Högt socker...
Jag tog långtidsblodsocker nu på morgonen och i morse var värdet 8.3. Inte skyhögt men jag verkar inte kunna få ner det till normalt hur jag än gör! Fattar inte hur jag ska göra… Äter inte socker och knappt någon mjölmat alls. Potatis och pasta är sällsynt att jag stoppar i mig… Blir bara så grrr less på alltsammans!

Tyvärr, så kan jag inget om diabetes, så jag vet inte varför det blir så. Förstår att du blir trött på det. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Ligger visst på gränsen… Det blir ju inte bättre av att Dr A säger att det ÄR diabetes när Dr B säger att:Nja, det är inte diabetes men nästan. Vilken hjälp tror du att man får då? Zipp.. Tänk om man kunde få träffa samma läkare i vart fall 2 gånger?
För mig som diabrtiker låter det inte speciellt högt Det som hjälperbäst är motion i form av promenader Fast du bör hålla koll på det så att deyt inte blir fätögy det ska ligga på 4,9-5,9 på morgonen i fasrtekäge och helst ej över 10 två timmar efter en måltid
Jag kan inte ens kolla mitt eget socker… Suck! Diabetessköterskan har bestämt att jag har för lite socker för att få tillgång till stickorna. En läkare sätter in medicin bara för att den andra läkaren ska kunna ta bort den. Dietisten tycker att jag äter bra men läkare nr 3 tycker att jag ska ändra mina matvanor.. Så jag vet faktiskt inte hur jag ska göra för att sköta mig på bästa sätt. Ska prata med sköterskan om en vecka så jag får väl höra vad hon säger. men hon tycker säkert att det är bra och så hörs vi om ett år igen..
Jo, är lite less på det här… 
En enda mätning säger egentligen inget och jag skrev fek fastesickret ska inte överstiga 5,2 så on du har flera fastevärden på 8 så ligger du helt klart över de rekomederade värdena och bör behandlas Jag vet att det förekommer att läkarna är onse men om man talar med diebetesläkarna så anser de att man bör behandka diabetes tidigt föt att minska risken för framtida komplikationer En blodsockermätare brukar man kunna få gratis via tillverkarna med ett antal teststickor exempelvis ROCHE brukar lämna ut mätare gratis ring deras kundtjänst och fråga för det är teststickorna de tar in pengar på Glön ibte bort promenaderna för det är bland det bästa för att hålla värdena på en bra nivå
Tack för tipset om mätarna! Ska kolla vad dom säger… Känns lite jobbigt att inte kunna kolla vad maten egentligen ställer till med i kroppen. För man vet ju aldrig riktigt säkert eftersom jag inte har något att jämföra med..

Hur är det med stress i ditt liv? Både yttre och inre stress?
Jag har förstått att höga kortisolvärden kan påverka insulinet (om jag inte är helt ute och cyklar). Du kanske skulle testa något helt annat som förslagsvis yoga eller qi gong och meditation (om du inte gör det redan). Sådant kan ha häpnadsväckande goda resultat just på stress och i sin tur då insulin och sådant.
Lycka till!!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Finns ingen stress här inte… Eftersom jag är reumatiker så har jag fått lära mig att ta det lugnt. Det jag inte hinner i dag får jag ta en annan dag. Det finns inget i denna värld som gör magsåret existensberättigat! :-)

Ok :) så skönt! Värken ger inte ökat kortisol då? Att gå med ständig eller återkommande värk kan vara väldigt stressande för kroppen. Jag tänker bara om det skulle vara kortisol som skapar just blodsockerförhöjning.
Nja, vet inte det riktigt. Är van med värk så jag känner mig nästan konstig om jag inte skulle ha ont en dag. Jag har varit med om en hel del i mina dagar så jag stressar inte upp mig så lätt för att ett värde eller ett prov inte är som det ska… Det läggs bara på högen, så att säga. Men samtidigt är jag tacksam för det jag har gått igenom för det har lärt mig hur jag är som människa och om hur jag vill ha det.
Värk påverkar blodsockervärdena
Värken kan jag inte göra något åt… Äter värktabletter och antiinflamatoriskt som smågodis. Man får vänja sig, kan inte gräva ner mig för det.
Det kan vara orsaken till dina höga värden för båd värk och ibflamatiober göjer värdena

Mmm, det var så jag tänkte med… smärta påverkar kroppen hormonsystem och kan säkert ställa till bekymmer för dig.
Då kanske det är därför som jag inte får bättre värden då? Värken kan jag ju inte göra något åt, den får jag leva med. Även om jag har lite högt socker så dör jag ju inte av det men det retar mig att det inte blir bättre..
Du bör ändå hålla koll på det så det intr sticker i väg och blir för högt tänk även på att frukt höjer värdena

Så kan det ju vara… alltså att värken "ställer till det" för dig. Att hålla koll på sockret som SvenA säger plus att övervägande äta lågkolhydratkost är väl vad du själv kan göra.
*lycka till*
Diabetessköterskan ringde precis… Suck. Hon var inte alls nöjd med mina provsvar. 8.3 I "vanligt" socker och 5.6 i långtidssockret som hade stigit sen sist. Men hon sa att jag skulle äta frukt! Men det känns ju lite bakvänt att börja äta något som innehåller kolhydrater när det är just kolhydraterna som jag undviker. Får inte riktigt detta att gå ihop… Äter bara sovlet (kött, fisk, kyckling mm) och grönsaker. Fuskar väldigt sällan utan håller mig till min kost. Antar att jag får skärpa mig ännu mer, men det känns rätt tröstlöst just nu…
*3 Lyssnade på ditt råd så nu har jag beställt en Accu Chek Aviva… Är det rätt modell eller har jag strulat till det? 

