare tvärtom, blir stadigt sämre och sämre.

Jag får intrycket av att du oftare tänker på hur dåligt ställt det är med kroppen och att läkandet dröjer än vad du tänker på hur bra du faktiskt mår och hur tacksan du är för det. I så fall rekommenderar jag ändring av fokus så att du helt slutar tänka på vad lite din kropp klarar av och i stället fokuserar på vad mycket den kan och vad glad/tacksam du är för det. Förutom kroppen dirket så gäller detta även på alla områden i livet.
Det finns ytterligare ett organ förutom sködkörteln som har med matsmältningen att göra. Nämligen bukspottkörteln. Det är bukspottkörteln som utsöndrar ett enzym som spjälkar maten så att kroppen kan ta upp näringsämnena.
Det finns receptfria tabletter man kan köpa på apoteket. Ena heter combizym det andra combizym compositum. compositum har samma som combizym plus gallämnen. Dom tas i samband med maten.

Jag tror faktiskt att du har helt rätt i att det är min bukspottkörtel som är "trög". Min kiropraktor konstaterade att jag var alldeles intryckt på den sidan precis vid bukspottkörteln och han kommenterade (utan att jag sagt något om min matsmältning) att din bukspottkörtel har legat så hårt tryckt så den har nog knappast kunnat göra vad den ska. Han frågade om jag hade varit med om en olycka med kraftigt trauma på just den punkten.
Jag har dock testat att käka enzymer men tyckte inte att jag märkte någon som helst skillnad. Nu har jag ju fått liothyronin (på försök) för min ämnesomsättning och det som är både intressant och skumt är att sedan jag började med dem har jag ständig värk på min zonterapipunkt för just bukspottkörteln. Så något händer, frågan är vad… :)
Nu hänger jag inte alls med. Hur kan din kiropraktor känna din bukspottkörtel. Den ligger ju bakom magsäcken. Alltså mellan magsäcken och ryggrevbenen. Så ev kan man känna den om man klämmer på magen.
Vilka andra enzymeer har du ätit. Jag har bara hört talas om combizym när det gäller matsmältningsenzymer.
Om du känner av din zonpunkt så kanske prova enzymer igen för att ev hjälpa bukspottkörteln om den nu ev är bland det som ställer till trassel för dig.
Mig veterligt så gör det inget att ta combizym även om man egentligen inte behöver dom så det ska vara safe att prova utan att råka ut för nå annat skräp. Kanske värt ett försök att ta nu i samband med att du även tar annat i väntan på T3.
Vet själv hur jobbigt det är att själv få leta reda på vad som funkar då även jag åkt lite "karusell", men då för att få hjälp för värk.

Han såg bara hur intryckt hela den sidan var där bukspottkörteln sitter, det buktade alltså kraftigt inåt på den sidan. Muskler och allt var stenhårt som en tjock massa bara. Och magsäcken tar ju det utrymme den behöver så hans tes att det måste ha tryckt på bukspottkörteln och troligen hindrat den i sitt arbete låter helt rimlig för mig.
Jag har käkat dessa enzymer: http://www.helhetshalsa.se/info/produkter/prod_pop/3200.htm . Kanske har du rätt i att jag skulle knapra i mig en burk igen nu… Nej det är ofarligt att äta enzymer vad jag vet oxå. De skadar ju inget om de blir många s.a.s.
Liothyronin som jag skrev om ovan är T3 så jag har käkat dem några veckor nu. Den enda märkbara effekten hittills är att jag blir tvärhungrig när jag tagit dem :) det kan iofs tyda på att de fungerar eftersom jag sabbat min hunger först genom svält i massor av år och sedan dödsstöten med LCHF-kost, så jag känner knappt hunger och har ingen matsmältning värd namnet heller… jag somnar istället när jag äter och äter jag så mycket som man "ska" eller lite kraftigare mat (kött) så går jag upp i vikt. Så nog är det någe fel som är trasigt när det gäller min ämnesomsättning/enzymer/hormoner mm mm.
Har du fått någon hjälp nu då? Vad har du för sorts värk? Jag har bara ryggvärk från en väldigt sned rygg men det är ju som det är och inget att göra åt.

