Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etiketter: sjukdomtrauma
Läst 1325 ggr
Cindy
0

Inte en diagnos till, snälla högre makterna!?

Har senaste 2-3 månaderna fått mer o mer ont i händerna. Har redan ont i hela ryggen inkl axlar/nacke, och går hos sjukgymn en gång i veckan för att hålla det i schack.

Idag var jag hos husläkaren o diskuterade händerna. Berättade att det finns många i släkten med SLE, och om ryggen (vilken jag har ont i pga mina endometriossmärtor). Hon var dock mer inne på karpaltunnel-syndrom och skrev remiss för utredning. Gah! Jag pallar inte en diagnos till! Är dock skeptisk till hennes skutsats efter att ha läst lite på nätet, har ju ont ibägge händerna och inga domningar.

Sjukgymnasten tror mer på att handsmärtan beror på nacken - att blodtillförseln helt enkelt inte är tillräcklig. Fick rejäl behandling av nacke o armar av henne idag, och saaatan vad ont jag haft ikväll! Har inte pallat knappa på datorn ens förrän nu.

Nåväl, behövde bara skriva av mig lite… Nån som har erfarenhet av handsmärtor och/eller karpaltunnelsyndrom?

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

Handsmärtor - oja. Mitt sitter ju i nerverna och jag har domningar, smärtor och hela köret. Dock inte karpaltunneln.

Är det en neurografi du ska på?

Karpaltunnelsyndrom är en rätt vanlig diagnos så kanske är därför läkaren vill utesluta den först? Glad

Jag försöker se diagnoser som vad det är, ett namn på mina problem. Inte något jag staplar på varandra utan ett kort, förklarande namn som underlättar vid läkarbesök. Fast visst känns det jobbigt, då blir problemen något konkret (för mig i alla fall). Obestämd

Här är du välkommen att skriva av dig hur mycket du vill!

Med vänliga hälsningar
Chess

sissie
0

Värk i händerna är nog det värsta som finns. Hellre ont i ett knä. Man behöver ha händerna till så mycket.

Hoppas dina handproblem "bara" är något som blivit p g a onda axlar och nacke.

En gång när jag var hos en naprapat så fick jag förklarat för mig att min onda nacke, som bara gör ont ibland, kommer från att jag är stel i ländryggen. Så då kom det onda egentligen från ett helt annat håll.

Vattengympa för händerna i en bunke med varmt vatten? Kan det lindra något?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Mainebusters
0

Jag har opererat båda händerna för karpaltunnel.. de problem jag hade var domningar, och en strålande smärta när jag tog tag i något, som att vrida om en nyckel eller använda växelspaken vid körning. Och jag tappade saker..

Ofta får gravida dessa problem med, och de försvinner då efter förlossningen. Detta är en enkel operation.

Man kan kolla själv om man har karpaltunnelbesvär. Böj handen med handflatan upp, mot dig så att nerverna i handleden kommer i kläm. Domnar fingrarna då, så är det troligen det som spökar.

Cindy
0

#1 Kommer inte ihåg vad undersökningen hette, men den ska mäta nervflödet ut i händerna. Jo visst är det skönt att veta vad problemen är och heter, men jag tycker jag har tillräckligt nu…

#2 Faktum är att händerna var smärtfria när jag gick på vattengympan, kom jag på nu! Ska nog kräva en ny remiss ändå! Jo förhoppningsvis beror värken på axlarna/nacken.

#3 Jag är så långt ifrån gravid man kan komma. Har gått i 8 mån på en hormonhindrande kur som satt mig tillfälligt i klimakteriet för att svälta ut endometriosen. Det är just att jag inte har några domningar alls som gör att jag tvivlar på läkarens bedömning, men enl henne kan man ha karpaltunnelsyndrom utan domningar, även om det är ovanligt.

Suck, vet inte vad jag ska tro. Smörja händerna och underarmarna i liniment lindrar lite iaf…

Vänliga hälsningar
Cindy