Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etiketthjälpmedel
Läst 2085 ggr
sissie
2010-03-22 08:54
0

Djur och MS / värk

Att ha djur är för många ett stöd i livet. En vän som alltid finns där, som ger lugn och avslappning. För en del kan ett djur vara ett hjälpmedel eller medicin också.

Många har djur, allt från ett litet akvarium med några fiskar till häst.

Vad har ni för djur? Vilken betydelse har de för er när livet känns tufft?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Wassago
2010-03-22 09:33
0

Jag har ju vigt mitt liv till djuren så för mej betyder dom nästan allt!

Men har inte så mycket nu.

Det är Boxertiken Jenka

Två akvarier ett 735 liters å ett 70liters

En Brahma tupp som heter Bamse å två höner till honom, Agda å Gullan

sen har vi ormarna:

1.1 Boa c. constrictor lokalitet Guyana

1.1 Boa c. imperator lokalitet Hoggisland

0.1 Boa c. longicauda lokalitet Thumbes regionen norra Peru

0.1 Eunectes notaeus Gul Anaconda

1.1 A. dumerelii Madagaskar boa

1.0 Naja melanoleuca Skogskobra

0.1 Bitis gabonica Gabonhuggormen

1.1 Vipera a. aspis Aspishuggormen från södra Frankrike

1.1 "lubbar" korallkobror

Ja, mer än så har jag inte just nu.

Farwuq
2010-03-22 09:53
0

Oj, har du en boxer! De är jättesöta vovvar. Vi hade kennel där hemma när jag var barn (under förra årtusendet), vi födde upp just boxer.

Skrattande

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sissie
2010-03-22 10:00
0

Boxrar är en underbar ras. Synd att det finns kennlar som avlar på de extremt kortnosade så de får problem. Annars är det nog den goaste av alla de stora raserna. Och barnkär. Finns det någon ras som är så barnkära av naturen som boxer?

Wassago: Du sa lite. För mig är det där mycket! Själv har jag hund och tre ormar. Glass (kommer från medde), Grafitti ( avkomma efter meddes Klotter och Kladd) och lilla än så länge namnlösa Ghosten (inköpt på mässa för en 2 hundring).

Det har passerat andra djur också, katter, kanin, marsvin, gerbiler, möss (inte igen), fiskar m m.

Det är en skön känsla att veta att det finns några som behöver en när man kommer hem. Någon att pyssla om, gosa med eller bara studera.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Farwuq
2010-03-22 10:02
0

Vi har haft ökenråtta, hamster, katt och marsvin nu är bara fiskarna kvar.

sissie
2010-03-22 10:03
0

Någon drakmal?Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2010-03-22 10:07
0

Wassago! Har du inga spindlar mer?

Jag gillar boxrar väldigt mycket.

Djur finns det i masssor här hemma också-

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
2010-03-22 10:08
0

Kanske, jag vet inte vad det är för några i akvariet. Dottern fick dem en gång i tiden, sen struntade hon i allt. Så… jag försöker hålla de härdade fiskarna vid liv.

sissie
2010-03-22 10:10
0

Det finns massor med vackra fiskar. Det är skötseln av själva akvariet som jag kroknade på. Trots en rejäl filtrering.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Wassago
2010-03-22 11:59
0

Jag har en Drakmal! (gibbin) Nix medde, var ju tvungen pga ekonomin att stänga ner ormboden och fästmön vägrar ha giftormar och spindlar hemma så det lilla gift jag har kvar ligger på foder sen har vi tagit hem boorna!

Japp sissie, för mej e det lite! När jag hade som mest hade jag ite över 1000reptiler samt apor, skunkar, rovfåglar, hund, katt, iller, gojor mm mm

följ denna länken å skrolla dej ner till galleriet så ser du en del av mina gamla djur där! e nästan 200 bilder där! :)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=70515

Boxer  älskar barn och e underbart glada och trofasta hundar! Världens fjollor tills det verkligen gäller, då e dom inge kul alls! Såg min gammla boxer riktigt arg tre ggr under de 8 år jag hade han å då var det så man nästan backade själv! :)

Chestnut
2010-03-22 15:25
0

Jag har en häst och en kanin. Hästen är född -95, 152 cm i manken och ett riktigt "pissesto" Flört Hon har kronisk bronkit och ett antal gamla skador, har kostat massor i veterinärräkningar.. Men hon är den som står mig absolut närmast - min lilla prinsessa!

