Sommartid
Det är lördag idag men det också den sista dagen med normaltid, glöm inte att sommartiden börjar i morgon/i natt.
Själv är jag glad åt sommartiden, detta dfa jag sover ganska illa och vaknar så tidigt. Sommartiden är därför som en gåva, jag kan gå upp och pinna till jobbet istället för att ligga och vrida mig i sängen.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Jag föredrar sommartid jag med! :)
Inne på Illuminati anar man att de tror att sommartid är en konspiration.

Jag är typen som avskyr övergången till sommartid. Och det beror på att jag är morgontrött och dessutom mycket känslig för det ökande ljuset på vårarna.
Den saknade timmen gör otroligt mycket för mig, jag brukar vara väldigt trött veckan efter övergången och det brukar vara ännu värre att stiga upp om morgnarna än annars.
Så nej, det ser jag inte fram emot. Tycker det är betydligt skönare på hösten när man får tillbaks den där timmen, trots att det då blir mörkare om kvällarna.

#2 Kan du utveckla den teorin lite mer tack? 
#3, för mej e det tvårt om, jag njuter av att ljusa timmarna blir längre å längre tills det nästan e mörkt bara ett par timmar och knappt det! Jag kan vara ute och värken är överkommlig.
Tänk hur olika vi upplever saker och ting, för somliga är detta nåt energigivande och glädjande, för andra är det jobbigt och energikrävande i stället, och för ytterligare andra är det en konspiration…
Tänk vad olika man kan tycka om detta med sommartid. Själv tycker jag det är en ganska löjlig grej. Solen går ju inte över till sommartid. Det är ju bara något som människan hittat på för att få folk att gå upp tidigare på morgonen.
Nåja. Det är samtidigt ett vårtecken att vi går mot ljusare och varmare tider. Tufft att gå upp en timme tidigare tycker jag att det är. Inte så lätt första veckorna.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#4 Illuminati.iFokus läs här om folk som stör sig på sommartiden.
För mig är omställningen på hösten fasansfull, det kan dröja tre-fyra veckor innan jag är normal. Jag vaknar då en timme tidigare. Normalt vaknar jag vid 4:30 men i november blir det 3:30, då ligger jag bara och blinkar i mörkret. Sen så får jag ju även "jobba en timme extra" på kvällen. Nä fy för normaltiden.

Älskar sommartid!
För mig betyder omställningen att sommaren är påväg, sommar = mindre värk och åka båt.
Sen i sommar hoppas jag på att komma upp på hästryggen igen så sommartidsomställningen är en bit på vägen!
Dessutom är jag morgonmänniska så det passar mig alldeles utmärkt 
Med vänliga hälsningar
Chess
Skönt att höra. Det är bara tråkmånsar som klagar på en sådan sak.

Tycker sommartid är helt onödigt. Kommer ihåg när man införde den, förresten. Den var kortare då, men sedan förlängde man den så att den skulle stämma med övriga Europa. Numera är sommartiden längre än normaltiden…!
Men som sagt helt onödigt. Tanken är ju att man ska börja dagen en timme tidigare på sommaren för att på så sätt få mer nytta av att solen går upp tidigare, men inte behöver man väl sommartid för det? Det är ju bara att bestämma att från och med ett visst datum börjar vi att jobba en timme tidigare. Hur svårt kan det vara? Dessutom hade detta tillvägagångssätt varit mer flexibelt. Då hade varje bransch själv kunnat bestämma om de vill detta eller ej. Korna kanske inte gillar att plötsligt bli mjölkade en timme tidigare, så kan de mjölkas som vanligt och så vidare. Ingen dör av att mjölken anländer en timme senare. Tror jag… Fast så kan man ju göra nu också, i och för sig.
Den som glömde sin GPS eller kompass innan skogspromenaden kan enkelt hitta hem på samma sätt året runt om man inte har sommartid, men hjälp av klockan. Klockan 12 står solen i söder och man slipper ta med i beräkningen att detta sker klockan 13 istället på sommaren. Visserligen enkelt att kompensera för, men ändå. Är klockan något annat än 12 är det bara att ta mittpunkten mellan 12 och aktuellt klockslag för att få söder, exempelvis om klockan är 16 så låter man klockan 14 (2 alltså) peka mot solen och då har vi söder vid 12 på klockan. Eller om man har en analog 24-timmarsklocka (sådana finns – har själv sett en…), så låter man bara timvisaren peka mot solen så har vi söder vid 24 eller 0.
Så allt blir enklare utan sommartid.
Däremot förstår jag inte riktigt hur folk kan blanda ihop huruvida man ska ställa klockan framåt eller bakåt. Det är ju mycket enkelt och logiskt och borde ju inte leda till några som helst tveksamheter.
Claes Eriksson (Galenskaparna) funderade en gång på det där med sommartid, i rollen som programledaren Allan Preussen. Han sa något i stil med:
Den där timmen som man tar bort på våren och som man sedan får tillbaka på hösten igen, var är den hela tiden?

#9 Tror faktiskt inte bönderna mjölkar sina kor en timme tidigare bara för att det blir sommartid. Man kan fråga på lantdjur.ifokus där det finns några som är eller har varit bönder.
Och mjölken lär inte komma senare till butikerna för mjölken går till ett mejeri och behandlas där innan den packas och skickas ut till butikerna dagen efter.
Wrooom!
#10: Nej, det var nog inte min poäng heller. Däremot kommer jag ju ihåg när sommartiden skulle införas och jag minns då väldigt tydligt att just bönderna klagade på detta av just den anledningen. Klart att de under åren som gått vant sig vid detta och anpassat sina rutiner så att det passar både dem och korna.
Kommer också ihåg att de tjoade en del, men de flesta av dem tror jag nog tog det med ro.
Wrooom!
#2 Blir man förvånad?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Kollade upp lite om sommartid. Det verkar som att sommaritd faktiskt infördes på försök i Sverige och några andra länder redan 1916, men protesterna från bönderna blev så stora att experimentet inte upprepades 1917 och det dröjde ända till 1980 innan det infördes igen. Se länken ovan, som sagt. Även 1980 protesterade bönderna som sagt, men det framgår inte av sidan jag länkade till, utan det är mitt eget minne av TV-nyheterna som är källan där.
1980 var året jag fyllde 14, och den tiden kommer man ju ihåg en hel del av.
Det var för övrigt samma år som Tjörnbron rasade (18 januari – jag bodde i Stenungsund på den tiden, ganska nära broarna ut till Tjörn alltså) samt John Lennon blev skjuten (8 december – jag var ett Beatles-fan på den tiden…).
Bron minns jag väl. Även då Lennon blev skjuten.
Jag gillar sommartiden mycket:-)
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
1980 var jag 23 och läste här i Lund.
De protesterade på den tiden då de hade en massa anställda på gårdarna, det gick normalt inte att börja jobba tidigt på markerna om det fanns dagg och de ville inte heller jobba in den timmen på kvällen.
Nä klart att man inte blir förvånad, sajten är ju till för konspirationsteorier. 
#16: Pratar du om 1916 nu eller om 1980? För de protesterade även 1980 som sagt, det framgår bara inte på Wiki-sidan jag länkade till.
När det gäller sommartid så var det i första hand 1916 som jag tänkte på. Nu mera är det bara riktigt stora gårdar som har fast anställd personal.
#18: Det kanske var de som klagade då…
Det är fullt möjligt, jag följde inte debatten så ingående, jag var bara glad åt att vi fick sommartid.
Fast jag vägrar att tro att vi människor är så korkade att vi verkligen behöver sommartid. Det borde gå att uppnå exakt samma resultat utan. Och enklare dessutom.
Nä, vi behöver inte sommartid, det är helt klart, vi har ju klarat oss i flydda tider.

Visst har vi klarat det förr.
Fast detta med sommartid är kanske ett bra sätt för många att utnyttja solen mera automatiskt. Det är lätt att säga att man kan gå upp en timme tidigare i alla fall. Men vem går upp en extra timme tidigare när man ska till jobbet? Jag sover hellre den stunden.
Nåja. Den är här och det är bara att konstatera faktum. Vi kan inget göra då resten av världen har accepterat den.
Wrooom!