Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettallmänt
Läst 689 ggr
Tatsja
0

Underlätta för synskadade

Läs gärna detta för att kunna hjälpa de som är synskadade!

Att läsa med skärmläsare kan vara jobbigt när folk använder förkortningar och upprepar samma tecken i sina inlägg.

När man är synskadad och ska läsa på datorn så använder man ett tilläggsprogram som talar om vad man skriver. Detta program talar även om för oss exakt vad som står på skärmen.

När ni skriver inlägg i de olika trådarna är det bra om ni inte använder förkortningar. Förkortningar gör det mycket svårt för oss synskadade att få ett sammanhang i vad som står på skärmen. Det är mycket bättre att ni skriver ut hela ordet i dess fulla längd för då hör vi ordet och inte något konstigt. Programmet översätter och läser förkortningar som hela ord.

Det finns ett problem till för oss som har skärmläsare. Det är detta ofog att sätta ut många likadana tecken efter vissa ord.

Exempelvis: ?????

Dessa fem frågetecken läser skärmläsaren "FRÅGA FRÅGA FRÅGA FRÅGA FRÅGA" och ni kan själva förstå hur jobbigt detta blir att lyssna till. Sådana sidor undviker man i största möjliga mån och det drabbar er som skriver genom att vi inte besöker sidorna. Undvik alltså att skriva samma tecken flera gånger efter varandra.

SvenA/ satjvärd på Rörelsehindrade och synskadade

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Tatsja
0

Detta är viktigt. Tänk på att det finns de som har svårt med text också ska kunna läsa vad vi skriver. Smiley som finns här till höger på inlägg går bra. Prova och för pekaren över så ser ni att det står Glad glad.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

vanessa
0

Så sant. Själv avskyr jag förkortningar överlag. Det tar inte tid att skriva ut hela ordet. Som skribenten jag är så använder jag mig nästan aldrig av förkortningar.

Detta kan du även lägga in på Skrivlust här, eller så kan jag göra det. Väldigt mågna skriver med förkortningar och en massa ord som en "åldring" som jag inte ens förstår.

Tack för att du informerar mig om detta. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Tatsja
0

Ligger på skrivlust, men ej som artikel. Du kan gärna sätta den som artikel, eftersom jag tycker det slarvas ibland. Kanske av tanklöshet.

Även jag har svårt ibland för vissa förkortningar. Får fråga sonen. Ta till exempel "Brb". Vet du vad det står för?

Väl mött, Tatsja

vanessa
0

Oj, fick googla på det. Detta betydet Brb: Be Right Back, det vill säga är snart tillbaka. Vilket för det ännu sorgligare, att folk inte kan tänka på svenska när de ändå är här.

Får fundera lite på en artikel. Inget jag vill hasta fram. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Tatsja
0

I dagens samhälle, så används förkortningar i mobilen, men man får tänka på att alla inte förstår. Fick ett meddelande som bara innehöll förkortningar, förstod ingenting. Tur sonen var hemma.

Kramiz

Väl mött, Tatsja