Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettallmänt
Läst 3100 ggr
ANNIA
0

Sängkläder i merinoull

Vet inte vilken ände jag ska börja i, inte heller hur jag ska formulera mig för att det ska bli vettigt. Men ni som har problem med värme (kyla). Har ni problem med er egen kroppstemperatur eller är det att det blir jobbigt när det blir varmt ute/inne.

Merinoull håller den värme som finns i sängen. Ger ingen extra värme utan håller det konstant som finns mellan täcke och madrass. Så man kan i princip ha hur kallt man vill i sovrummet och ändå så håller det värmen. Ja för den delen också ha hur varmt man vill i rummet det gör ingen skillnad för det håller den värmen som är mellan madrass och täcke eller filt.

När jag var på en demo för flera år sen (när jag köpte mina) så la dom en isbit mellan täcke och madrass och isbiten smälte inte. Så jag vet inte om det eventuellt skulle kunna funka att lägga nåt kallt i sängen innan ni lägger er och sen ha det svalt. Eller för den delen lägga nåt som värmer upp det först.

Kanske värt att kolla upp om det funkar så.

Ett par nackdelar dock. Om man får kroppstermperaturhöjning så ventilerar den ju inte bort den värmen utan även den blir kvar mellan täcke och madrass. Man får heller ingen hjälp att få upp kroppstemperaturen, utan den får man se till att få upp innan man lägger sig.

Jag brukar ha både madrass och täcke, men just nu när jag har klimakterievallningar så har jag fått plocka bort dom för det blir för varmt.

vanessa
0

Tack för tipset, säkert passar det någon här. Kroppen i sig är det inget problem med (förutom MS :-)), utan att värmen får min hjärna att bli som en smällt chokladbit. Själv använder jag mig av lager på lagerprincipen i sängen så att säga. Så jag kan rensa av lagrena när det är för varmt.

Hoppas att någon kan njuta av ditt tips. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

ANNIA
0

Borde väl vänta till imorgon efter jag sovit med att skriva, så att hjärnkontoret inte är på lågvarv, men.

Vanessa ursäkta dum fråga. Men vad är det för värme som ställer till det för dig. Om det är rumstemperaturen så skulle du med merino kunna sänka rumstemperaturen bra mycket. Är det däremot din egen kroppstemperatur som ställer till det så funkar det nog inte.

För merino håller den värme din kroppstemperatur avger. Varken mer eller mindre.

Borde i första inlägget också talat om en stor nackdel, priset. Nu kommer jag inte ihåg på rak arm. Men 1500-2000 st har jag för mig att jag betala men mitt var special. Å andra sidan så behöver man inga lakan eller påslakan.

Finns även kuddöverdrag.

vanessa
0

Yttre värme påverkar mig, då solen i första hand. Det är den som gör att nerverna som ska skicka informationen för det jobbigare. Tyvärr. Tack för tipset. /Vanessa

Anne-Hedvig
0

Ikke for å være gledesdreper, men merino-sauene utsettes for fryktelig dyreplageri. Etterrsom jeg forstår, får de noen slags valker, som skjæres vekk uten bedøvelse. Det er hemsk! Jeg vet at ullen er fin, men dyrevenner anbefaler å ikke bruke den pga sauenes mishandling.

ANNIA
0

Det gäller inte alla får. Kalla fakta hade program om det. Och om jag kommer ihåg rätt så var det mest på vissa håll i australien som dom gjorde så. Men återigen om jag kommer ihåg rätt så gör dom inte så på tex nya zeeland. Finns även merinofår på andra håll.

Dessutom med det programmet som var så börja ju vissa företag säga ifrån tex H&M och då börja dom dra öronen åt sig i australien. Så dom skulle endera sluta med det helt eller använda en annan metod som inte var smärtsam för fåren.

Men som alltid med allting så kan man fråga vart sakerna kommer ifrån och i detta fall även fråga företaget hur djuren har behandlats.

vanessa
0

Tack, Anne_Hedvig för informationen. Hade helt förträngt det, men som Annia skriver så gäller det i Australien. Så vitt jag vet är det ok annars. Men det är väldigt viktigt att ta detta med djurskydd på allvar. /Vanessa