"Jag har bara ryggvärk från en väldigt sned rygg men det är ju som det är och inget att göra åt."
Det är detta tankesätt som jag ser som det största hindret mot totalt tillfrisknande. Om tex inte ryggen är EXAKT lika dålig hela tiden, så kan du lägga fokus på och uppmärksamma de tillfällen den är bättre. Tanken flyttar berg säges det, så en rygg borde vara lätt i sammanhanget. ;)

hahaha, har du en examen i tolkning eller? Jag är superpositiv angående min rygg, att säga att den är som den är istället för att skriva flera a-fyra om HUR dålig den egenligen är (vilket jag lätt skulle kunna enligt sjukvårdens och andras syn på den) är acceptans och positivt tänkande i allra högsta grad!!!
Du kanske dömer innan du riktigt vet vad du snackar om!
Hoppfull jag fattar fortfarande inte vad han mena med sidan eftersom bukspottkörteln sitter mitt i. Den går i stort sett mellan hjärta och levern. Men strunt samma om jag inte fattar
huvudsaken att han visste vad han sa.
När det gäller enzymer, kollade din länk. Såg att den är vegetabilisk. Combizym är utvunnnen från gris-bukspottkörtel. Vet inte om det skiljer i effektivitet. Ska finnas mindre förpackningar än vad som anges på apotekets sida. Där är det 140 tabl för 185 kr. Hoppas länken funkar så kan du gå in och läsa själv.
Det kan ju vara så för dig att du behöver en kombination av några olika "läkemedel" för att det ska funka.
En annan sak, nu kommer jag inte ihåg vad det är bra för. Men B12 har jag för mig också har nåt med magen att göra, då med själva processen i själva magsäcken. Men kommer inte ihåg vad man får för symptom när man har brist på det. Men det ska man kunna se i ett vanligt blodprov om man har brist eller inte.
När det gäller mig själv så har jag två olika arbetsskador. Vibrationsskador i benen så nerver och blodbanor blivit sämre. Så där jag alltid lite värk, mer när det blir kallt eller för varmt och när jag går och står mycket då främst på hårt underlag som cement eller asfalt.
Sen har jag problem med en axel, där är det en sena/muskel som går genom nån hålighet som svullnar upp så där är det också värk mer eller mindre hela tiden. Sen har jag en ömhet i hela kroppen hela tiden som följd av värken. För varenda nervände i hela kroppen blivit irriterad på grund av värken. Brukar beskriva det som ett latent blåmärke. Nåt som finns hela tiden men bara känns när man kommer åt det på ett visst vis.
Först snurra jag runt i karusellen för att försöka bli av med problemen. När det inte gick så snurra jag ett varv till för att hitta nåt som lindrar värken. Men det enda som egentligen hjälper något är vila. Och hur man beter sig för att vila armen, när den hela tiden används är inte det enklaste att lista ut.
Nu har jag ju lärt mig att leva med det för det är nåt som alltid kommer finnas så har ju inget val egentligen. Sen finns det ju dagar som är bättre/sämre än andra.

