Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etiketter: sjukdomtrauma
Läst 1512 ggr
Chestnut
0

Väntan i semestertider *gnäll*

Jag kan förstå att även folk som jobbar inom vården behöver semester, absolut! Problemet är bara att det drabbar oss patienter när vården inte går på helfart..

Va som man kan läsa i gårdagens god morgon tråd nere på VC igår. Lämnade en drös blodprover och idag va jag nere för ett urinprov.

Det första sköterskan säger är "läkaren vill prata med dig sen", magen knyts om, något är fel. Tankarna snurrar, vilket prov var avvikande, är det något leverprov? Eller sänkan?

Leverproverna hade han inte fått än och sänkan såg bra ut. Nej, det var urinprovet. Har tidigare haft blod i urinen vid två tillfällen och tydligen hade jag det idag med. Tidigare har inte läkarna lagt någon större vikt vid det i och med att jag inte har några symptom därifrån. Men denne läkare sa upprepade gånger att "där ska det inte vara blod. Och det är lite väl mycket blod där nu." Till tröst är mitt kreatinvärde bra vilket talar för att det bara är njursten.

Nu ska jag utredas på barnmedicin. Vet med mig sen tidigare att köerna dit är rätt rejäla, gjorde ju min EDS utredning där och har legat inlagd där tre gånger allt som allt.

Med tanke på att det är semester så kommer jag nog inte få komma dit före hösten. Alltså kommer jag få gå hela sommaren och tänka "tänk om…"

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Just det ja, ska lämna nytt prov på måndag för odling. Det måste vara bakterieodling va? Eller finns det något annat man kan odla i urin? Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
0

Det är bakterieodling för att kolla UVI som de kollar, och ev gravtest Tungan ute

Jag tror att du har grus i njurarna som river upp småsår i urinledarna på grund av din uttorkning. Med andra ord så är du så uttorkad på grund av magen så njurarna tar stryk.

Chestnut
0

#2 Låter helt rimligt. Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Remissen är skickad till barnmedicin fick jag reda på idag. Hade både blod och ketoner i urinen i dagens prov. Blodmängden har dock inte ökat utan är ungefär samma som förra veckan.

Hade int spytt på två dagar fram tills precis nu, inolaxolet kom upp. Fy bubblan vad vidrigt det är Skrikandes Men det ska tydligen göra gott där nere bara att det tar några dagar minst innan något händer…

Kämpar på med vätskan i värmen!

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

De ringde från barnmedicin igår. Har tid där den 5/8 inbokad nu Glad Blev ingen av de läkare jag har träffat tidigare utan en ny.

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
0

Tänkte faktiskt skriva det att beroende på vad man ska utreda så tar det ju olika lång tid att få komma intill.

Att ha blod i urinen är inte bra och det skulle förvåna mig om du fått vänta väldigt länge på det.

Sen du då inte fått vad jag förstår behålla mat och vätska så kan det va en bov i dramat.

För man ska varken ha blod eller ketoner i urinen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Cindy
0

Hur reagerar de på akuten om du kommer dit, sätter dig och vägrar gå innan du fått hjälp? Har de rätt att kasta ut en? Har de ens mage att göra det? *funderar*

Jag tycker augusti är väldigt långt borta för nån med blod i urinen…

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

#6 Jo misstänker också att mina magproblem ligger bakom att det har blivit såhär. Obestämd

#7 Tvivlar på att de skulle kasta ut mig men någon vidare hjälp lär jag nog inte få. Rynkar på näsan Inte när jag har tid inbokad för att få det här utrett…

Med vänliga hälsningar
Chess

sissie
0

Jag tror inte de kan slänga ut en. Man har rätt till sjukvård och till akuten åker man ju bara om det är akut, eller om man är orolig för att det är på väg att bli sämre även om man har en inbokad tid.

Dessutom så kan ju faktiskt ett besök på akuten vara riktigt bra att göra då de kanske har en idé eller gör en undersökning som kan vara till god hjälp när man väl kommer till sitt läkarbesök som är inbokat. Allting förs ju in i journalen.

