Acceptans
Jag är troligen kroniskt sjuk.
Väntar på utredning för EDS, men mina bröder har fått diagnosen redan och mina symptom stämmer.. Så är mycket troligt att jag har samma fel i bindväven.
Har vetat detta i över ett halvår men hittills inte brytt mig något nämnvärt. Mitt knä som varit mitt stora problem i över två år opererades i december och det gick till en början bra. Kunde trappa ner en hel del på smärtstillandet och börja ge mig ut på promenader i det vackra vinter/vårvädret 
Men för två veckor sedan började min armbåge strula. Det har den gjort förut. Men har hela tiden trott att blir den riktigt jäklig går det att fixa. Det går antagligen inte.
Ska iväg på neurografi för att se om det går att operera men ortopeden trodde inte det. Utan jag kommer att få lära mig att acceptera att min arm inte fungerar. Jag är vänsterhänt och det är vänster som strular… Kan inte hålla i en penna, kan inte äta med kniv och gaffel, knäppa BH´n är en kamp varje morgon.
I måndags var jag på fest, dansade och tänkte bort allt. För en kväll var jag "normal"! Får sota för det nu, pajade ledbandet som blivit opererat i knäet…
Vet inte vart jag vill komma riktigt med det här inlägget. Vill nog bara skriva av mig, det känns som att innebörden av att ha EDS har kommit ifatt mig.
/Amanda
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag har ingen personlig erfarenhet av EDS, men jag med flera finns här och vi lyssnar och lär.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Det är alltid problem med kroniska sjukdommar och det finns alltid en tid av sorgearbete som man måste ta sig igenom innan man inser att det är så här ja kommer att ha det i framtiden
det tar olika lång tid för oss alla bara innan vi landar rätt och accepterar det man har hamnat i
#1 EDS (Ehlers Danlos syndrom) Är en medfödd bindvävssjukdom.Tyvärr är det ofta svårt att få en diagnos på sjukdomen då den har väldigt ofta olika symtomer. Man tror att ca 1 på 5000 har den.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Tack ni snälla, söta människor! 
Undrar ni något över EDS får ni gärna fråga..
Med vänliga hälsningar
Chess
#4 Minns jag rätt nu Chestnut hade inte häst eller var aktiv med någons häst? Nu var det så länge sedan vi såg härinne så jag minns inte riktigt hundra.
Då jag hört att det är svårt att ge en diagnos just för de olika former EDS kan ta, var det så även så för dig eller gick det lätt att få koll på läget?
#5 Jodå, har egen häst. Hoppas på att kunna börja rida lite försiktigt i sommar igen. 
Jag väntar fortfarande på utredning, men ja det lär gå ganska lätt. Hade tur med att min bror hamnade hos en läkare som är mycket duktig på EDS och kopplade genast. Den läkaren har även läst min journal och är 99,9% säker att det är EDS som spökar hos mig med. Men får väl se när jag får tid hos denne läkare!
Med vänliga hälsningar
Chess
#6 Kul jag mindes rätt då. Hoppas verkligen du kommer igång till sommaren med pållen.
Jag håller alla tummar och tår för dig att det blir bra, Bra att du funnit en läkare som både kan och verkar framför allt bry sig om er bägge.
Hoppas du får en tid snart.
Djur kan göra undreverk för de som är sjuka, de kan finna nya motiveringar och ökad självkänsla, ja allt som kan förbättra.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland