Värsta och bästa
Ofta när man berättar att man har ett handikap så får man en kommentar eller ett svar tillbaka. Oftast är det väl vanliga jag -förstår-svar av olika varianter.
Men har ni fått andra kommetarer någon gång? Det har ni säkert tror jag.
Vilket var det värsta någon sagt och har något sagt något bra/rolig kommentar som var kul att höra?
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Det värsta fick jag av en doktor: "Du behöver ingen sjukskrivning, alla vet att det inte finns något som heter Whiplash."
Halvroligt även det av en doktor: "Men du är för ung för att må så dåligt som du påstår."
Sen finns en massa jag förträngt eller glömt bort :)
Hört av en läkare på akuten: Det sitter i huvudet på dig, du borde prata med psykolog! (Detta var när jag hade oförklarlig värk i magen i flera månader 2005) Idiotläkare…
Jennie
när jag begärde remiss till reumatologen med misstanke om EDS hypermobilitetstypen: "Jo du är överrörlig *undersöker handleden som då hoppar ur led* men nej, det är nog inte så allvarligt, du har inte EDS!" 
eller: "Du har för trånga benmärgskanaler, tyvärr, men vi opererar bara elitidrottare"… Jaha, ska jag återkomma när jag tagit mig till elitnivå då? Då säger vi så… 
Denna är fin (av skolsköterskan till mamma): "Er dotter kan kanske bli allergisk emot era hundar, ni måste avliva allihopa i förebyggande syfte"
Vid tidpunkten hade jag inte en enda allergi, eller ens symptom. Det var en vanlig kontroll!
"asperger - du?! NÄÄÄÄ inte en chans! Du har bara för höga krav på dig själv" öööhm, ja men det är väl ungefär samma symptombild va? 
Söker på akuten med skadat knä, förmodligen dublux på knäskålen: "Nää din knäskål kan omöjligt ha varit subluxerad, det kan inte ha gått till så som du beskriver! Blåmärket är bara ytligt, det kan inte bero på det" Sen fortsätter aset att antyda att jag bara inbillar mig?! Kanske menisken? 
"Nej du är inte allergisk mot råtta, marsvinstestet gav inget utslag" Ursäkta, jag tror det heter R Å T T A! Dumnöt… 
"Ditt reumatikerprov gav inget utslag, men du har ont, alltså har du fibromyalgi" 
Jag skulle kunna fortsätta i en halv evighet 
Fick en rolig kommentar av min sjukgymnast som fick ta över efter klåparna till ortopedtekniker "men vad är det dom har satt på dina fötter?! Dessa skoinlägg kan du smälta ner och laga rosthål på bilen med!"
Ortoped överläkaren till min mamma när vänster knäskål precis hade hoppat ur led och jag var kraftigt smärtpåverkad:
"Din dotter är bara stressad och söker desperat efter din uppmärksamhet. Vill ni ha en remiss till BUP så att hon kan prata av sig? Ni ska få en ortos till knäet på OTA med. Just det ja, lite smärtstillande var det med?".
det gick ihop va, jag var fysiskt frisk men fick recept på smärtstillande och en ortos…
Har hört så många, korkade kommentarer så att jag skulle kunna skriva en hel bok!
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta Tassy. En del svar var ju bara så urbotat dumma.

En sådan bok skulle säkert gå hem, Chestnut. En sådan där liten rolig bok man ger bort i present men en knäppkommentar på varje sida. Och en bild på den andra.
Skriver själv faktiskt på en sci-fi bok. Den finns utalgd i kapitelbitar på sci-fi, om ni vill läsa.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Min gynekolog sa att det absolut inte var nåt gyn.fel på mig när jag hade så vansinnigt ont i magen. Utan det måste antingen sitta i huvudet eller så fick jag be min vårdcentralsläkare utreda magen på mig.
Resultatetet? Endometrios! Inte nåt gyn.fel. Behöver jag säga att jag inte gick tillbaka till den gynekologen sen?