Kaninen är född -04, dvärgvädur/lejonhuvud. En ganska knepig kanin som både morrar och attackerar mot andra än matte. Men hon är gudomligt söt!

I familjen bor även en till häst, en katt (som "borde" ha dött för länge sedan…) och en hund (blandis: golden/labrador/gordon setter). Hunden heter Max och är en okastrerad ungtupp som älskar att dra omkull mig utomhus Obestämd syrrans hund enda ut i öronspetsarna. Men han är riktigt gosig av sig och vill ha uppmärksamhet konstant. Så han blir snabbt förlåten..

Med vänliga hälsningar
Chess

sissie
2010-03-22 15:47
0

Kan tänka mig att era djur ger er ett gott skratt mellan varven.Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

teddybaby
2010-04-03 11:15
0

Jag har kanin och hamstrar - tysta djur som skänker mig lugn i en annars stressig vardag Glad De betyder väldigt mycket! Att kunna borra ned näsan i nacken på sin lurviga kanin och sluta tänka på alla måsten.

sissie
2010-04-03 15:24
0

Pyssla med djur är avkopplande, även om städning av burar ibland kan vara tungt.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

ajanki
2010-04-28 22:29
0

Utan mina djur skulle jag inte klar av vardagslivet!

Dom ger mig så enormt mycket glädje och stöd!

Vi (jag och min man) föder upp saluki och italiensk vinthund, så dom finns det några av hemmaSkrattande

Innan jag blev sjuk så var min passion att vara ute i skogen i timtal med hundar, barn och matsäck, när jag sen inte kunde gå i skogen längre för att marken var så ojämn så höll jag mig till grusvägar. Vi hade bara saluki i början (har haft saluki i 22 år) men när jag blev sämre så hände det titt som tätt att jag tappade nån av salukina för dom blev för starka för mig. Blev väldigt deppad då…då kom den första italienaren in i vårt liv och vilken glädje hon gav mig!! Jag orkade ju med henne hur mycket hon än drog!

Blev ganska snabbt sämre och då orkade jag inte gå ut med hundarna på samma sätt längre, dom ger mig fortfarande mycket glädje så klart, men jag behövde ha nåt som jag klarar av hur dålig jag än är och då kom mössen in i mitt liv!

Det blir tungt med burarna ibland men oj vilken glädje dom små liven ger migGlad

Det kanske låter som om jag byter ut djuren..men det gör jag absolut inte! Alla är kvar här och får mig att känna lugn, trygghet och glädje!

Detta blev långt, men kontentan av det hela är att hundarna och mössen ger mig styrka att orka ännu en dag!

sissie
2010-04-28 23:01
0

#14 Ditt inlägg påminde mig om en Baggen-produkt som kan vara till god hjälp. Deras midjebälte för hundförare.

Baggens produkter

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Catnap
2010-04-28 23:37
0

Jag har två hundar av  rasen golden retriever som är mitt allt. Hade tre katter tidigare i olika åldrar, tyvärr var 2009 ett riktigt olycksår och alla gick bort pga olika sjukdomar. Drömmen om en till katt står högst på listan. Men jag är inte riktigt redo att släppa in en ny katt, minnet av min förlust är för färsk ännu dessutom så har jag fullt upp med en 10 månaders valp :)

Finns det något mysigare än att kramas med två grusiga och smutsiga hundar när man ligger i sängen och drar sig några extra minuter i sängen? När de kommer med sin sunkiga anedräckt och pussar en i hela ansiktet. Jag bara älskar de odjuren Flört

Sen är det så kul att träna och lära dem saker också. Jag var i grunden kattmänniska, men numera även hundmänniska. En dag ska jag äga en shettis, när vi köpt hus på landet :)

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Maria
2010-04-29 00:12
0

Numera har jag två katter och jag skulle inte vilja leva utan djur.Glad

/Maria

Catnap
2010-04-29 00:29
0

Oj, såg inte att tråden hette MS när jag svarade, det har inte jag. Däremot scolios och värk i vissa perioder.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

sissie
2010-04-29 08:40
0

Scolios och värk passa bra här också.Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

ajanki
2010-04-29 10:05
0

#15 Ja, midebältet är jättebra dom perioderna som det bara är händerna som är problemet. Det är jättebra att du tipsar om det, hade inte en tanke själv på att nämna det!