Usch då, låter inte kul att ha ont jämt! Har du testat några alternativa metoder för blodgenomströmning osv? Vad beror det på att den svullnar upp? En skada eller? Hur gör du nu? Jobbar du eller hur funkar det för dig nu?
Hm, jag uttrycker mig nog lite krokigt… det var inte I sidan utan på den sidan av naveln, alltså den halvan av kroppen. Men intryckningen gick över hela den delen av magen s.a.s. Den började precis under revbensmitten och var platt ända ut till sidan. Man såg med blotta ögat hur intryckt magen var på den sidan. Jag vet ju inte om han hade rätt heller men det var han bedömning.
Jag googlade faktiskt på namnet på enzymerna och tänkte exakt samma tanke som du :) Så är det nämligen med levaxin som ju är syntetiskt och ett annat läkemedel som framställs av just torkade svinsköldkörtlar. De senare har visat sig enormt mycket mera effektivt men det används inte så gärna i Sverige (läkemedelsindustrin antagligen!!), men i och med att alla hormonerna som tillverkas i sköldkörteln finns i den medicinen så fungerar den bättre.
Nu är det ett tag sedan jag åt (enzymerna) dem jag åt och jag tror att kroppen inte var så mottaglig då. Det jag inte gillar med apotekets läkemedel är att de är så sprängfyllda med annan skit (ren utfyllnad) än själva läkemedlet… det är därför jag helst handlar från Helhetshälsa (o.likn.) i de avseenden jag kan.
Jag käkar B12, eller B-vitaminkomplex (från helhetshälsa :) som innehåller alla b-vitaminer (käkar lite annat med…). Det viktigaste för mig just nu är nog ändå näringstillskottet jag käkar. Som f.d. candida-sjuk så kan man säga att jag har en mycket svag tarmflora och näringstillskottet innehåller allt det som behövs för att balansera upp den och annat i kroppen och därmed ge ökad energi och minskad problematik.
Men om enzymerna saknas vet jag inte hur upptagningsförmågan är. Det är nämligen så att min kropp tar inte upp… jag åt örtmediciner i ca 6 månader utifrån en blodanalys och när vi gjorde en ny visade det sig att jag inte tagit upp något alls av medicinerna. De hade aldrig varit med om något liknande någonsin… Det som är konstigt är att läkarna aldrig tagit några prover på min mage och på näringsupptaget. Men det beror väl antagligen på att mina blodvärden är "så fantastiska" som de säger.
Tack för ditt engagemang!!
AHHH då fattar jag.
När det gäller mediciner överlag både hälso och vanlig så jag vet inte. Kanske bara nåt jag fått för mig att nåt som är utvunnet ur den del (tex från gris) som man själv har problem borde vara effektivare eftersom det är just det organet. Som sagt kanske bara nåt jag fått för mig. Tror (OBS tror) inte det fullt lika effektivt med syntetiskt eller vegetabiliskt.
När det gäller utfyllnaden, ja så då får man ju väga för och emot. Utan "skräp" men kanske mindre effektivt. Så det är ju alltid en balansgång vad man väljer.
Jag har råkat ut för samma som dig. Att det har dom aldrig träffat på förut och sen ser dom ut som "fågelholkar".
Därför jag varit tvungen att prova mig fram.
Jo jag har nog provat det mesta genom åren när det gäller både manuella behandlingar och läkemedel, då både vanliga och alternativa.
Att muskeln/senan svullnar upp beror på att jag under en period överbelasta axeln rejält så troligen blev det även en "mekanisk" skada på den så därför som det nu svullnar upp. Jag är helt förtidspensionerade sen 2000 men var halvt från 93. Så jag har ett antaaaal års "erfarenhet" och har med tiden lärt mig att leva med det för det är ju nåt som finns där varje dag, så oftast är det nåt som jag inte ens tänker på utan det hör till vardan.
Du kanske ska höra efter och få göra en magröntgen om du inte gjort det, alltså sån där dom går ner med en liten kamera via munnen, då ser dom ju om det finns nå synliga grejer plus att dom kan ta prover direkt från magen. Tror dom även kan ta prover från bukspottkörteln då, förutom att det ska gå att se via blodprover om det är nåt strul med den.
Jag har varit i din sits men med andra sorters problem så om nåt tips kan hjälpa så är jag bara glad.

oki

Vilken tur att jag har er engagerande medlemmar här. Själv så är jag "sommartrött" samt arbetstränar så ibland laddar mina batterier ut. Iråg satte jag dem på nyladdning och hade en kompis här, så jag känner mig genast lite nyare, lite fräschare så att säga :-).
Angående alla dessa vitaminer och enzymer, så bör du väl välja sådana som är "äkta". Äter själv b-vitamin och folsyra eftersom min kropp inte tar upp den näringen. Tror dock att man endast får den på recept, samma sak med folsyran.
Tog blodprov igår igen, årskontrollen. Vi får se om jag måste få någon nytt kosttillskott. Så kanske du ska kolla ditt blod igen. /Vanessa

Jag håller helt med om att det sannolikt är bättre upptag på sådant som är utvunnet ur animaliska produkter! Det är precis som du skriver ANNIA ett vägande för och emot… man är ju lite sådär eftersom man inte vet vilken typ av grisar det utvinns ur… hur de har mått och fått för läkemedel osv. Jag är av den tron att stress och annan skit sitter kvar i kroppen, det gör det ju hos oss människor, och att man då får i sig av det och kroppen får ännu mera skräp än den egna stressen att ta hand om. Dessutom tillkommer fyllningsmedlen som ju inte är särskilt nyttiga eller lätta för kroppen att ta hand om. Allt vi stoppar i oss ska ju kroppen ta hand om och rena och skicka ut igen. I och med att jag har nästan totalstopp i min reningsapparat vill jag undvika ALLT som innebär extra arbete i det avseendet.
Vanessa vad menar du med "äkta" vitaminer?
Jag äter som sagt b-vitaminkomplex som inte är syntetiskt utan framställt av örter. De innehåller även folsyra och min kloka läkare har jämfört med de syntetiska från apoteket och sagt att de jag äter är bättre än de syntetiska.
Jag vet faktiskt inte riktigt varför ingen har funderat kring min mage och den problematiken. Men antagligen är det för att alla mina värden är "så fantastiska". De tror ju inte att jag har problem utan hittar på… de tror att jag sitter hemma och äter kakor och tittar på tv (vilket läkare sagt rakt ut till mig!!!!!!!) och att jag är överviktig, lat och arbetsskygg… punkt!!
Som tur är har jag min doktor (psykiater) som är den enda som litar på mig och försöker hjälpa mig. Vi läser nu om sköldkörtelstörningen jag beskrivit ovan (typ 2) men jag är ändå fundersam kring detta med magen och just upptaget av näring. Eftersom jag inte smälter mat, inte får i mig näring utan bara blir överviktig och undernärd (helt sjukt) men alla prover är perfekta så bör det handla om magen och att den inte fungerar som den ska. I tråden som haldar om trötthet (fatigue) har jag lagt en länk som handlar om virus i tarmarna och trötthet. Det stämmer bra med mig och min problematik.

B-vitaminet jag äter är alltså endast B-12. Inget annat. Det var det jag menade. Alltså inga andra B-typer och ingen folsyra, utan folsyran tar jag i en separat tablett. Så det jag äter är mer koncentrerat och specifikt inriktat på det min kropp inte tar upp. /Vanessa

