Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettersjukvårdsamhälle
Läst 3384 ggr
PillanN
0

30 år o stroke

Det var precis vad som hände mej för 3 år sedan.Levde som ensamstående mamma till 2 små barn,jobbade heltid och livet gick i 190!Under ett arb.pass (personlig ass.)fick jag enormt ont i huvudet,sluddrade lite i talet och ostadig balans.Trodde det var en rejäl migränattack ,och höll ut i 11 dagar innan jag började förstå att det var något tokigt för vid det laget hade jag tappat känseln i vänster ansiktshalva.Gick till läkaren,satte mej ner o sa att jag har nog fått en hjärnblödning el.nått för jag känner att något är fel.

Från den dagen (trots alla symptom på stroke) fick jag kämpa i 1 år innan läkarna trodde på mej och remiterade till skiktröntgen.Läk.trodde det var utmattning,stress,nackproblem o gud vet vad.

19.30 en kväll(!) ringde mobilen…

Det var läkaren som bekräftade att jo jag hade haft rätt,det var en infarkt i hjärnan och jag skulle bli vidare remiterad till neurologen.Men han jag pratade med skulle vara borta en vecka så jag fick återkomma då om det var något jag undrade.

Detta var alltså chefsläkaren på den vårdcentral jag hörde till!

Många turer hit o dit,men allt som hände därefter är att jag fått värktabletter och väntat på ytterligare en röntgen i 5 mån.Först nu när jag flyttat till en annan stad har det börjat gå undan i utredningen.Toppenläkare!

Svaret jag fick när jag frågade varför jag inte blivit trodd var:Det är så ovanligt att någon så ung råkar ut för något sånt och att proppen dessutom sitter i Thalamus så det är inte det första man tänker på.

Man tror inte sina öron…..

Som att man inte har nog med det vardagliga livet och sen det här!

Jag lever idag med huvudvärk dygnet runt,minnesproblem,känselbortfall i hela vänstra kroppshalvan men med betydligt mer skinn på näsan.

Jag har klarat mej lindrigt undan mot för många andra och är väldigt glad för livet.

Lyssna till kroppen det är den enda du har/Kram på er

[SvenA]
0

Det är den svenska sjukvården i ett nötskal

Det är alt för vanligt att läkarna inte tror och lyssnar på vad patienten tror ekker tycker

Man kan lika bra lägga ner många vårdcentraler för där får man ju ingen hjälp

De läkare som finns där är i många fall helt inkompetenta

De klara inte av annat än möjligtvis en enkel förkylning

Hoppfull
0

Instämmer tillfullo!

Varför lyssnar inte läkarna på sina patienter Skrikandes det är väl vi som är experter på våra kroppar, inte de!

Vårdcentralerna är en skam för hela vården. Är man inte man och har ett direktdiagnostiserbart symptom så inbillar man sig. Är man dessutom överviktig, ja då kan man glömma hjälp på en gång.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

PillanN
0

Det känns som att det är maktmissbruk på något vis.

Man har i princip inget att sätta emot om man inte ska gå genom långa anmälningar osv…men sällan händer det väl att läkare får några konsekvenser för det.

emiya
0

Åh, vad arg jag blir när jag läser sånt här!!Skrikandes Det är tyvärr alltför vanligt! Nästan dagligen hör eller läser man om dessa inkompetenta, slarviga, idiotiska vårdcentraler som riskerar folks liv! Skulle kunna berätta hur många sådana incidenter som helst!

Jag har blivit en riktig ragata när det gäller vården, bl a när min man hade blodproppar och de "glömde bort" honom. Jag skrädde inte orden om man säger så…… Samma sak nu när han fick diabetes. 

#2 Visst, är du överviktig får du "skylla dig själv"! Vilken människosyn, det är skrämmande!

Hoppfull
0

Vi har i alla fall något som heter patientnämnden här. ALLA anmälningar går vidare till läkaren. Även om de inte får konsekvenser, för att det bara är dåligt bemötande, så får läkaren veta att patienter känner sig kränkta och illa behandlade och det är ju superviktigt det med. Man hoppas ju att bemötandet inte är illvilligt med flit och kanske får de en tankeställare om de får anmälningar på sig även om de inte leder någon vart.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

vanessa
0

Men vad fruktansvärt. Att de kunde behandla dig så, det är otroligt. Men skönt att du får bra vård nu i varje fall.

Har också gått på mina nitar vad det gäller sjukvården. Men är nu nöjd med den, för det mesta.