sissie
2010-04-29 10:10
0

Även vid nacke/axelproblem och vissa typer av värk i rygg kan midjebältet göra underverk. Så det är en bra uppfinning.Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Vattnadal
2010-04-29 16:21
0

Jag lever nästan för djuren, fick jag inga ha behövde jag inte finnas heller, känns det som. Jag har tom valt bort barn, för att kunna ha djur. Är själv lätt allergisk mot pälsdjur, och vet att riksen öker när mamman är allergisk, att barnen ska bli det. Vågar inte chansa, helt enkelt.

Här hemma finns ett litet zoo, tycker många. Jag tycker att det är alldeles lagom som det ska vara, och planerar även in fler djur i framtiden.

Vi har 12 hundar, Vittra, en golden på ett år, som är min. Hon fungerar lite som "gårdshund", går lös för det allra mesta, håller koll på oss och alla andra. Larmar om det händer nåt, busar för det mesta. Tanken är att vi ska köra lite apportering och träna lite halvseriöst rallylydnad, sen ska hon börja tränas i blodspår nu, och förhoopnuingen finns att både hon och flera av de andra ska gå att använda till praktiskt eftersök för jägarna i området i framtiden.
Sen har vi 2 alaskan huskys, en med lite schäfer och grönländare i som är min Vidar. Sen en oregistrerad siberian husky och 8 rasrena skkregade siberian huskys. Givetvis pysslar vi med drag!
3 av hundarna sover inne, resterande bor ute i hundgårdar. Vidar och Vittra är inne med mig, bara i hundgårdarna när jag jobbar.
Jag har ju trasiga handleder (sönderslitna senor) och går nu under reumatikerutredning. Dagar jag är för trött och febrig får hundarna springa i ett stort rasthägn. Mår jag bra går jag med 2 i baggenbälte och 1-2 lösa. Dragträningen sköter maken om, släde eller 4-hjuling.

Sen har vi får, för tillfället en bagge, 2 tackor och 3 lamm. Bara ne tacka har lammat, så det blir några till i sommar. Vidrae har vi 2 hedemoratuppar och deras 6 fruar av samma sort. 3 mellerudskaniner bor oxå i stallet. Maken byter vatten åt dem, jag matar. Mocka hjälps vi åt med. Samma sak gäller hundarna, han vattnar, jag matar, oftast mockar han. Är vi hemma båda två hjälps vi åt, men han tar det tyngre.

Inne i huset har jag 4 akvarium, ett 160 l salt, ett stort aquaterraium med 130 l vatten och lika mycket land, ett 120 l med koiyngel, dvärgpipagrodor och kampfisk, samt ett 20 l picco-salt. Vattenbyten i sötburkarna sker med slang. Saltvattnet blandar jag vatten i tunna, fyller med slang. Blir bara lite bära hinkar med det jag tar ur. I musikrummet där aquat står, bor även min 11 åriga skäggagam.

Sen har jag mitt djurrum. Där har jag ett 30-tal burar med möss. Avlar, sällskapar och ställer ut dem. De tar lite tid, men ger desto mer. Där finns även 3 leopardgeckos, en grönfläckig padda, GALS, kackerlackor, kanariefåglar, kinesiska dvärgvaktlar och så mjölmaskar och annat mums.

Planen nu är att inom 1-3 år, beroende av ekonomi och lösning av hagar, hus od, ska det införskaffas linderödssvin. Fåren ska utökas till 5-6 tackor, hönsen ska å bli 10-15, ev skaffar vi några svensk gul anka. Tydligen får jag hem ett par oönskade japanska vaktlat i helgen. Hoppas de kan bo med hönsen…

Vissa dagar är det hårt, men de allra flesta dagar är det djuren som får mig ur sängen. Eftersom vi är 2 om allt (utom de i djurrummet och fiskarna) är det genomförbart.

Nu ska jag städa nån bur, sen uyt och låta hundarna springa i hägnet en timme!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter