Nattvandrare - Restless Legs Syndrome
Hej alla tappra :-)
Jag är s.k. nattvandrare - lider av både primär och sekundär RLS (restless legs syndrome).
Rastlösa ben är en neurologisk sjukdom. Man upplever myrkrypningar och obehag i benen när man sitter stilla.
Mellan 5 och 10 procent av den vuxna befolkningen i Sverige uppskattas vara drabbad i varierande grad.
Rastlösa ben kan delas in i primär eller sekundär sjukdom där den sekundära varianten orsakas av annan bakomliggande sjukdom. Stödet för behandling med dopaminagonister gäller primär RLS.
Fick prova tabletter (levodopa) mot Parkinson, men de höll endast tre månader, sen var helvetet löst igen.
Numera har jag ett plåster med dopamin (Neupro) som går direkt ut i blodet. Det sitter på 24 tim och ska bytas efter det. Nackdelen är att de fräter sönder huden men vad gör man om man ska välja mellan pest & kolera!? *skrattar*
Har i alla år arbetat heltid trots detta, men en del chefer har haft lite förståelse för när jag varit trött på jobbet… men undantag har funnits - och tur är väl det. :-)
Det är oftast okunskap som ställer till det, så informera gärna er omgivning om vad ni lider av och hur det kan verka på er samt vad konsekvenserna kan bli. Ex. trötthet, koncentrationssvårigheter, låg stressnivå mm. Det har iaf underlättat för mig.
… och du… take care out there!
Tack för ordet
... och du... take care out there!
Inga-Britt I-B Gustafsson
Restless legs måste vara jobbigt. Själv drabbas jag av att mina ben blir stumma ibland. Känns lite som om de sover. Då tar jag magnesium-piller så brukar det gå över efter någon dag. Försöker även petai mig magnesium lite då och då för att förebygga.
Min mamma har också "dumma" ben och tar magnesium dagligen.
Jag har läst lite om magnsium att det hjälper både nerver och celler i allmänhet att hålla sig friskare. Man kan ta upp till 1000 mg magnesium per dag och några kända problem med överdosering finns inte.
KAnske det kan vara till hjälp när man har restless legs också. För det är ju nerverna som spökar.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Vad jobbigt! Hoppas verkligen att du hittar ngt om fungerar för dig och lindrar - lycka till!
Tack för respons :-)
Kaffe, alkohol, stress, för lite sömn förvärrar RLS. Magnesium har jag testat. Järnbrist kan förvärra också. Jag ligger på högre nivå järn än "normalt" - det bör vi göra som har detta. När det var som värst fick jag intravenöst järndropp vid två tillfällen (varje tillfälle 6 ggr med 1 vck mellanrum).
Bara att försöka leva som vanligt, men när det är som värst då blir jag förtvivlad.
Tack för ordet
Jag har en mild form av restless legs. Till vardags känner jag ej av besvären, men så fort jag stressar för mycket, slarvar med sömnen och så vidare så kommer problemen som ett brev på posten
Det var mycket värre i tonåren dock. Var ofta frustrerad så jag grät och låg i sängen och sparkade med benen allt jag orkade för att kunna somna av utmattning till slut.
Restless legs låter inte kul 
Jag får muskelkramper i vaderna ibland när jag sover, det är nog obehagligt 
Med vänliga hälsningar
Chess
Usch ja, Chestnut, det drabbas jag av flera gåbger i veckan… oerhört smärtsamt. Sendrag under fötterna även dagtid… märkliga saker vi råkar ut för! *s* Skönt ändå att dela tankar med sina medmänniskor.
Kram på er i cyberspace… take care out there! :-)
Tack för ordet
#6 Kram tillbaka!
Med vänliga hälsningar
Chess
Kramar till er allihopa!
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!