Min man sökte VC för smärtor i vänster axel, trötthet, orkeslöshet och andfådd.
Tyvärr fick han inte den läkaren han skulle ha för hon var sjuk. Stafettläkaren sa att EKG:t var inte bra men inte dåligt heller. Vissa prover var inte så bra men enligt journalen så var alla prover OK. Dessutom stod det att EKG Ok.
Trots det gick remiss för arbetsEKG och ny provtagning.
Maken skulle kunna jobba som vanligt för det var bara muskulär smärta.
Fyra dar senare låg han på hjärtiva med infarkt och det syntes tydligt på EKG att han haft en helgen innan. Det syntes även på det EKG som stafettläkaren sagt inte var bra men inte dåligt och i journal kallat för OK.
Maken fick inte komma hem innan man hade gjort en bypassoperation så allvarligt var hans tillstånd.
Det blev sen en Lex Mariaanmälan på detta.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Det värsta jag kommer på just nu är vad en gynekolog på akuten sa till mig när jag var inne för sjuttielftr gången pga flera månader lång "mensvärk".
"Det är nog klamydia" sa han. "Nej" svarade jag "det vore konstigt med tanke på att min kille var oskuld före mig, och jag testat mig negativt tidigare."
istället för att förklara att man kan vara sjuk trots negativt provsvar så svarade han "Jo, men snedsteg är det ju ingen som medger."
Det visade sig vara endometrios efter ytterligare några vändor till akuten och en titthålsoperation.
Vänliga hälsningar
Cindy
Eller nä, det var inte det värsta, bara det första värsta…
Jag fick inte tag i min förra gyn på Huddinge eftersom han ständigt var sjuk, på semester eller tjänstledig. Tillslut fick jag prata med hans chef som meddelade mig att hon läst min journal och "så ont du säger att du har kan du inte ha, vid operationen hittade de ju bara lite aktiv endo och den tog de bort".
Tack gode gudar att jag hade vett nog att slå bakut. Jag ifrågasatte att härdarna ens kunde vara aktiva trots många års hormonbehandling och ytterst få blödningar. Jag påpekade att inga studier visat på samband mellan mängd endo och hur ont man har. Jag påpekade att jag kan ha Adenomyos också (endo som växt in i livmodervävnadrn) men att de inte skickat mig till MRT. Och jag ifrågasatte varför jag inte blivit remitterad till smärtläkare om nu gyn inte kan hantera mina smärtor.
Jäkla klåpare! Hade jag inte varit påläst och haft skinn nog på näsan att bita ifrån, så hade jag varit hjälplös! Sätter aldrig mer min fot på den gynkliniken!
Vänliga hälsningar
Cindy

# 8 Jag hade Adenomyos fanns inget synligt vid titthålsoperation. Men däremot när dom kolla livmodern efter min hysterektomi så bekräftades diagnosen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#9 Jag glömde skriva att magnetkameraröntgen som jag fick tjata mig till faktiskt visade att jag har Adenomyos också, precis som jag trodde.
Vänliga hälsningar
Cindy
Så var det den danska VC-läkare som visserligen remitterade mig till röntgen när jag hade akuta diskbråckssmärtor, men sa "Nää diskbråck kan det inte vara, de patienterna brukar inte kunna sitta, och det kan ju du".
Hå! Hon tittade inte på HUR jag satt. Snett lutad över mot höger sida för att inte belasta den vänstra skinkan och benet som värkte grymt. Hon ville inte remittera till magnetröntgen.
Jag skaffade en privat ortoped som skrev remiss till magnetröntgen. Den visade mycket riktigt ett diskbråck. Jag skickade ett brev till husläkare med kopia av röntgenutlåtandet. Fick aldrig något svar.
Tur i oturen att jag inte behövde opereras!
Fick långt senare veta att samma läkare även feldiagnosticerat en bekant till min f d man.