Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettersjukvårdsamhälle
Läst 2145 ggr
Chestnut
0

Ortopeden idag

Hej hopp

Har träffat min knäortoped nu på morgonkvisten. De jag har träffat på akuten under sommaren har inte velat spekulera i om det skulle bli någon operation överhuvudtaget utan det beslutet var lämnat till knäortopeden.

Det finns två alternativ. Antingen remitteras jag till Sahlgrenska och då finns en (minimal) chans att jag kan rida och i bästa fall hoppa efter operationen. Eller så blir det min ortoped som opererar på mitt hemsjukhus. Men då är ridning helt uteslutet efter operationen.

Jag valde att opereras här. Jag litar fullt ut på läkaren, vill inte riskera att få någon arrogant typ i Göteborg. Dessutom så skulle det ta så himla lång tid om det ska bli i Göteborg. Och alla efterkontroller skulle troligen bli där vilket skulle innebära att jag missar massor av skola. Så det här blir nog bäst… Obestämd

Ortopeden ska ringa i nästa vecka, då ska jag få reda på om det blir operation direkt eller lite mera röntgen först.

Jobbigt är bara förnamnet och imorgon väntar ytterligare ett läkarbesök (magen/njurarna).

Med vänliga hälsningar
Chess

sissie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker du gjort ett bra val. Jag skulle också ha valt på hemmaplan med läkare jag har ha förtroende för.

Tänkte på det här med ridning. Kan inte Westernridning fungera?

Då har man ju inte samma belstning på knäna då stigbyglarna sitter så mycket längre ner så man sitter mera på hela baken.

Western Trial tycker jag ser rätt klurigt ut. Barrel race också.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chestnut
0

Är själva momenten med av/på och att ha benen i vinkel med belastning på som ställer till det… Tyvärr. Rynkar på näsan För många riskmoment.

Har ridit western en hel del, trail är kul! Detta var dock inget varken jag eller pållan fastnade för och tyvärr måste man ju upp på hästen även om man ska rida western.

Däremot ska jag försöka spara ihop pengar så att jag kan betäcka hästen nästa sommar och sen har jag unghästar jag kan jobba med. men känns surt att inte få skritta ut på min älskling eller få nöjet att hoppa upp på unghästarna sen när det blir dags. Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
0

isha vad tråkigt! Du får lära hästen att lägga sig när du ska på, och sedan rida damsadel? Flört

ttss
0

Jag kan inget om hästar. Har bara ridit ponyrydning, och en halv dagars tur på islandshästar på island. Men skulle du inte kunna har en stege som du går upp på?

sissie
0

Du ser Chestnut. Vi är flera som försöker komma på hur du ska kunna fortsätta rida även med trasigt knä. Men det bästa vore ju om du fick full pott på operationen så att du kan komma tillbaka i en vanlig sadel igen.

Vi håller tummarna för att det blir så.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chestnut
0

Naaw vad ni är söta Kyss

Tro mig, jag har funderat på det här hela sommaren fram och tillbaka, olika lösningar för att lösa olika moment. Va redan en läkare i maj som sa att jag nog fick skrota ridningen. Så jag var lite förberedd på att det här skulle komma…

Det kassa är att ortopeden inte hjälper mig alls nu om inte jag ger upp ridningen. För om jag opereras nu och knäskålen trots allt hoppar ur led efteråt (till exempel om jag skulle få för mig att rida) kan man inte göra en tredje operation. Det här är liksom den sista man kan göra. Och missköter jag mig sen blir det bara till att leva med skiten. Rynkar på näsan

Men varken jag eller sjukgymnasten tror att detta är en livstidsdom - oavsett vad ortopeden säger. Min övriga kropp behöver ridningen för att hålla igång (EDS läkaren tycker ridning är jättebra) och nu när jag red i helgen (vilket jag inte vågade nämna för ortopeden) gick det bra, red med min stabilaste knäortos. Visst, det gjorde brutalt ont efteråt men knäskålen höll sig på plats.

Så visst, kanske får hålla mig borta 1-2 år efter operationen men sen får vi se hur stabil knäskålen är och hur knäet funkar i vardagen. Jag tror i alla fall att det finns en möjlighet att det går att skritta lugnt.

Med vänliga hälsningar
Chess

sissie
0

Hoppning kan jag tänka mig blir stor belastning på knäna. Vanlig dressyr borde ju fungera. Fast roligast är väl att ta en tur i skog och mark förståss. Det skulle jag tycka i alla fall.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

mongu
0

Att du har förtroende för läkaren är viktigt. Annars är det inte alls säkert att den du skulle fått träffa i Göteborg är det minsta arrogant.

Men jag hade valt som du när du känner att läkaren är ärlig och som du säger att det är nära vid återbesök osv.

Själv gjorde jag valet när jag opererade min rygg i maj att gå via vårdgarantin. Men det berodde främst på att jag fick såna symptom som gjorde att jag inte kunde vänta in att Skövde skulle få in mig i operationsplaneringen.

Men jag blev mycket väl bemött av all personal i Göteborg. Fast jag var på Soine Center som är privat.

Hoppas du på nåt sätt ska kunna komma tillbaka till ridningen. Låt det gå ett tag så får du se.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Chestnut
0

#8 Jovisst, jag hade mycket väl kunnat få en toppenläkare där med - absolut! Glad Men opereras här känns bättre på så många sätt.

Med vänliga hälsningar
Chess