Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettallmänt
Läst 2100 ggr
Wassago
0

Om 57 dygn!!!!

Japp, om 57 dygn skall följande ha gjorts; Ett proppskåp ha inköpts och monterats på Lilla friden, en 50meter långt och 50cm djupt dike från proppskåpet till fridens tomtgräns ha grävts upp nedlagds kablar anslutits till proppskåpet och lagts igen, elbolaget skall ha grävt upp från elskåpet til min tomtgräns samt anslutit elen. 20 ton grus lagts ut på vägen upp till Lilla friden samt ytterligare 20 ton makadam tagits upp till friden där det skall plaseras på två ställen, vi det ena stället skall en 15kvadrat stor reptilanläggning ha byggds upp, dragits in el samt godkänts för elen. Vid det andra stället skall en aluminumsbod på 9kvadrat monterats upp, samt en 10kvadratneter stor bod som redan finns befintlig ha tömts på skräp, under tiden skall fästmöns lägenhet packas ihop, slänga allt som inte skall med, magasinera det som inte får plats, städa och annonseras ut och tömts. och ha flyttats ut till friden tillsammans med alla djur, under tiden skaa hon jobba heltid göra färdigt en distaskurs mm. Sen har vi ca 65 dygn på oss att bygga till lilla friden med ytterligare 15kvadrat, isolera, måla lägga nytt golv på hela stugan samt dragit in elen klart samt byggt ett kök, förutom det skall reptilanläggningen och nybygget och den tömda boden ha målats utvändigt samt den tömda boden fått isolerat, nytt golv samt nytt tak…. Allt detta ligger för närvarande minst 30000kr minus och jag har beordrat alla nära vänner att lägga all ev. ledig tid på Lilla friden under sommaren! Ändå har jag inte en aning om hur allt detta skall hinnas med, orkas med samt finanseras.. detta på en sjukpension å en skadad kropp å en lön med fästmö som ska jobba heltid…

Kan säga att paniken stiger till ytan!!!!!!!!!!! Men allt brukar ju ha en tendens att lösa sej…. Men blir inte lätt att höra till närmaste vänkretsen dom närmaste fem-sex månaderna!! Skrattande

Så om ni undrar var jag håller hus det närmaste halvåret så har jag inte övergett er, utan kommer bara att ha för lite tid och för lite el ett tag framöver, kikar givetvis in så ofta jag har en möjlighet men ändå… kan tänka mej att det blir vissa perioder då ni inte hör av mej på några dagar…

Var rädda om er!! I.

Wassago
0

Kan ju tillägga att paniken å ångesten inte blev mindre när jag läste igenom mitt inlägg…..  Ledsen

Simson
0

Och jag säger JÖSSES!! Vad i hela friden!! (ursäkta dålig ordvits) HUR ska ni både hinna OCH orka?!!

Nu skulle det ha varit en bildblogg till detta projekt.

Lycka till!!!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Wassago
0

He he.. den e ursäktad!! ja, Lilla friden kommer inta att göra skäl för sitt namn det närmsta havåret… *L*

Vi ska fotodokumentera hela förloppet bit för bit då damen är förtjust i "scrappbooking" (stavas det så??) så det e inte omöjligt att det går att lägga upp en bild serie med jämna mellanrum här unde OT (som jag nu vet vad det e! *L*)

Vi får se hur detta slutar… ser i fantasin hur hösten kommer å ingenting är mer än halvklart.. Men som sagt… saker å ting som är menat att ske, brukar ske.. Å jag tror att detta är en av dessa ting som är menat! *L*

Tack Simson!!

lucifina
0

Och jag tycke min sambo tog i när han föreslog att vi skulle byta vinsskivorna på huset nu i sommar någongång *asg*

Allvarligt talat så tänk på att din och din dams hälsa är viktigast av allt

[SvenA]
0

CoolDet är bara att önska dig lycka till synd bara att man inte kan hjälpa till med det -Hoppas att vädret blir bra så att ni verkligen kan utnyttja tiden ordentligt

vanessa
0

Åh, vad spännande! Knäpp som jag är så är jag lite avundsjuk. Tänk att få skapa något från grunden. Bli inte förvånad om du hittar mig vid Lilla Friden, skottande grus eller liknande :-).

