Hur syns NI?
Eftersom jag är både bilförare och hundägare så måste jag bara påpeka vikten av att synas. Många gånger när man är ute och kör så har folk mörka kläder på sig. Syns nästan inte alls. Speciellt om det inte finns gatlampor. Som hundägare och även om jag bara är ute och går när det börjar skymma, så försöker jag göra allt för att synas.
Har extra reflexer på rollatorn. Reflexväst eller reflexjacka. Min hund har reflex på kopplet. Allt för att jag vill bilförare ska se mig och Tatsja.
Tyvärr är det många som tror att det räcker med gatbelysningen, men det är svårt då också.
Så snälla. För er egen skull och mitt. Sätt på er reflexer.
Tatsja Medarbetare rörelsehindrade och kost
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Håller med dig till fullo. Det är viktigt att synas. Har på mig reflexer, vilket påminner mig om att jag ska ta fram dem igen. Brukar ta av mig under sommaren, men nu har mörkret kommit. (Fast är aldrig ute då, i princip.) Så tack för påminnelsen. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Även sommarkvällar behöver man ha reflexer. Tänk på att det är erat egna liv ni spelar med. Bättre en reflex för mycket än för lite. Gäller även inne i städerna. Borde vara lag på att reflexer sys in i kläderna.
Kramiz
Väl mött, Tatsja

På somrarna när det mörknar så har jag en reflex som jag sticker fram när det är mörkt. Som jag bara låter dingla när jag är i trafiken. /Vanessa
#3 Det är bra att visa för bilister att här kommer jag. Reflexer är inte så dyra och de kan ju rädda liv.
Väl mött, Tatsja

Har ofta ficklampa med mig också, så när det är dimmigt och ännu svårare att se lyser jag med den också. /Vanessa
Detta är en talande bild hur man kan göra för att synas.

Väl mött, Tatsja
Jag kör moped och har alltid reflexväst på mig.
I Norge är det lag på att ha reflexväst i bilen liksom varningstriangel. Du får inte lämna bilen vid stopp utan väst.
/Maria

Jag ser så dåligt i mörker så jag är inte ute där det inte finns ljus. Men jag håller till fullo med om att man måste synas, framför allt nu i höst och vintermörkret!
För många år sen körde min sambo länstrafikbuss. Ute på småvägarna var det svårt att se mörkklädda människor som stod i busskurerna. En gång var det en arg tant som ringde till bussbolaget och klagade på att bussar kört förbi henne och inte stannat, bl a min sambo. Men bussbolaget var hårdhudat och uppmanade henne att ha reflexer på sig så att chaufförerna kunde se henne. Varpå hon svarade att om chaufförerna hade så dålig syn borde de inte få köra buss! Vad ger ni mig för det?!
#8 Dum tant.
Även om du ser dåligt i mörkret så hoppas jag att du använder reflex ändå. Vilket jag efter din historia tror du gör. 
Det är ju så att vi ska underlätta för varandra i vardagslivet och ta lite hänsyn.
#7 Hoppas Sverige kan ta efter och ha en lag om det. Jag har både reflexväst och extra reflexband i bilen. England har lag på att cyklister även dagtid, måste bära reflex. Bra.
Väl mött, Tatsja

"Hoppas Sverige kan ta efter och ha en lag om det."
En klok man sa en gång, - "Lagen är till för idioter! Vi andra använder oss av sunt förnuft!"
Han var klok han… Kan bara instämma.. lagar har jag svårt för, har svårt för allt som begränsar att folk använder huvudet själva! Sen vet jag ju likaväl som ni andra att vi tyvärr e tvugna att ha vissa lagar!
Väl mött//I
"Lagen är till för idioter. Jo det vet jag. Men om det finns än lag så kanske runt 70 % följer den och det innebär att de syns. Se bara på cykelhjälm för barn. Hur många utan ser du, De är lätträknade. Tack vare lagen och föräldrar som tar sitt ansvar.
Det borde vara lika lätt att ta sitt ansvar med reflex. Men tyvärr ser jag ofta på att det inte är så.
Har du själv reflex på dig när skymningen kommer?
Väl mött, Tatsja

Skall jag vara ärlig, å det skall man ju så har jag inga reflexer när skymmningen kommer därför att när jag vandrar i skymmningen å om natten vill jag ändå inte bli sedd, följer bara mina egna vägar då och korsar bara vägarna där bilarna far.. å e dom på ingång står jag ändå en bit in i skogen utom synhåll… Å det hjälper inte med lagar för sådana som mej! ;)
Men samtidigt ger jag dej helt rätt i det du skriver! Men jag vill välja att få vandra osedd å ostörd.. Kanske mitt förflutna spelar in.. Om natten e det mest bråk som e ute på vägarna eller i städerna… Jag vill slippa ses av människorna då jag vandrar mina egna ärenden och av egna orsaker. Men jag tar samtidigt mitt ansvar genom att hålla mej ur vägen så den bil som eventuellt skulle köra på mej e helt fel ute å då tror jag ändå ingen reflex hade hjälpt!
Väl mött//I
#12 Men ha med dig reflex i fickan och ta fram när du kommer till vägen. Sen kan du stoppa tillbaka den igen. Då har du underlättat för bilisten i alla fall.
Väl mött, Tatsja

Ja.. kanske jag skulle ha, ska fundera på saken! 
Ha en så underbar dag du kan!
Väl mött/I

Jag har reflex västen utan på jackan på morgonen på väg till jobbet sen när jag ska hem så är den innan för för det är ljust på P-däcket där min man hämtar mig.
Den obligatoriska ficklampan för att stoppa bussen är också med på morgonen nu när det är mörkt. Rider jag ut med hästarna är dom mer lika julgranar än hästar, framför all reflexerna på benen är viktig för dom rör sig när hästen rör sig.

Nu har jag inhandlat årets reflexer. Brukar variera mig. /Vanessa

#9 Javisst har jag reflexer på mig! Fick så fina häromsistens på Diabetesföreningens medlemsmöte…..