Det är aldrig fel att åka till akut eller närakut, även om man bara är orolig.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chestnut
0

#9 Nja. Sätter jag mig på jourcentralen så förs det in i samma journal som VC har, sätter jag mig på akuten beror det på om jag hamnar på kirurgen eller medicin. Är ju tyvärr inte samma journal utan olika för de olika enheterna Rynkar på näsan

Kan tänka mig att akuten på sin höjd skulle ta lite blodprover, kanske sätta ett dropp och sen skicka hem mig. För har ju som sagt tid för att utreda det här redan…

Dock är frågan om jag inte måste i alla fall, mina uppkastningar ser inte särskilt sunda ut. Börjat rasa ner i vikt återigen med. Sen denna eländiga smärta som inte ger sig…

Ja, jag är gnällig av mig idag Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

sissie
0

Du har all rätt att få vara gnällig. Vem orkar i längden att vara glad och possitiv till 100 % om man har ont och märker att något är fel. Jag skulle ha säckat ihop för länge sedan, och blivit en riktigt satkärring.

Men kan inte alla vårdcentraler och övriga vård ställen se alla journaler?

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

mongu
0

# 10 Mellan primärvården (VC och jourcentralen) och länssjukvården är det mycket riktigt skilda system vad gäller journaler.

Däremot så är det inom sjukhuset så att det går att läsa andra enheters journaler. Oavsett om det är medicin eller kirurg.

Om du håller på och kräks så ska du inte vänta. Att du fått en tid för utredning är ju en sak men då du inte är bättre utan kanske t.o.m. sämre så ska du söka akut.

Lycka till!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

sissie
0

Håller med mongu. Tveka inte att åka in.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chestnut
0

#12 Det visste inte jag - att enheterna kunde läsa varandras journaler Glad

Kräkts har jag gjort till och från i perioder sen magen började krångla i april. Inget nytt alltså. Men ja, de ser som sagt inte så sunda ut Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
0

Jag vidhåller att du bör åka in omedelbart om du kräks en enda gång till och det ser ut som kaffesump, även om det bara är lite så är det ett allvarligt tecken, och även om de har gjort gastroskopi en gång så är något fortfarande fel.

sissie
0

Om jag inte minns helt fel så kan en krånglande tolvfingertarm ge samma symtom som en krånglande mage.

Tex att sår i tolvfingertarmen ger samma symtom som magsår så läkarna hittar inget i magsäcken, utan de får tänka "lite längre".

Jag kan dock ha fel.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

mongu
0

# 14 Jo det är datajournaler som gäller nu och med det är att man kan läsa "över gränserna"

Men ingen har rätt att gå in och läsa som inte har med dig som patient att göra.

Men kommer du in och har varit t.ex. medicinpatient så ska även kirurg eller vart du nu är kunna ta fram och läsa aktuella händelser som gäller dig.

Om dina kräkningar inte ser sunda ut så ska du söka. Oavsett om du kräkts sen i april eller hur länge.

Så sök är du snäll. Det är din hälsa det gäller.

Ha en bra dag! Mongu.

Chestnut
0

Igår kväll gav inte smärtan med sig efter att jag hade ätit. Kräktes och hade diarré, smärtan bara ökade konstant. Så vi åkte in.

Fick träffa läkare efter knappt en halvtimme, efter tre timmar på akuten hade jag träffat barnmedicinläkare, lämnat blodprover, träffat kirurgjour och va klar för att åka upp till avdelningen. Ovanligt snabbt för att vara akuten och med tanke på att det var lördagkväll måste sjuksköterskan ha förstått att jag va riktigt dålig och smärtpåverkad.

Idag har ett ultraljud blivit gjort, urinprov blivit lämnat, mera blodprover och nu har jag fått komma hem. Fick komma hem såpass tidigt då jag fyller år imorgon och funkar det hemma så funkar det - annars blir det inläggning igen.

Fick ketogan i.v när smärtan va akut och nu står jag på OxyNorm. Fick en överkänslighetsreaktion av Ketogan så har Tavegyl med.

Nästa steg i utredningen är faecesprover och troligtvis en koloskopi. Fram tills vi har fått klarhet i det hela ska jag alltså äta OxyNorm. Obestämd Något jobb blir det absolut inte imorgon…

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
0

Va skönt att höra att du sökte och fick hjälp så fort på akuten.

