Är lite borta
Jag håller en låg profil på forumet som det är nu. Kliar i fingrarna efter att skriva artiklar och svara på inlägg men det är inte så lätt när armarna inte fungerar som jag vill. 
Min handled har antingen en senbristning eller en båtbensfraktur. Var på röntgen igår och det syntes ingen skelettskada men tydligen är båtbenet ett "roligt" ben, jättesvårt att se på röntgen om det är ett brott i eller inte.
Kram till er alla, ta hand om er!

Med vänliga hälsningar
Chess
Ta det lugnt så länge så kan du komma tillbaka med nya krafter.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Då ska vi se, här kommer hela historien (saxat från min blogg). Ska prata med VC på måndag om felbedömningen.
I söndags förra veckan var jag ute med hunden. Oförberett rycker han till i kopplet som sitter runt min högra handled, det krasar till och gör brutalt ont. Handleden svullnade upp, lindar om den hårt med en elastisk linda och knaprar piller.
I torsdags fick jag tid på vårdcentralen då handleden fortfarande gjorde förbannat ont. Tiden jag hade fått var inte en läkartid utan hos en sjuksköterska, otroligt nog. Lindar upp min linda runt handleden och direkt säger sköterskan att det där behöver en läkare titta på.
Får träffa en läkare som skriver en röntgenremiss ifall det är en båtbensfraktur. Om röntgen inte visade på skelettskada skulle jag ha den lindad under de närmsta dagarna men försöka att komma igång och använda handen som vanligt. Kvarstår besvär om två veckor skulle jag kontakta vårdcentralen igen.
Röntgen tog tid. Först några bilder sen vänta, några bilder till - vänta… Efter tre vändor in för att ta bilder så får jag besked om att det inte är någon skelettskada. Bara att gå hem, lugnad av beskedet.
Igår (fredag) var jag hos sjukgymnasten. Hon tittade på min hand och tyckte att det var konstigt att jag fick komma igång och belasta om det kändes okej då man tydligen brukar gipsa vid bara misstanken om en båtbensfraktur och sedan göra ny röntgen efter ett par veckor. Detta höll två av hennes kollegor med om - de tyckte att läkarens instruktioner var konstiga. Åtminstone borde en ortoped ha tittat på det. Hon tejpar handleden och tummen så att det blir stabilt utan en massa lindor.
Förvirrad ringer mamma vårdcentralen som säger att läkaren är ledig men sköterskan skulle prata med doktorn på måndag. Sköterskan hon pratade med trodde då inte att en ortopedkontakt var nödvändig.
Mera förvirrad då jag litar på min sjukgymnasts bedömning googlar jag båtbensfraktur och jovisst ska de gipsas. Symptomen stämmer dessutom väldigt bra. Helt förvirrad ringer jag 1177. Efter diskussion med sköterskan där som dessutom rådfrågar en ortopedsköterska på akuten bestäms att jag ska in för bedömning.
Ortopeden var jätteschyst. Lite väl brutal när han skulle undersöka men det är alla ortopeder. Han trodde på en fraktur. Så blev gipsad direkt och ska på återbesök med röntgen om tio dagar. Är röntgen negativ då och jag inte har symptom så slipper jag gipset. Är röntgen negativ men jag har symptom så blir det nytt gips i väntan på en magnetröntgen. Visar röntgen på en fraktur så blir jag gipsad i upptill tre månader beroende på vart brottet sitter.
Tydligen är båtbenet svårt att se på röntgen och ett jätteviktigt ben för handfunktionen. Så misstänker läkaren fraktur är det alltid gips och avlastning som gäller. Med andra ord har läkaren på vårdcentralen begått ett fel. Den doktorn misstänkte ju en båtbensfraktur men sa att jag fick använda handen som vanligt och skulle höra av mig vid behov! Kommer att byta vårdcentral nu. Har tappat förtroendet helt.
Tur att jag har en toppen sjukgymnast
Väl hemma från akuten letas en vet-flex (latexlinda) upp och idag rullades den på för att skydda gipset. Blir ju så lätt smutsigt och dessutom lämnar man kalk lite varstans.. Lindan köptes till hästarna men passar finfint på min arm. Det är ju neonrosa! Hur många neonrosa gips finns det lixom? 

båtbenet = os scaphoideum
Med vänliga hälsningar
Chess
Tjusigt paket du fått. Hoppas att röntgen nästa gång visar på bättring och att du blir bättre. 3 månader i gips är ingen höjdare.
Håller tummarna att det inte är allvarligt.
Wrooom!
Alltså, fick du kontrast vid röntgen???
Min son fick nämligen båtbensfraktur för några år sedan, och då sa de att just i båtbenet syns fraktur ENDAST med kontrastvätska. Sen fick han gå gipsad i 4 mån, däremellan togs gipset bort 1 gång för röntgen så de såg att det läkte som det skulle.
Precis som du säger så är båtbenet ett svårläkt och klurigt ställe att få skada på….
Lycka till med din handled nu.
#4 Nej, ingen kontrast.
Tack sissie och fibro för lyckoönskningarna 
Med vänliga hälsningar
Chess
Du får berätta hur det går med din hand. Att vara paketerad är inte roligt. Speciellt inte när det börjar klia under det!
Det minns jag ifrån att jag hade en gipsskena en gång.
Wrooom!
Ta väl hand om dig ni i massor Chestnut!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Ja jösses… Borde vi inte börja utbilda 7-åringar i läkarvetenskap, eftersom man ändå alltid får lita på sin egen bedömning när läkarna brister!?
Hoppas du anmäler läkaren, så kanske han lär sig nåt…
Ta hand om dig! (Pun intended
)
Vänliga hälsningar
Cindy