Trist! Men det är väl inte helt ovanligt att dietister ger lite bakvända kostråd till diabetiker, om jag fattat det rätt. Frukt låter även i mina öron bakvänt för någon i din sits. Hur länge har du ätit lowcarb? För en del tar det ju tid innan kroppen reagerar… det viktigaste är att du mår bra och känner att det funkar för dig!
Har ätit det mer eller mindre i flera år…. Gick ner 15 kg men sen stannade allt av. Fuskar så att säga när jag känner för det men inte ofta. Kanske 2 gånger i månaden om jag tar i. Då kan det bli gratäng, en potatis, tårta när vi fyller år eller nåt. Inget allvarligt utan bara så pass att jag känner att jag lever och mår bra på det… Har kommit dithän att klh nästan inte ens är gott längre, den maten smakar inte lika gott som den gjorde. Tänker inte på det längre, det är bara mat som jag inte äter.
Att unvika vissa saker i kosten tror jag inte riktigt på utan jag anser att man ska äta allt men med måtta det ät inget fel med frukt det ska man äta men man ska vara medveten om att det innehåller socker och det är socker man inte ska äta för mycket av MÄTARE Vilken närke man använder är en smaksak alla mätare ät bra Att ha 5,6 i hna1 är på gränsen till att vara diabetiker enligt de senaste rönen Bland det viktiga ingår också att man äter på regelbundna tider
Sköterskan sa att jag tidigare hade varit på gränsen för diabetes men att jag nu hade diabetes. För mig känns det helt fel att äta klh i form av fruktsocker när jag inte har gjort det på så länge. Fruktsocker och stärkelse är det länge sen jag åt… Men detta med regelbundna tider kan bli svårt! Gubben jobbar skift och jag tänker då inte laga mat hur många gånger som helst varje dag. Får väl försöka så gott det går men…

Jag å andra sidan tror verkligen på att plocka bort de födoämnen som höjer blodsockret mest för att låta kroppen vila. Men det gör du ju redan :)
Men det viktigaste är att du hittar en variant som fungerar för dig så att inte maten blir en stressfaktor.
*24 Jag kan bara köra på som vanligt och tänka ännu mer på vad jag stoppar i mig. Har plockat fram stavarna för att ha dom på mina promenader… Får väl se vad det ger. Urk, det känns bara så… Känner mig som en gnällkärring! Men i hela mitt liv har jag haft den ena sjukdommen efter andra, alla mer eller mindre allvarliga. Börjar bli väldigt trött på alla "måsten".. Ibland skulle jag bara vilja leva som vanligt folk.. Utan måsten, utan tabletter, utan operationer och läkare. Jag är inte 50 än, har några år kvar men varit nere på operation fler gånger än jag kan räkna. Allt från småsaker till riktigt allvarliga. Jag vill bara få leva i lugn och ro men det verkar skita sig.. :-(
Känner att jag börjar streta emot bara för att jag inte vill…

Usch ja, det förstår jag verkligen!!! Det blir ett speciellt liv när man får inrätta sig själv efter kroppens behov snarare än efter vad man själv vill. Man känner sig lite fångad i sin kropp!
Men då brukar jag försöka tänka att det kunde ha varit ännu värre… jag kunde mist förmågan att gå eller tala och alla möjliga svåra saker.
Fast man MÅSTE få känna så ibland med… för att få det ur sig liksom, sen kan man rycka upp sig och orka en bit till!
*kramar om*
*26 Tack för kramen! Just nu är det lite tungt… Att det kunde ha varit värre vet jag, har varit i gränslandet några gånger men kommit tillbaka. Det är väl det som gör att jag orkar med alla dessa måsten.. Eller orkar och orkar, att jag förstår dom kanske är en bättre förklaring. Får det bara gå några dagar så är jag i form igen! Lovar.. :-)

Det är jobbigt när man får sjukdom efter sjukdom, det vet jag. Men konstigt nog efter mina diagnoser (Crohns och MS) och första deppen så har jag rest mig upp och på något sätt blivit starkare än innan. Sedan går man ibland in i dimman av all hopplöshet, när man jämt måste kriga för varenda sak så känns det som en betongklump lindad runt foten. Dock gäller det att se solen i gryningen och veta att allt kommer att gå bra. Hur jävligt det än är ibland. Och att kunna skratta åt sig själv och sina svagheter. Gör det jämt, och det hjälper faktiskt. Tillsammans med träning, vänner och annat. Så tänk på solen, Skrutten, när dagarna är som värst. Efter att du skrikit en stund.
Sköt om dig. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.