Tack för att du berättade för oss, så jag slipper skicka ut sökpatruller efter dig.

Glöm inte att tänka på din hälsa och även sambons. Gör det hela med viss planering, och bit för bit. Så ordnar det sig. Det är jag säker på. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Wassago
0

Tack allesaammans, ja i år behöver vi uppehållsväder utan allt för stark värme!! :) Det tuffaste för oss blir de första två månaderna, sen ska det nog funka!! Du e så hjärtligt välkommen Vanessa!! Jobb finns det som sag! Och lovar försöka vara rädda om oss!!

//I

Wassago
0

Var inne på OT- nya hemmet som Simson skriver på å insåg efter att ha läst hennes 20# inlägg att jag kanske ska uppdatera lite nu… I morgon skall jag träffa en elfirma som skall hjälpa mej med någåt som heter "förhandsbesked" som han skall fylla i saamt skriva under, efter det blir det att besöka kommungubbarna för ytterligare en underskrift, sen skall jag själv skriva på å bege mej till Borås energi för att lämna in denna blankett…. Har jag nu maximal otur så kan det ta ända upp till tre månader innan elen e installerad, så då måste jag även redan nu börja kika på var jag skall husera våra reptiler fram till dess…

Annars så kommer gruset nu på onsdag och på torsdag kväll skall jag och min granne iväg å hämta två maasskiner, en mini dumpers samt en minigrävare. Så under torsdagen så länge vi har ljus så skall vi börja köra upp gruset till dom två ställen där tillbyggena skall ske samt börja gräva upp från huset till tomtgränsen för elkabeln, detta skall vara klart senast kl fyra fredag eftermiddag då maskierna måste lastas och återlämnas…

Min kära fästmö har börjat packa ihop sitt hem och delat upp det i tre högar, säljas, slängas och sånt som skall med utt till friden.. Hon gjorde högskoleprovet i helgen och verkar ha klarat det bra me säkert besked dröjer ytterligare 4veckor. Henness distanskurs är till hälften avklarad så just nu ser allt ut att gå enligt planerna…

Återkommer framöver! Hela 53 dagar kvar ju… Cool

Tänker på er!

vanessa
0

Oj, vilken massa saker att göra, men spännande. Det låter som det är fullt ös. Kul att din fästmö varit så duktig och packat i tre högar. Kan hon komma hit och göra samma sak? Okej, får göra det själv då. Sköt om er. /Vanessa

Simson
0

Det kanske borde vara "inflyttningsfest" innan ombyggnationen?? Att vi alla kommer till Lilla Friden med en inflyttningspresent speciellt till behovet i ombyggnationen. Typ jag kommer med virke…Vanessa med isolering…Medde med kakel… Flört Det vore något det… Skrattande

Hur går det??? Nyfiken igen!!

vanessa
0

Men han är ju på Lilla Friden och återkommer nog i veckan. Isolering, nja. Tänkte nog snarare göra fint med min blotta närvaro :-). Fast det är ju klart, spika upp mig på väggen är inte så bra. Väldigt bra idé, Simson. /Vanessa

Asa-N
0

Kan man inte ha en "ut-ombyggnadsfest"??? Måste det alltid vara inflyttningsfest eller taklagsfest. Jag kan baka :o))

Simson
0

Man kan ha många små fester för att få in arbetshjälp… Skrattande

Hur många dagar är det kvar nu?? 
Hur långt har ni hunnit?
Hur går det??

