Har du anhöriga som förstår?
Det som är viktigt när man mår dåligt är att man har vänner och familj runtomkring sig som stödjer en. Jag har haft den turen att jag har en underbar familj, pojkvän och gudomliga djur som gör livet värt att leva.
Har du det? har du familj och vänner som stöttar?
Jag är det som du just nu skriver om. Anhörig!
Min syster har en hjärnskada som är förvärvad i vuxen ålder, det har varit många turer och framför allt jobbigt för hela familjen. Men det är min stora syster och jag älskar henna av hela mitt hjärta. Har aldrig haft en tanke på att överge henne.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Visst är det viktigt med anhöriga och vänner som förstår och finns där för en! Jag är också lyckligt lottad med en härlig familj, goda och rara vänner och ljuvliga djur som förgyller livet på alla de sätt!
Jag är också anhörig på sätt och vis eftersom två i min familj är långvarigt sjuka just nu. Så man får erfarenhet av båda sidor och det är nog nyttigt.

jag är oxå en anhörig till min MS drabbade pojkvän, finns där och stöttar hon igenom detta. han är fortfarande samme kille som jag blev ilag med för snart 5 år sedan och som jag har barn med. bara för att han fick en diagnos för lite över ett år sedan ändrar ju inte honom som person.
#3 Härligt att höra. blir så varm då jag läser dina fina ord. Visst är det en och samma person du blev förälskad i en dag. Ibland är våra skal ej med oss, men samma person finns ju inom skalet hela tiden.

#4 tack =) visst har hans tankesätt ändras efter diagnosen men han är ju samma glada charmiga underbara kille =)
Visst ändras man, jag har en syster som är hjärnskadad efter en olycka, Efter det "vaknade" jag upp och tänker på ett helt annat sätt. Agerar mera nu inför människor jag älskar och håller högt-

#6 jo precis. Pojkännen var en person som ofta struntade i sig själv och hellre hjälpte vänner. han ställde upp och fanns där och lyssnade på deras problem även fasst han själv inte mådde bra. men visst hjälper han fortfarande sina vänner genom att lyssna men han tycker inte om att dom kommer och beklaga sig över att tex tvätt tiden är slut med mera. för det är problem han tycker är så otroligt små jämnfört med vad som sjuka människor får stå ut med.
det är iaf så jag har tolkat det. men vem vet han knske själv kommer in här och beskriver sitt tankesätt.
Min sambo förstår mej, men man får ofta höra av andra att man "ser så frisk ut" jag har fibromyalgi.
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"

#8 vad är det för sjukdom?
Man har muskelvärk, ledvärk och ont i ryggen, smärttröskeln är också lägre på många med sjukdomen, man känner smärta starkare och tidigare än andra.
Det är en sjukdom som ger smärta och ömhet/värk vid liten belastning.Man har ofta problem med trötthet och kan ha svårt att sova på grund av värken. Värken kan bli sämre hos vissa vid olika väderlekar, som exempelvis regn.
"Ingen är felfri"

#10 aj då det var inte alls roligt men tack för infon =) hur behandlas det då? värktabletter bara eller?
Det är lite olika hur man behandlar, endel klarar sej bra med alvedon, medan andra behöver starkare värkmedicin av läkare, man kan också få smärtlindring av varma bad eller av att duscha riktigt varmt, eller ligga på värmedyna, men det onda lindras bara för en stund. Periodvis är det bättre.
"Ingen är felfri"