Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettersjukvårdsamhälle
Läst 2395 ggr
Cindy
2010-04-14 01:27
0

Sjukhusmat

Förlåt, men jag måste bara få vräka lite galla över sjukhusmaten. Jag förstår inte vad tanken är med att erbjuda sjuka människor sådan sörja!?

Det är halvfabrikat, tillsatser och sönderkokt för hela slanten!

Dagens lunch bestod av soppa (vatten med mjöl och lite röd färg) och saftsoppa (socker, smakämnen och geleringsmedel). Är det meningen att jag ska tro på att det faktiskt innehöll någon som helst näring, utöver tomma kalorier från snabba kolhydrater…?

Finns det någon som har goda erfarenheter? Och vad har man egentligen för rättigheter som patient? Jag sa när jag lades in att jag aldrig äter socker, men får likförbannat slåss flera gånger om dagen för att slippa bli tvångsmatad med det…

Vänliga hälsningar
Cindy

sissie
2010-04-14 08:52
0

Sjukhusmaten är allt annat än bra. Smaklös också och några kryddor finns ju inte att tillgå, så vitt jag vet. Undrar om sköterskorna också äter samma mat eller har dom en egen restaurang som lagar gott käk?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chestnut
2010-04-14 09:35
0

Sjukhusmat är inte toppklass direkt. Får betydligt godare mat i skolan Obestämd Under min senaste vistelse fick jag panerad fisk, panpizza, bananyoughurt (översockrad) och chokladpudding. Nu fick jag visserligen "barnkost" då jag låg på barn & ungdomsavdelningen så de måste ju göra mat som barnen äter men hur nyttigt är det? De borde ju kunna erbjuda lite nyttigare mat…

#1 Många i personalen har matlåda med sig eller köper någon matigare smörgås på pressbyrån. Ett fåtal äter i sjukhus resturangen ( =sjukhusmat).

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
2010-04-14 11:27
0

Enligt sköterskorna här på Uppsala Akademiska så äter dom själva inte maten. Tydligen hade sjukhuset eget kök förr, men nu skickas maten från anläggning i typ Linköping eller vad det var… Miljösmart va?

Vänliga hälsningar
Cindy

sissie
2010-04-14 11:50
0

Inte ett dugg. Och det tar ju lång tid för maten att komma fram ju. Då hinner den ju bli smaklös!

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Maria
2010-04-14 14:24
0

Jag har bara erfarenheter från sjukhusen i Göteborg och det har varierat med åren när det gäller smak och kvalitet.

Eftersom jag varit både personal och patient så vet jag att åtminstone på Sahlgrenska så är maten i matsalen likvärdig med patientmaten.

Sist jag var patient så fanns dagligen minst tre alternativ. Egna önskemål fanns också att tillgå då jag var patient som var undernärd och uttorkad.

På min gamla avdelning (där jag arbetade) så hade alla med nutritionsproblem tillgång till önskekost.

/Maria

[Tassy]
2010-04-14 16:34
0

Jotack, har inte själv legat inne, men jobbat och sett vidret (i uppsala). På de ställen jag jobbat har uppsala varit i särklass sämst. Teknikerna vi fick lära oss för att få i sjuka gamlingar som matvägrade maten var hemska dessutom! Allt för att spara pengar, specialkost är ju dyrt dyrt dyrt Skrikandes Sen att matningen mer påminner om att tvinga i en katt p piller, ja, det talas det tyst om. För er som undrar så är chefen på stället där jag jobbade numera sparkad, och sköterskan som var över mig fick en fin anmälning för tjänstefel.

Maria
2010-04-14 16:37
0

Tyvärr så är det oftast bara det negativa man hör omRynkar på näsan

/Maria

[Tassy]
2010-04-14 16:42
0

Positivt var maten inom omsorgen hemikring innan de införde cook and chill. Då hade vi hemlagat att erbjuda Glad

Chestnut
2010-07-22 16:09
0

jag och min syster hade en diskussion igår (hon har precis påbörjat praktik på sjukhuset efter att tidigare varit inom primärvården) om frukosten som serveras.

Alternativen som finns är fil, gröt och välling. Till kan man få ostsmörgås och ägg.

Både välling och gröt har en gråaktig ton, hur kul är det? Filen har jag själv tagit de gånger jag legat inlagd och det har hänt flera gånger att det har varit klumpar i Obestämd

Det vi tycker är dåligt är främst att maten knappt ser aptitlig ut, hela frukosten går i en slags gråskala. När man har noll aptit vill man inte sitta och bli i tvingad grå sörja!

Det skulle krävas så lite för att göra maten mera lockande, erbjuda till exempel ett par tomatskivor att ha på smörgåsen eller ett äpple till. Bara för att bryta mot det gråa.

En positiv sak var dock senast jag låg inlagd. Då serverades det pannkakor till kvällsmat. Vågade knappt smaka på sylten då jag var inställd på att den skulle vara rena sockerbomben och bara trigga mitt illamående mer. Men den var jättegod, väldigt tydlig bärsmak och inte alls så himla sockersöt. Glad 
Sen att pannkakorna var frysta som värmdes i micron är en annan femma…

Med vänliga hälsningar
Chess

HannaM
2010-07-30 00:23
0

Har legat på psyk och där behöver dom ju inte direkt anpassa sig efter  magproblem och sväljsvårigheter ändå är det bara en enda slemmig smaklös sörja som hålls varm alldeles för länge. Hualigen säger jag bara. För att bli frisk oavsett om det är fysiskt eller psykiskt behöver man bra förutsättningar med sömn, lugn och ro och näring och energi. Det senare får man inte direkt av det jag har serverats.

Mosaik02
2010-08-09 21:48
0

jag instämmer och i mitt fall så kan det bli riktigt livsfarligt då jag är extremt allergisk emot nypon och just nyponsoppa verkar va standard på avdelningar jag har vart inlagd på och inte tusan tar någon hänsyn till det suck alltså

och fastän man säger till gång på gång att man måste ha laktosfri kost så slarvas det och man riskerar att bli jättedålig

tyvärr så alla gånger jag har varit inlagd så har kravet för att få bli utskriven är att jag äter…..hmm en hel del mat som har hamnat i papperskorgen tyvärr för den äckliga sörjan gör bara inte att äta

[Tassy]
2010-08-09 23:05
0

#11 Huuuuh, så otäckt! Ä själv mycket svår allergiker Rynkar på näsan