*nyfiken*

Asa-N
0

Ja orsaker till party kan man alltid finna :o))

Wassago
0

Hej allesammans!!! E 41 dagar kvar nu, tror jag… *L* Vi håller just på å springer runt m papper mellam kommun, elbolag å elektriker! Fästmön har packat ett femtontal banankartonger å har ett "gebort berg" å ett "slängaberg"… Mitt i allt detta härjar tre kattungar som snart ska levererass till sina nya hem å inte en dag för tidigt för mej!! :)

Kobra hona som skall lägga ägg när som hellst å en Räv usling som slaktat alla våra Islandshöns som just börjat värpa ordentligt efter vintern…. Så det e full rulle!!

Vi får väl ta en "skuggfolksfest" på Lilla Friden nån gång! Vore kul å träffas!! :)

Väl mött å var rädda om er!! Återkommer så snart jag har tid å ork!!

Asa-N
0

Låter som ni har det lugnt och fridfullt!!! Skrattande

Men eländes räv-usling då som försåg sig. Nu ska väl de iofs också äta men de behöver ju inte ta just era höns!

Hur många bebbar kan det komma hos Kobra-honan??

Wassago
0

Hej Asa_N! Njä… lugnt e det inte! :)

Han kunde ju nöjt sej med en eller två tycker jag åtminstone, det hade jag kunnat accepterat!

Förra året la hon 11 ägg å 9 kläcktes, borde bli någåt bättre i år.. 12-15st kanske, sen får vi se hur många som kläcks..

Må gott!!

Asa-N
0

#17 ja det var en glupsk rackare till räv :o/ men han kanske hade någon kompis med sig!!!

Då håller vi tummarna för många ägg och många små-snoddar :O) Jag håller mig till mina guldhamstrar och gerbiler jag :o)

Wassago
0

Japp, tror det e ett par som laddar upp med föda!

Inge fel på å odla hamstrar å gerbiler!! *L*

Har bokat ett par ormar i Tyskland nu som skall hämtas i Sep. en ovanlig Kungsboa art, 25.000 för ett par ungar…. Hemlis

Men dom e ljuvliga!! *S*

Asa-N
0

Jösses 25.000:-!!!! Helt sanslöst… *S*

Hamstrar är sötare *S*

vanessa
0

Det finns säkert 25.000 kronors hamstrar någonstans på denna jord :-).

Vad roligt Wassago. Och de är inte giftiga eller hur? /Vanessa

Asa-N
0

Hahaha nej det tror jag knappast att det finns *S*

Simson
0

Va?!! Tog räven ALLA era höns!?! Vilken usling!!

Hoppas det blir många ägg att "ruva" på! För kobrahonan menar jag…

Ja det var ett högt pris tycker en som inte förstår bättre. Är det normalpris eller är det en ovanlig variant? Varför leverans först i september?? Har du foton på ormarna ni köper? Är det hane och hona så ni ska avla vidare eller är det syskon?

Wassago
0

Japp vanessa dom e ogiftiga! :) Och helt korrekt Simson, 15 st Islandshöns bara borta, förutom en massa fjädrar kvar i hägnet efter masssakern! :(

Nja.. e väl ett relativt högt pris men inte så… *L*, e ett bra pris med tanke på hur ovanliga den här sorten e! Blir ett par så med lite tur kommer det ungar om en fyra år ung! :)

Har inga egna bilder på dessa djur så jag kan inte ladda upp nån bild på dom här… Faktum e trots att jag arbetat å verkat innom herptil skråt i mer än 25 år så har jag aldrig någånsin sett den här arten i verkligheten, bara på bild… Säger en del.. *L*

Ang varför just sep. e att dom skall hinna födas å min reptilanläggning ska vara klar för att ta emot dom små bäbisarna, sen måste jag skrapa ihop dom sista tusenlapparna åxå…………

Väl mött!

Simson
0

Hur går det för er??? Orkar du med en uppdatering?? Glad 

Hur många dygn har ni kvar??

Wassago
0

Hej allt för få!!!

Den där J***A kommungubben som bara skulle skriva under papprena som skulle gå till elbolaget fick aldrig iväg pappret för FYRA veckor sedan, när dom nu äntligen kom till elbolaget i fredags så saknades ett papper så nu ska vi försöka få tag på det på måndag!

