Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettersjukdomtrauma
Läst 849 ggr
Maria
0

Börjar bli bättre

Jag har skrivit här tidigare om min svåra Neuroborrelios som jag drabbades av 2005 (av fästingbett). Under denna tid har jag varit inlagd på neurologen tre omgångar i 6 veckor.

Nu verkar det som om det går åt rätt håll. Jag har haft återkommande perioder med svår smärta i vä. sida. Bortfall i armen och så ont i huvudet och nacken. Det kallas "kronisk Borrelia" fast det är egentligen inget vedertaget begrepp. Neuropatisk smärta snarare…

Min arm fungerar fortfarande dåligt men det är vänsterarmen och jag är högerhänt så det kan man leva med.

Smärtan kommer mer sällan och det är det som har varit problemet som gjort mig så handlingsförlamad. Tack och lov.

Fortfarande har jag en förändring i hjärnan som de följer upp med magnetröntgen. (har gjort 13 st). Tyvärr har denna förändring blivit lite större. (Men jag har blivit bättre, så jag får sluta oroa mig).

Vill fortfarande varna för konstiga symtom inför kommande fästingsäsong.

Framförallt huvudvärk nattetid, illamående, kräkningar, domningar. m.m.

/Maria

vanessa
0

Tack för informationen om detta. Tänk att det är så farligt med fästingsbett. Vid sådana tillfällen är jag glad att jag inte är en naturmänniska. Är glad att läsa din positiva attityd, trots all skit du drabbats av. Kram. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

FerretCrow
0

Gud vad glad jag är att jag bor upp i norrland där vi har extremnt lite fästingar. men intressant historia.

vanessa
0

Själv bor jag i fästingbältet, men som sagt, travar inte ut i buskagen direkt. Vi har också intressant historia :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Chestnut
0

Snart är fästingarna här igen! Skrikandes Läste någonstans att de trivs extra bra vintrar som denna.

Hur mår du nu bumbleboo? Har du fortfarande problem med vänster armen?

Med vänliga hälsningar
Chess

Halvdansken
0

Vad är det man kan bli vaccinerad mot?

Jag har ju stor trädgård och har kommit in ett par gånger med fästingar som kravlar runt, och katterna har det ofta. En gång var det en som bitit sig fast, men det var på axeln, så jag såg den. Men risken är alltså stor att jag får en nånstans där jag inte ser den.

Har funderat på att få vaccination, men jag kommer inte ihåg vilket det är och vilket man inte kan förebygga.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Chestnut
0

#5 Det är TBE man kan vaccinera sig mot. Borrelia finns det tyvärr inget vaccin mot ännu. Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

sissie
0

Skönt att höra att det blir bättre. Minst lilla är possitivt.

Glad

Att äta vitlök kan minska risken för att fästingarna biter sig fast. Dock inget man ska ge sina djur i rå form då den är giftig för djur.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Maria
0

#6 Borrelia botas ganska lätt med antibiotika. Nu gick jag ju ovanligt länge innan det blev någon diagnos. På bara några år så har man fått upp ögonen mer för borrelia och det räcker med ett litet blodprov för att testa.

#4 Det kommer och går så att säga. Det var ganska jobbigt i januari/februari men nu är det bra igen. Vänsterarmen fungerar sämre och lär nog inte bli bättre. Har ingen kraft och är långsam i rörelserna men som sagt jag är ju högerhäntFlört

Jag väntar på en ny magnetröntgen av huvudet.

Men just nu är allting bara bra tackGlad

/Maria