OT - MBT, kylhatt och dräkt...
…en kulturkrock men en nödvändighet för deltagandet.
Tredje helgen i juli vart år är årets händelse för mig. Bjuråkerstämman.
Med risiga fötter och värmekänslig funkar det inte så bra med bergmark, sol, musik och dräkt.
I år skulle jag bara dit efter att ha missat händelsen så många år.
Beslöt mig att strunta i kulturkrocken och seder och bruk och alla regler, och brott mot dem. Jag satte på mig dräkten som nu var trång.
MBT-skorna kom på fötterna och mot kvällen även kylhatten. Hörselskydden satt i men syntes inte så mycket. 

Vanlig handväska kunde jag bara inte tvinga mig till att använda så jag tog min dvd-korg och använde istället. Passade ganska bra om jag får säga så själv. 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Bygdegården ligger i en sluttning ner mot en liten sjö. Alla går omkring och lyssnar på spelmännen som sitter överallt och spelar.

Tröttnar man på en låt går man vidare till nästa knut. Likaså för spelmännen. De går och letar de folk och låtar de vill vara med och spela. Så hoppar de bara in och spelar med. Oavsett vilket instrument de spelar.
Spelmän och barn går in gratis. På Delsbostämman tidigare i Juli går även dräktklädda in gratis.

Gamla seders mat äts också. Här steks det kôlbullar.
Var gång en blev färdig ringdes det i en klocka. Egentligen onödigt då kön var enorm och aldrig sinade. 

Notera att det bara är karlar som lagar maten…sex stycken tom…

I en annan liten stuga såldes det valltallrik på mjukt bröd. Saffranskaka, kalvdans och färskost. Mumma!! Därför ser jag så lycklig ut! Det var hit vi sprang direkt vid ankomst! 

Allt lagat på vallen.

Efter en massa promenerande tog vi en dricka, vilade och kollade ut över gården…

Lotterna var slut och det sörjde vi i en cola respektive Ramlösa…

Kön till ostkakan var oändlig men vi tog oss fram och fick äntligen vår älskade bit med saftsås till!

Men det var ju musik till så det gick undan… 

Efter att ha tittat in i det gamla skolmuseumet tog vi en paus bland träden och såg denna barnvagn.

Syster sa att det passade in då man förr i tiden satte ut oönskade barn i skogen. Jag tyckte det var som i en film. Syster undrade vilken. Barnfilmen "Hitta Nemo" svarade jag. Hon fattade nada tills jag påpekade namnskylten under vagnen… 

Avslutar med ett mer seriöst foto…

Många varma skugghälsningar från en varm hälsing i skuggan!

Tyvärr blev jag mycket dålig av allt ljud. Lyckades dock slippa kastadspyorna även om det var nära. Blir bara så enormt ledsen över att det jag älskar gör mig så dålig. Men roligt var det…

Min dräkt är från Bergsjö i Nordanstig. Fick den när jag var 16 år.

Härligt det låter. Även om kostnaden blir hög på själva välmåendet. Fast om man inte gjorde saker som detta så skulle man må bra mycket sämre. Instängd i sitt hem.
Du ser väldigt fin ut i din dräkt. Hatten är ju inte fel tycker jag i varje fall.
Låter ändå som en väldigt härlig dag. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Låter som en underbar dag! Ibland är det värt "konsekvenserna"!
Vacker dräkt på en fin tjej!

Tack snälla!! Jo jag är stolt över min fina dräkt!
Underkjolen skall inte synas men resåren har tänjts ut så den åkte ner hela tiden. 
Visste jag hur jag skulle kunna stoppa kaskadspyorna efter ett sådant evenemang skulle jag gå på flera. För närvarande är det inte värt besväret. 
men huga sicket elände Simson, men tur de var trebligt bland spelmännen :D jag kan faktiskt också steka kôlbulla 
e hju oppvôxen i Fâla ja serru 

Heja Tassy!! En bra människa!! Det visste jag! =)
Var till Ljusdal idag och åt jordgubbstårta och Latte! Vann 50 kr på triss. Var in på en klädaffär och hittade 10 kjolar minst och en massa annat jag ville ha. Hade behövt vinna mycket mer… =)

:-).
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.