Så elen lär dröja… Ormboden kommer på tisdag tillsammans medd två lastbilar grus.. har ju inte kunnat ta hem det heller iväntan på besked från elbolaget var jag skall gräva…

Men men.. vi blir således utan el i minst fyra fem veckor, så djuren får jag lägga ut på foder så länge..

På fredag så kommer folket som skall sätta upp boden, tack å lov e ju allt färdigt att monteras så där behövs inte el i alla fall!

Nu i helgen har vi öppnat upp en bit av väggen i sovrummet så vår stora säng skall komma in samt målat tak, väggar å lister där, skall ut i morgon bitti och göra en andra strykning på väggarna för att sen lägga golvet! Under tiden skall fästmön mäta upp platsen för där boden skall stå och börja plana ut marken där.

Har nu fått kontakten med mäklarfirman som skall ha 5000 i förskott, någåt vi inte har, men har lyckats lösa detta under kvällen här. Flyttlasset går i slutet på månaden som det var menat.

Det var väl alles för stunden… PUST!!! Glad

Surt som F-N bara att behöva skicka iväg mina ormar bara… Visserligen litar jag helt på min kompanjons kompetens men ändå..

Hoppas ni har det bra allesammans!!

Asa-N
0

Jag förstår dig med djuren, jag skulle bli galen av att lämna iväg mina på foder om jag var tvungen, skulle vara konstant orolig, även om jag skulle lämna dem hos en annan uppfödare.

Men jäkla kommungubbe då!!! Nåja de kallas ju inte mördarsniglar för intet…. *suck*

vanessa
0

Typiskt. Konstigt att de som får månadslön för att göra saker, inte klarar av att göra det. Sådant fascinerar mig att man kan vara så inkompetent på sitt jobb. Själv vill jag verkligen göra mer än ett bra jobb när jag jobbar. Men de kanske inte tycker om sina jobb.

Förlåt utvikningen. Men det verkar ändå som att arbetet på Lilla friden går framåt. Det är bra. /Vanessa

Asa-N
0

Jag får månadslön o jag gör mitt jobb och drygt det Skrattande men jag jobbar inte kommunalt :o) det är nog skillnaden.

vanessa
0

Kanske där skillnaden ligger :-). Fick månadslön innan sjukskrivningen, och gjorde precis som du, mer än vad som krävs. /Vanessa

Wassago
0

Ja, man undrar ibland hur vissa kommunanställda kan få behålla sina jobb!! Igår löstes några av bekymmerna, fick en husvagn för två veckor sedan som jag skulle ha som extra lager nu under sommaren. Den kom halvägs upp till Lilla friden när vi skulle ta hem den och sen orkade inte bilarna dra upp den på den dåliga vägen så den har stått mitt i vägen och hindrat all trafik fram till friden. Igår lyckades jag och en kompis få upp den för den lilla backen och på plats med två handvinchar, fem timmar och jävulskt ont i rygg, nacke och arm kostade det, men nu så är den således på plats och kan börja fyllas med flyttkartonger! Åkte dessutom upp till den berörde kommungubben å tog han i hampan! Med mej därifrån fick jag den saknade situationskartan och for ner med den till Bornet som skall dra elledningen fram till friden, där fick jag glädjande besked!! Dom ger mej brådskande förtur! *L* Det visade sej att en av cheferna som håller i det hela, hans son hade tydligen varit med i scouterna under många år och genom det ett flertal gånger träffat mej och mina djur när jag varit på besök hos den lokala scoutföreningen utanför staden under nittiotalet (ett arbete jag gjorde idiellt för att sprida kunskap om reptiler till skolor, fritisgårdar och scoutföreningar) Så idiellt arbete betalar sej tydligen, för när han förstod att det var "orm mannen" som skulle ha el till sina telingar så skulle djuren givetvis inte behöva hamna ute på foder långt från husse!