Hoppas nu att det håller sig över morgondagen så du får fira den hemma.

Ha en bra dag! Mongu.

Chestnut
0

Dagen har gått relativt bra.

Blir rejält påverkad av OxyNormet, har huvudvärk som heter duga, är yrslig och seg. Men jag har kunnat äta tårta och fika utan kramper och träffa ett par vänner en kort stund så det känns inte helt hopplöst. Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Inget nytt på provfronten idag. Dock pratade mamma med läkaren ang min medicinering. Ska få prova flytande istället och på så sätt kunna minska lite på dosen. 5 mg är för mycket för mig.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Sådärja, nu har jag varit hos läkaren för blodet i urinen.

denne läkare är solklart min nya favorit, så otroligt bra. Lugn, förklarande och noggrann med alltifrån smärtlindring till vidare utredning.

Så nu väntar vi på provsvar och en tid för vidare utredning för magbesvären.

Med vänliga hälsningar
Chess

BabyDragon
0

Vad bra att du får det ordentligt utrett :) Bra doktorer är a och o i det att man uthärdar utredningen och väntan. håller tummarna för dig.

Chestnut
0

#23 Visst är det Glad Hade nästan lust att plocka med mig läkaren hem och ha ifall kroppen dummar sig, haha Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Passar på att gnälla lite om min skrutt-kropp.

Har haft sådana smärtgenombrott så att jag flera gånger trott att jag ska gå under. Vet innerst inne att "smärta dödar inte" men det är f*n inte långt ifrån! Skrikandes

Oftast är det armbågen som börjar, har en viss grundsmärta i vila men använder jag den så blir det tusen gånger värre. Sträcka ut går inte och inte böja heller… Sen när armbågen har tagit sig igenom följer övriga kroppen efter.

Va därför på VC i torsdags, fick rådet att "käka diklofenak och försök att träna bort inflammationen som har uppstått". Sen att diklofenak inte hjälper ryckte läkaren på axlarna åt. Jag kunde testa att ta Celebra som jag har hemma men det finns en viss risk att den inte hjälper magen. Så vågar inte. Dessutom har jag tidigare gått upp i vikt av Celebra - lite mindre kul.

Mamma har föreslagit att jag ska ta OxyNorm till natten, så att jag får sova. Just nu blir det 2-3 timmar om jag somnar alls. Armbågen gör så förbannat ont Gråter Men tvekar.. Kanske om jag ska testa en natt så att jag får sova ut. Har hållt på såhär i över en vecka nu.

Vi väntar fortfarande på prover gällande mina urinvägar. Hade mens ett par dagar (vilket spädde på smärtan ytterligare) så ska lämna prover tre dagar nästa vecka för att se om det finns äggvita i urinen. Hoppas att det inte gör det.

Ska passa på att fråga om tiden för magen när jag lämnar morgondagens prover.

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
0

Tycker du ska göra som din mamma säger. Det är viktigt att du nån gång får vila ut ordentligt.

Med smärta så är kroppen på hela tiden och du får ingen vila.

Så ta OxyNorm till natten. Du skulle inte fått det utskrivet om det inte var meningen att du ska kunna ta det.

Hoppas proverna är bra när du får svar sen.

Ha en bra dag! Mongu.

BabyDragon
0

Tycker som Mongu att du ska ta det så att du får sova. Att vara utvilad hjälper enormt mycket när det gäller att tåla smärta. Det är viktigt att sova så att kroppen får chans att läka. Kramar

Chestnut
0

Får se hur jag gör i natt.

Nu ringde en sköterska och försökte få tag på mamma som jobbar med mobilen kvar hemma… Enligt röstmeddelandet gällde det dagens prover Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Jahapp. Nu ska jag lämna ännu mera prover, bland annat en dygnsmängd Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
0

Inte kul att behöva göra men samtidigt är det bra att dom är noggranna och kollar upp dig.

Det behöver inte betyda att det är nåt stort fel.

Håller tummarna för dig.

Ha en bra dag! Mongu.