Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettallmänt
Läst 1699 ggr
Cindy
0

Ohyfsad tant!

Nu är jag saligt less på att somliga anser sig ha ensamrätt till t.ex. handikapp-platser på bussen!

Rök nyss ihop med en "dam" som väntade på samma buss som mig. I väntkuren satt jag och en mamma m bebis på bänken, när damen kommer och fräser "kan man få sitta ner!". Jag svarade att tyvärr har jag ont och kan inte stå upp så länge. Fick en harrang om dagens respektlösa unga som inte låter en gammal dam sitta ner!

Då slant det i huvet på mig, och jag slet upp min nyuthämtade apotekspåse och skällde att om tant vill ha min smärtsjukdom och morfinpreparat, så byter jag gärna! Tant borde veta hut och inte förolämpa folk tant inte känner!

Hon muttrade nåt ohörbart och stod resten av väntetiden och suckade högt.

När bussen väl kom trängde hon sig förbi mig och satte sig på handikappsätet med väskan bredvid. Jag bad henne flytta på påsen men fick mutter och tssst som svar. Så jag satte mig på väskan. Hon slet åt sig väskan o satt tyst o stirrade ut genom fönstret hela resan.

Gah vad jag är trött på detta! Ska man behöva skaffa käpp för att folk ska tro på en? Och vad ger folk som denna k*rr*ng rätt att bete sig som idioter??

Vänliga hälsningar
Cindy

Maria
0

Jag håller med dig.

Tyvärr blir en del människor inte klokare med åren utan snarare bittra och rent av oförskämdaSkrikandes

Många tror sig dessutom med ålderns rätt  att de kan få vräka ur sig vad som helst.

Tycker du gjorde helt rätt som sa ifrån. De ska inte få förbli oemotsagda bara för de är gamla.

Om det nu hjälper eller ger en tankeställare är väl tveksamtObestämd Hon var säkert utom all räddningFlört

/Maria

Chestnut
0

ÅHH!! SkrikandesSkrikandes

Förstår dig så himla väl! Äldre verkar ha svårt för att förstå att det finns yngre personer som lider av kroniska sjukdomar som därför måste sitta ner om det är längre väntan för att undvika en ambulansfärd till sjukhuset… Allting behöver ju inte synas på utsidan i form av kryckor med mera. Vad hände med att tro det bästa om folk? Anta att "okej hon sitter ner fast hon ser att jag är betydligt äldre, då kanske hon har ett rimligt skäl till att göra det!"'

Jag blev förbannad på en äldre man för drygt en månad sedan som stod och rökte i en busskur där jag satt. Försökte påtala vänligt att det var rökfritt område men fick ett bloss rätt i ansiktet som svar. Blev då förbannad och sa argt till mannen som inte brydde sig ett dyft. Slutade med att jag satte mig i en annan busskur men skrev sedan en arg insändare i lokaltidningen.

Med vänliga hälsningar
Chess

Rita-S
0

#2 Ta med vattenpistol i väskan och släck cigaretten nästa gong :) Sen säger du att det måste ju ha fattat eld av olycksfall, för detta är en rökfri son!

Men skämt åsido, jag blir mörkredd av hur vissa folk beter sig och anser dom har all rätt att bete sig. Särskilt som #0 beskriver med den ohyfsade tanten är riktig ledsamt. Jag blir uppriktig lädsen när eldre folk beter sig så, så bitter och surigt som bara sjutton..

Sen kan jag ju samtidig förstå hur hon tänker, för jag vet en hel del friska ungdommer som rakt av juger eller beter sig skit för att få behålla sittplatsen dom har i stället för att va lite väluppfostrade och lämna sittplatser till dom äldre eller dom som är sjuka. jag vet att en stadig ökande del unga är ohyfsade, oförskämda och beter sig allmänt skit tyvärr, vilket drabbar dom av oss som inte gör det. Men hon gick på tok för långt ändå, oavsett förklaring, man beter sig faktisk inte så!

Jag upplevde lite samma sak när jag humpade på kryckor. Jag hadde satt mig på handikap platsen, med mina kryckor på innsidan av mina ben för att dom inte skulle va i vägen och fick en utskällning som het duga av en äldre tant som ville sitta just vid fönstret. Jag forsökte förklara jag hadde kryckor och ont, men det sket hon i, jag skulle bara stå (fullt alla andra platser).
Så jag reste mig med möda och kryckade ut i mittgongen, och ställde mig för att stå. Men då fick faktisk tanten tänka till, för chaffisen stannade bussen och frågade om inte hon såg att jag hadde krycker, och hon minsann ingen spaserstock ens, borde hon inte skärpa till sig lite nu.

Det slutade faktisk med att hon fick lämna bussen, chaffisen blev förbannad. hon skällde nämligen ut honom, för den platsen var faktisk reserverad dom äldre må veta. DÅ blev han förbannad och sa "javisst är den reserverad, till dom äldre och dom handikappade! Du är en äldre person, men hon är händikappad, och du har just nu gått aldeles för långt. jag föreslår du tar den nästa bussen som går om 5 minuter. Där är dörren" eller något i den stilen. 

Jag måste erkänna, det kändes inte så trevligt att sitta på den platsen sen när hon gått av.. Rynkar på näsan av någon märklig anledning skämdes jag som en hund även om jag inte gjort något fel själv, det var chaffisen och tanten som rök oklar och han slängde tanten av, inte jag som gjorde det, men jag skämdes som en hund..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Cindy
0

#3 Go chaffisen!!! Underbart att höra att det finns vettigt folk kvar på planeten! Jag hade applåderat honom :-)

Vänliga hälsningar
Cindy

Rita-S
0

#4 jag skämdes för mycket till det, men jag sa tack när jag humpade av bussen iaf :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Chestnut
0

#3 Haha, kanske ska prova det. Tungan ute Är jättestarkt emot rökning då min mor jobbar med lungsjukdomar så har ju fått höra en hel del… Fixar inte stanken heller! Skrikandes

Härligt att busschauffören hade ruter i sig! Du ska då inte skämmas, du hade större rätt än hon att sitta där!

Med vänliga hälsningar
Chess

Rita-S
0

#6 jag var 15 på tiden, och mobbad som inni katten, så jag rådde nog inte för min reaktion just då. Inte hadde jag sagt från själv heller, om inte busschaffisen sagt något hadde jag bara snällt stått och vacklat på kryckorna med. Numera är jag lite skarpare i näsan ;)

[Tassy]
0

fördelen med adrenalinsprutor är att folk verkligen tar en på allvar om man halar fram dem under näsan på de som käbblar. Man behöver inte ens bli hotfull/arg hehe Cool

Men man kan ju lite fint råka meddela att jag hellre sätter nålen i deras rumpa än i mitt lår Oskyldig Har dock aldrig behövt gå så långt, men jag skulle nog inte tveka med ett litet hot om jag blev tillräckligt arg. Jag skulle dock givetvis aldrig göra något, jag är väl medveten om mitt ansvar, men det behöver ju inte knäppisarna veta? Cool

Catnap
0

Epicindy - Helt rätt att du stod på dig

#3 Vilken härlig chaufför, annars tycker jag att alla nästan viker undan för äldre. Jag respekterar alla männsikor som beter sig som folk. Respekt för de äldre visst, men det måste ju gälla alla människor.  

Vid jul var min mamma på stan och plötsligt ser hon en ung tjej falla omkull i en galleria och smälla huvudet rätt i stengolvet. Mamma som var en bit ifrån sprang naturligvis fram och såg att tjejen var röd i pannan och skakade tänder så min mamam oroade sig för att det var ett anfall. Brevid satt en äldre tant, min mamma frågor vad som hänt ifall kvinann sett något som inte min mor sett och får till svar av tanten "jag känner inte henne!"  Min mamma påtalar att det inte var vad hon frågade om! Sedan bad hon förbi passerande om hjälp att få upp tjejen- att hon inte kan ligga på marken. INGEN absolut ingen stannade och hjälpte till och tanten tittar åt ett annat håll. När tjejer kvicknade till så hjälpte mamma henne til len stol och sprang och köpte choklad till henne för att få upp blodsockret. Man tycker att speciellt älde, som själv är sköra och bräckliga borde visa mer hänsyn. En vecka senare hade tjejen skickat in en dagens ros till mamma. jag är så stolt att min mamma, även om hon bara gjorde det självklara, men förskräckt över vilka konstiga männsikor det finns.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Cindy
0

#9 Usch, har alldeles för många exempel på folks bristande vett och medmänsklighet.

Mamma svimmade på spårvagnen när hon var gravid med min lillasyster. Det var tokvarmt och vagnen var packad som en sardinburk. Hur reagerade folk? Med irritation! Mamma tog ju upp mer plats liggandes! Hennes man fick kämpa för att folk skulle ge plats och hjälpa till.

Min höggravida kusin var ute och promenerade, och stötte på en man som ramlat och slagit sig rejlt i huvudet - blodet sprutade. Det såg ut att vara en uteliggare som trillat på fyllan, och folk halvsprang förbi honom. Min kusin sprang fram till honom, fick stopp på blödningen och skrek på folk att hjälpa till och ringa ambulans. Två personer stannade motvilligt till för att hjälpa henne. Ambulanspersonalen bekräftade att hade hon inte agerat hade mannen förblödit.

Vänliga hälsningar
Cindy

Catnap
0

#10 Herregud! Skrikandes Man blir nästan mörkrädd

Jag såg en man falla ur bussen förra vintern (han var nog alkoholpåverkad, men det spelar ingen roll), han låg nedanför dörren, de övriga passagerarna hoppade över honom och bussen körde iväg. Den var -18 garder och snöade. Jag ringde ambulansen och sedan fick bussbolaget sig en rejäl ustkällning!

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

[Tassy]
0

Men hjälp vilka idioter det finns! :o Man blir ju själv orolig, tänk om jag får en anafylaktisk chock och ingen agerar? :(