Det var faktiskt min läkare på vårdcentralen som trodde att jag hade en neurolgisk skada, och jag fnissade åt det. Det fick jag äta upp några månader senare när jag fick diagnosen MS. Ringde tillbaka till honom och berättade vad som hänt. Erkände mitt misstag så att säga. Fast min vårdcentral har varit bra och trevliga mot mig och trott på det jag sagt till dem. Men så har de fått pris i många år som den bästa vårdcentralen. Det är skönt att de ligger bredvid mig. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

PillanN
0

Tyvärr väntar jag än på röntgen.Alla ni som lever med kronisk värk liksom jag förstår nog hur det är.Känner mig väldigt liten och skör vissa perioder och bara grinar.Gråter

Hade en ordentlig huvudvärksattack i förrgår,väldigt obehagligt när dom kommer.Jag får sluddrande tal,dålig balans och blir allmänt förvirrad.Usch,ingen bra dag!

Bara en sån grej när nån ringer och frågar den klassiska frågan "hur är det?" och man svarar "Inte alls bra".Dom flesta frågar av artighet men vill inte veta egentligen.Vill man inte få ärligt svar så fråga inte! Skrikandes 

Visst är man mer kännslig när man känner sig lite låg,men det är då man mest behöver någon som lyssnar. Vad tycker ni? /Kramizar

vanessa
0

Jag är alltid öppen för de som inte mår bra. Säger också ärligt att idag mår jag inte bra, är förvirrad eller vad det nu må vara för fel. De som inte orkar fattar nog inte hur viktigt det är att lyssna.

Har de gett dig något för din stroke, alltså medicin? /Vanessa

PillanN
0

Jag har fått en medecin som höjer smärttröskeln för huvudvärkens skull och smärtstillande,men de sista har jag slutat med på eget bevåg för dom slutade fungera.

PillanN
0

Måste säga att ni är toppen på denna sida,kloka och ödmjuka människor/Pillan

vanessa
0

Tack vad snäll du är. Just nu så driver jag inte denna sajt något vidare, men det beror på min energi. Du vet detta med jobbsökande och så.

Smärta efter hjärnblödning är mycket svårbehandlad. Amitriptylin har dock god effekt. Sökte lite på detta med thalamus och stroke. Där de som har ont, som du har, bör få remiss till neurokirurg för eventuell  motorcortexstimulering. Om du inte hört om det så kan du läsa på denna sida här om motorcortexstimulering. /Vanessa

PillanN
0

Tack för info.Har aldrig hört talas om den behandlingen.Jag ska absolut ta upp det med läkaren!Tänk om det skulle fungera…jiiiisus vilken lycka.

Du behöver nog inte ha dåligt samvete för sidan,tycker du gör det jättebra…man är inte mer än människa Glad/Pillan

vanessa
0

Näh, jag har hört rykten om det. Att man bara är människa.

Hoppas att de tar din smärta på allvar. /Vanessa

AnneN
0

Hej storasyster! (PillanN)

Vad kul att du har hittat till fler iFokus sidor och dessutom en där du kan få hjälp och förståelse för det du går igenom. Jag som nära anhörig kan förstå att du har ont och att det är jobbigt, men jag kan aldrig förstå hur ont eller jobbigt du har det då jag själv aldrig behövt genomlida samma sak.

Men jag hoppas att du vet att jag finns alltid här för dig och ställer upp så gott jag kan. Det är bara att säga till om det är något jag kan göra för att hjälpa dig.

/Kram från lillasyster

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

PillanN
0

I förrgår kväll hände det som jag fasat för…jag föll ihop avsvimmad.

Hade haft ont i huvudet och kännt mig dålig hela dagen,sedan small det till och jag föll över köksbänken mitt i kaffekoket.Min sambo lyfte upp mig från golvet..jag var inte kontaktbar under ca 10 min.När jag "kom tillbaka"kunde jag inte tala,sitta el gå förrän ca 3tim senare på akuten.Då kände jag mig nästan återställd förrutom att balansen var/är ostadig och mitt vänstra ben inte hänger med.Fick dock åka hem med löfte om att komma in om jag blev sämre(fick mer medic.)

Jag har lovat att ta det lugnt länge men den här gången håller jag löftet.Jag har tom hunnit sticka två mössor sedan i förrgår Skäms …så det är bara händerna som har arbetat.

