Nu har det hänt igen...
istället för att kapa god morgon tråden fullständigt, gnäller jag här 
Har haft en kaostisk helg som dock har funkat ganska bra med tanke på i vilket skick min kropp är.
Idag gick jag och mamma upp till studentbalen för att se syster min på röda mattan (hon var för övrigt otroligt vacker i en mörkröd klänning och en jättefin håruppsättning). Jag vägrade ha på mig ortosen och trots att jag gick runt en hel del (utöver det att jag gick 4 km dit…), stod på tå för att få en skymt av baldeltagarna och så höll sig knäskålen lugn. 
Sen fick vi skjuts hem av grannen. När jag kommer hem skulle jag bara in på mitt rum och hänga av mig väskan, märker inte att det ligger en krycka tvärs över golvet, snubblar och tjoff flyger knäskålen åt fanders.
Va helt enkelt för trött i musklerna för att kunna parera det.
Lyckades rätt omgående trycka tillbaka knäskålen igen. Den gled aldrig helt ur utan bara delvis (uppskattningsvis 2-3 cm förskjutning utåt).
Så nu är jag svullen, blåslagen och har ohyggligt ont.
Vi ringde sjukvårdsupplysningen och bestämde med dem att vi ringer ortopedmottagningen imorgon och hör efter om någon av de läkare jag har träffat för mitt knä tidigare har möjlighet att ta emot mig imorgon. Antagligen går inte det utan de kommer att be mig att sätta mig på akuten. Så ber till gudarna att någon ortoped med lite insyn i hur min kropp funkar har jour imorgon.
Orkar verkligen inte träffa ytterligare en ny läkare och förklara allt från början!
Smärtlindring har jag hemma, röntgen är ingen idé och allt jag vill få ut avläkarbesök imrogon är att få det hela dokumenterat. That's it.
Läkare som inte har träffat mig förut vill så gärna undersöka hela knäet, kontrollera alla ledband, meniskerna och sånt. Men för mig gör det mera skada än nytta. Jag har varit med så länge så jag vet hur en luxation känns/ser ut. En undersökning spär bara på smärtan.
Det räcker med att de på sin höjd kontrollerar stabiliteten i ledbandet som ska hålla knäskålen på plats. Detta vet "mina" knäläkare…
Imorgon ska jag dessutom på möte om min feriepraktik. Ska jobba som vaktmästare och vi ska prata arbetstider och sånt imorgon… Funderar hur f*n det ska gå till att jag ska fixa det jobbet?! Börjar om en månad och ska jobba i tre veckor… 
Är så £@!&#@ förbannat less på min kropp! 

Med vänliga hälsningar
Chess
Var bestämd tjejen när du träffar läkaren. Be läkaren ata en extra titt i journalen.
Jag tror nog att några veckor som vaktmästare kan göra dig gott. Både fysiskt och psykist. Se till att ha ditt extra stöd runt knät bara, och ta det lugnt.
Tänk på det lilla cirkuståget i "Dumbo . den flygande elefanten" som ska ta sig upp för ett berg "Jag tror jag kan - jag tror jag kan - jag tror jag kan…" Efter berget så säger han "jag kunde det - jag kunde det - jag kunde det…"
Det mesta går bara ma vill, och att man inte kastar sig in i det, utan tar det lugnt. Tex att springa för att tjäna två sekunder, men riskera att man snubblar i en trappa, är ingen höjdare.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Blev bestämt att ortopeden jag träffade senast på akuten skulle ringa mig idag. Har han inte gjort…
Nåja, slapp sätta mig på akuten igen i vilket fall!
Har fortfarande väldigt ont. Men tog mig till mötet om jobbet i vilket fall och vi kom fram till att jag ska prova. Men hoppar knäskålen ur led så går det inte.
Önskar att jag kunde bestämma över min kropp hur den ska fungera men det går inte. Jag kan inte styra över min knäskål, hur gärna jag än vill. Jag kan göra mitt bästa för att förhindra att den hoppar ur led men i slutändan så hoppar den när den hoppar.
Med vänliga hälsningar
Chess
men näe ash! 

Min mor berättade dock just för mig att min morbror hade precis samma helsike med knäskålarna när han var ung. Med tiden så stelnade han dock såpass att han slapp detta helsike. En liten klen tröst kanske, men bättre än ingen alls? 
#3 Jo det är relativt "vanligt" att man har problem i ett par år och sedan växer i från det. Oftast då kan man se på röntgen att det finns tillväxtzoner kvar som kan utvecklas och stabilisera upp, vilket de alltså i de flesta fall sen gör (luddigt skrivet, jag vet) 
Nu är inte jag som de flesta när det gäller sådant. Jag är helt färdigväxt i mina ben. Så möjligheten att jag ska stelna är i det närmaste minimal, särskilt med tanke på EDS 
Med vänliga hälsningar
Chess
Kan man inte sätta in små stoppklossar som hindrar knäskålen att röra på sig för mycket?
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Ja din EDS rör till det, men även om du har vuxit färdigt så lovar jag att du kommer att stelna till lite med åldern
ge inte upp hoppet än!
#5 jag har en liten stoppkloss inbyggd i min ortos
Problemet är att jag inte går med min ortos alltid som jag kanske borde
Sen slits dem fort och blir förstora så jag har ingen som sitter riktigt bra för tillfället. Den modellen jag har är dessutom en specialare som de måste beställa från Danmark har jag för mig.
#6 Hehe, jovisst kommer jag också bli gammal och skruttig och därmed stelna men inte de närmsta 30-40 åren 
Med vänliga hälsningar
Chess
Jahopp. Förra luxationen va tydligen inte så okomplicerad som jag trodde. Misstänkt skada på främre korsbandet 
Med vänliga hälsningar
Chess
#7 Från Danmark? Vad heter den du använder? Jag jobbar i Danmark, med just sjukvårdsutrustning, bland annat knä ortos
Om vi har den typen på jobbet som du använder så kanske jag kan ta med en upp när jag är och hälsar på mina föräldrar någon gång. Är bara något längre söderut på västra stambanan när jag är hemma och hälsar på
Jennie
#9 Nu har det löst sig för länge sedan, har fått gå över till en annan ortos
Återkommer om jag kommer på vad den nu hette! En svart sak i alla fall, tror att det var en amerikansk flagga i loggan…
Med vänliga hälsningar
Chess