Ok, då fattar jag. Jag hade sådant från apoteket innan, men den komplextabletten jag äter nu har högre B-12 koncentration plus de andra, man ju behöver av även dem, samt folsyra. Min läkare har suttit och jämfört så att jag får i mig det jag behöver. När jag läste på om B-vitamin och dels var de finns i maten och dels vad brister på dem innebär så insåg jag att jag sannolikt behöver massor av b-vitamin. Jag har ingen direkt brist på något av det enligt blodproven, jag låg under gränsen på något värde men det var inget som någon annan läkare ens reagerade på… men jag har ju å andra sidan inga problem med något alls enligt blodproven :) Därför försöker vi bredda behandlingen så att jag får extra av en massa saker!
Näringstillskottet jag käkar är ju även det fullproppat, se här:
Grässorter som ingår: Acerola, Alfalfa, Aloe Vera, Ananas, Bidrottningsgelé, Bipollen, Blåbärsblad, Chlorella (sötvattenalg), Dulse (röd havsalg), FOS (fruktoligosackarider), Havregräs, Ingefära, Kamutgräs, Lakrisrot, Pepparmynta, Råggräs, Råriskli, Rödbeta, Sojalecitin, Vetegräs, Vindruvskalextrakt, Äppelpektinfiber.
Vitaminer och mineraler: Vitamin A (betakaroten), B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B5 (pantotensyra), B6 (pyridoxin), B9 (folsyra), B12 (kobalamin), C, E, K. Kalcium, kolin, koppar, jod, järn, natrium, magnesium, fosfor, selen, kalium, svavel, zink.
Aminosyror: L-alanin, L-arginin, L-cystein, L-asparaginsyra, glutaminsyrahydroklorid, L-glycin, L-histidin, L-leucin, L-isoleucin, L-lysin, L-metionin, L-fenylalanin, L-prolin, L-serin, L-treonin, L-tryptofan, L-tyrosin, L-valin.
Det heter: http://www.alkagreens.se/sv/Default.aspx och verkar ha fått många människor betydligt friskare och i vissa fall helt friska!
Jag ringde min örtterapeut igår angående enzymer men hon påpekade då att detta näringstillskott är komplett och att det kan vara det som kör runt i kroppen nu för att den får mer av vad den behöver.
Vanessa, folsyra finns i vissa bladgrönsaker, bland annat spenat, finns även i lever. En länk till wiki.
Hoppfull. Vet inte när det gäller uppfödning av grisar som används till läkemedel. Om det är vanliga grisar eller om det är så att de föds upp speciellt för att bli läkemedel.
Du skriver om stopp i reningsapparaten. Dit hör väl gallan. Då kanske du ska prova combizym compositum trots allt för där får du även gallämnen som hjälper till med den reningen.
Det din örtterapeut sa. Både ock. Det finns ju vissa vitaminer som man inte ska ta för mycket av. Men å andra sidan om din kropp inte tar upp det som den ska så behöver ju du extra för att få det lilla som kroppen behöver. Knasigt.
Men det vanessa sa om nya blodprover kanske är nåt, men då blir mitt råd att du under en tid före (vet inte hur länge en vecka eller längre) låter bli alla extra tillskott du tar för annars är ju risken att dom lyser igenom och då blir proverna missvisande.
När det gäller just B12 så har jag för mig att det går att få som sprutor. Prata med din psykiatiker och hör vilka vilka tillskott man kan få via sprutor. För det kanske är en bättre väg för dig att få i dig det du behöver.
Lägga till ett prov som du kanske ska ta. (för jag läste i den andra tråden om din kroppstemperatur) Ta hormonprov. Har du säkert gjort men gör det igen. För när man kommer i klimakteriet så kan man ha såna temperatursvängningar.
Dessutom när östrogen/gulkropps hormonerna spökar så kan man få massa olika problem med kroppen som man normalt inte kopplar samman med det. Utan man letar efter andra fel. Så ta sånt hormonprov. Nu är du väl inte i klimakteriet men det kan ju vara fel på den hormonproduktionen i alla fall.