Men glad får man inte vara länge… Väl hemma efter att ha målat de sista listerna i sovrummet på friden så möttes jag av fästmön hemma i stan som visade ett förstördt parkettgolv i vardagsrummet.. Katttungarna hade använt ett hörn att kissa i!! E det någon som vet hur man ordnar till ett missfärgat parkettgolv???????????? parketten har nästan svartnat i reaktion med urinen.. Å vi som ska ha ut lägenheten till försäljning nu!

Idag kommer ormboden kl elva, ett och ett halvt ton varor som skall bäras över 100 meter då en lastbil inte kan ta sej ända fram pga den lilla grusvägen e för dålig å slingrig. Dessutom skall det försenade makadamet anlända vid fem i kväll så att jag i morgon kan hämta minidumpersen och få det på plats där boden skall stå.

Asa-N
0

Vilken himla tur att du varit runt med dina djur ideellt!!! Det är sådant som folk minns faktiskt :O))

Men parketten var värre med, det är nog tyvärr bara att byta ut misstänker jag, men ring en golvfirma o fråga. Det kan ju hända att det går att slipa, beroende på hur djupt det går i parketten o hur tjock parketten är. Men tror det blir billigare att lägga in ett laminatgolv.

Simson
0

Härligt det låter, "Ormmannen"!!! Både lite förtur och tur behöver du som det varit med den biten!

Jag skulle ta hela det stycket med parketten och kiss och fråga inne på hittekatter här på iFokus. Där finns det folk som kan en hel del…

vanessa
0

Hejsan ormmannen. Två steg fram och en tillbaka. Vill ni inte fixa vägen med grus eller liknande så att det inte fortsätter med dessa problem? Fast jag förstår att ni vill ha lugn och ro där.

Skönt att ni fick förtur, på grund av äldre godheter. Som sagt, gör man bra saker får man betalt för eller senare. /Vanessa

Wassago
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fredag morgon!

Wassago
0

vid 11 snåret

Wassago
0

Hummm… funkar inte å lägga upp bilderna… får återkomma i morgon! E i allt för dåligt skick nu… värken flödar så jag bara e ett vrak.

Simson
0

En puss på vraket! Flört

vanessa
0

Stor kram till den värkande mannen. Ser väldigt fint ut. Perfekt. /Vanessa

Anne-Hedvig
0

Ser utrolig deilig ut på Lilla Friden! God bedring med verken

Wassago
0

Tack mina goa vänner!! Ska göra ett nytt försök nu…

Wassago
0

Sen kommer det lite väggar…

Wassago
0

Framsidan….

Wassago
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Taket börjar komma på plats…

Wassago
0

Fler bilder kommer framöver!

Väl mött mia underbara vänner!

Simson
0

Vad roligt att se hur bygget fortskrider!! Mera kort!!! Skrattande

Anne-Hedvig
0

Her går det unna! Må være deilig å se.

vanessa
0

Där var det verkligen full fart. Underbart att se. /Vanessa

lucifina
0

inte ett ljud sedan 19/5 om hur det går. Nu är jag både nyfiken och orolig ju. kan man få en uppdatering?

medde
0

#49 Nyfiken jag med!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Wassago
0

Hej!! Enda orsaken till att det ej uppdaterats e att vi nu bara väntar på elen under tiden görs det  bara lite småjob som kommer lite senare med bilder!! Glad Sen gör värmen å dom senaste tre veckornas slit sitt till att takten saktas in!

lucifina
0

Skönt. Nu behöver jag inte oroa mig för att ni sliter ut er totalt i värmen iallafall. Eller sliter inte ut er med just dessa bitarna iallafall…

vanessa
0

Det är vettigt att ta igen sig, när de stora sakerna som el ändå inte är igång så att säga. Sköt om dig en massa. /Vanessa

Wassago
0

Jo, försöker ta det lugnt.. Har haft mycket problem med värken som varit jobbig de sista veckorna, men det rer sej nog!

vanessa
0

Stackare, som sagt. Ta det lugnt och senare får du njuta av Lilla Friden för fullt. /Vanessa