Man undrar så klart om detta hade kunnat undvikas om jag hade fått den hjälp jag väntat på tidigare.Det är först när nått sånt här händer man på allvar förstår hur fort livet kan vända.Ska få besked idag hur man ska gå vidare med behandlingen.

Önskar att alla hade lika underbara människor( min sambo och min lillasyster) nära sig som jag har,helt otroliga är dom. Ta hand om er och varandra…

[SvenA]
0

Hoppas att de snart tar hand om dig ordentligt och utreder dig så att du kan bli bättre

Du ska ta det riktigt lungt och vila dig mycket det är viktigt att du sover ordentligt för sömnen är viktigare än många tror

Lycka till i framtiden och sköt om dig

vanessa
0

Förstår inte varför de släpper dig hela tiden. De borde lägga in dig och ta en massa prover och ge medicin. Blir lite förfärad av det hela. Vilken tur du har som har familj som älskar och tar hand om dig, även om du också gör det.

Tänker på dig. /Vanessa

vanessa
1

Hur är det med dig nu? Tänker på dig. /Vanessa

Aurelia
1

Om jag har tur läser du detta. Det var ju ett tag sedan du skrev, men jag försöker.

Jag har en stroke i thalamus och jag trodde jag var ensam i hela världen om detta. Jag har sen 2 år tillbaka fruktansvärda nervsmärtor. Ingen bot finns tydligen att få. Jag skulle så gärna vilja ha kontakt med någon i liknande situation.

Vet inte hur jag ska orka … Känner mig så hjälplös. Hoppas du eller någon annan läser detta och hör av sig. Skulle bli så tacksam.

Förtvivlad Aurelia

BabyDragon
0

# 19 Jag har inte någon stroke men fick nervskador under en bilolycka i nacke och armar. har ont varje dag och det är en kamp. Man får ta sig igenom dagen som den kommer. Vissa dagar vill man ingenting hellre än att dö. Andra dagar går det ganska bra. Hoppas att du har någon att tala med, någon  utomstående kan var bra? kurator, psykolog, kyrkan.  Vill du prata mer är det bara att PM a mig.

Kram

#0 Uscha vilken berättelse Förvånad hemskt att de kan ignorera någon så länge. Jag tycker också att de borde tagit en massa mer prover å sånt när du svimmade av. Hoppas att du mår bättre. Kram

Aurelia
0

Hej Baby Dragon

Vet inte om ditt svar var till PillanN eller mig, men jag tar till mig av det du skrev. Vi har ju ganska lika besvär hon och jag. Jag trodde att jag var helt ensam om att ha en propp i Thalamus ( ett vidrigt ställe att ha den på)

Om du vill kan vi höras igen.

Ha det så gott du kan, min vän

Kram

Aurelia

BabyDragon
0

Det var till dig jag skrev. #19 betyder att jag svarade på inlägg 19 :)

Jag är inte ett dugg avundsjuk, tycker att det verkar hemskt att få en propp där i så unga ur.

Ha det så bra alla hoppa! Kram

Aurelia
0

Hej Baby Dragon

Det tar ett tag innan man kommer in i det här.

Hur är det?

Hoppas du har en av dina bättre dagar. Mina är dessvärre ganska likadana.

Har du det bättre när det är varmt ute? I så fall går det åt rätt håll nu.

Kram Aurelia

BabyDragon
0

#23 ja det tar en stund. Men sen sitter det :) Jag har tyvärr inte haft en av mina bättre dagar. Får ganska ont när jag har infektion i kroppen. Jo jag mår bättre när det är varmt, men här e de fortfarande - grader å de snöade rejält idag. Men det kommer :) Finns det något du kan göra för att tänka på annat en stund?

Kram BabyD

vanessa
0

Hejsan Aurelia, vilken slump att du hittade hit. Om du vill nå Pillan så gå in på hennes sida och skicka antingen privar meddelande eller skriv i hennes gästbok. Klicka här så når du den sidan: PillanN. Tänker på dig och hoppas innerligen att det kan bli bättre. /Kata

Aurelia
0

Klarade inte att få kontakt med  PillanN. Tyvärr. Är inte så hemma här än.

[SvenA]
0

#26 Om du klickar på hennes namn så kommer hennes sida upp och där finns en rubrik somheter kontakta mig klicka på den så hittar du en ruta att skriva i

Aurelia
0

#27    TACK FÖR HJÄLPEN! HUR MÅR DU SJÄLV?

Aurelia

[SvenA]
0

Det är ingen i de att klaga det blir inte bättre av det