Jag har inte fått ta några hormonprover! Gick till en gynekolog och hon sa att -det är säkert hormonrubbningar (hade mängder av symptom) -men de går ändå inte att behandla… hon rekommenderade akupunktur som brukar vara väldigt effektivt vid hormonrubbningar. Jag gick på akupunktur men det hade inte heller effekt…
Jag vet inte om jag skrev krångligt men min örtterapeut sa just att jag INTE behövde mer än det som fanns i näringstillskottet jag redan äter…
Min psykiater har redan erbjudit mig B-12 i sprutform… jag har inte vågat testa ännu. Jag vill gärna pröva en sak i taget så att jag vet, nu är det ändå några saker samtidigt men det som är i fokus nu är näringsupptaget där sköldkörtelhormon plus då näringstillskott för att få extra näring, vitaminer och mineraler står på menyn.
Det är ju som en cirkelrörelse i min kropp (precis som man tror inom alternativmedicinen) där man väldigt tydligt kan se hur allt hänger ihop och det ena ger det andra. Det vi inte hittat än är startfelet s.a.s. Det är som att hitta nyckeln… alla de andra symptomen är ju reaktioner på någon obalans, vilken skapar obalanser i allt större utsträckning med tiden.
Jag har haft problem med mat sedan barnsben, åt knappt alls något och mådde väldigt bra av det. Så har det fortsatt men med tre graviditeter, depressioner, skilsmässa, mobbing på arbetet och av syskon, svärföräldrar och svägerskor för att nämna några saker, plus en fortsatt svältnivå på maten i kombination med slavaktig fysisk träning under dryga 15 år så orkade väl kroppen inte mer till slut… kanske…
Den gynekologen var inte mycket till att hänga i julgranen.
Jag tycker du ska se till att få ta såna hormonprov för det går visst att behandla. När man kommer i klimakteriet så kan man få östrogentabletter. Tror det även finns medicin om man för lite av gulkroppshormon eller testosteronet.
Och har man hormonrubbningar så kan det ge allsköns symptom. Men ofta är det väl så att det är prover som tas först när man endera är i "rätt" ålder eller har dom vanliga symptomen. Men dom kan ge så mycket mer än "normal"symptomen.
Håller med dig att det gäller att hitta "startfelet" för då brukar resten lösa sig.
Östrogen/gulkropp/testosteron kan påverka i stort sett hela kroppen.
Det provet är ett vanligt blodprov så det är inga stora prover du behöver genomgå för att se om du har tillräckligt av dom. Sen som sagt så går det enkelt att behandla.

Hoppar kort in och nämner att B12 finns i sprutform och jag är ordinerad bla det. Är dock så spruträdd att läkaren insåg att det inte fanns chans på jorden att jag skulle klara av att ta sprutor själv tre gånger i veckan. Tyvärr.
Sprutorna är långt mycket bättre och effektivare än de specialtillverkade kapslar jag nu får beställa. Lägger dem under tungan där de får smälta.
Hotade lappa till läkaren när han försökte peppa mig att ge mig själv en spruta…
…fast jag hade berättadt hur rädd jag var så han brydde sig inte… skööönt. Grät som en tok gjorde jag dock…av frustration, rädsla och stress… 
Sprutorna kan troligtvis en distrikssköterska ge (höll på att skriva distriksveterinär…)? Jag orkar dock inte att ta mig till en så ofta…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Har du provat några utrensnings kurer? Kanske det finns något i systemet som gör att kroppen inte kan tillgodogöra sig alla tillskott du stoppar i dig å att det rent av skulle räcka med vanlig kost om detta något försvann? Bara en tanke…

Tror också att det kan vara bra att dra ner på allt, det vill säga stanna upp. Tar du en paus mellan sakerna eller börjar du direkt med något nytt? /Vanessa

I och med att jag behandlade mig mot candida för ett par år sedan så blev det automatiska reningskurer, man äter ju dels örter som renar och stärker samt örter som renar hela tarmsystemet plus att man får en lååååång lista på saker man inte får äta (socker, kaffe, mjöl, ris, potatis, kött, mjölkprod. frukt mm). Tarmkuren kör jag en gång per år efter det för att inte candidan ska få fäste igen.
Min örtterapeut tror inte att jag behöver mera rening :) och hon känner min kropp och hur den reagerar (tvärtemot vad den förväntas) samt hur jag lever, äter osv. De flesta jag gått hos tidigare har såklart rekommenderat rening (så jag har gjort NÅGRA reningskurer, samt lymfmassage) eftersom reningssystemet står stilla… men inget ger effekt.
Nu vet jag inte riktigt vad du menar Vanessa? Paus mellan vilka saker?
Jag äter ju näringstillskottet nu för att orka… så äter jag levaxin och liothyronin för ämnesomsättningen, förutom det är det bara magnesium som är mot mina krypningar i benen…