Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettersjukdomtrauma
Läst 2147 ggr
Neiah
0

Ang. Trötthet

Tyckte detta forum passade bäst..
Sen förra året har jag känt mej trött 24/7, fast ibland puttar jag bort det & känner inte av det (tex. i stallet då jag har roligt & tänker på annat) Men jag har svårt att koncentrera mej i skolan & orkar inte bry mej om läxor o.s.v.

Har lämnat ett blodprov en gång, men det visade ingenting. Att jag rider 5 gånger i veckan borde inte vara orsaken då jag har gjort det så pass lång tid. Spelar ingen större roll heller hur länge jag sover, lika trött på helg som vardag.

Min mamma har tänk på Svininfluensan då biverkningen kan vara trötthet, vart dessutom sjuk i en vecka av vaccinet.

Ingen som vet vad det kan bero på, om det är vaccinet eller något annat, börjar bli lite jobbigt att inte orka..

Vissa dagar är det bättre & gör jag något speciellt så försvinner det, kommer dock alltid tillbaks.

Cindy
0

Min första fråga när nån har onormal trötthet är alltid; vad äter du en normal dag? Ser du skillnad från dag till dag med olika mat?

Vänliga hälsningar
Cindy

sissie
0

Det finna många orsaker som kan ge trötthet. Oftast tänker man på olika sjukdomar.

Jag själv kan ha perioder av trötthet också. Så man inte känner sig utvilad alls utan vill sova när som helst. För min del handlar det mest om hur jag sover. Nu senaste veckorna har sömnen varit dålig på grund av att jag har haft ett stort arrangemang att fixa. (Var i helgen).

Jag har problem med att när jag är väldigt trött och liger stilla för mycket på natten så snarkar jag. Det gör att jag inte får den luft som jag behöver för att kunna sova på rätt sätt.

Ett par tips som man kan prova:

Vädra ur rummet en halvtimme timme innan su ska sova. Frisk gärna kall luft gör att man sover bättre. Luften blir dessutom mer syrerik.

Skippa kudden. Speciellt om den har varit med ett tag. Då får du en annan vinkel på nacken så luftvägarna är mer öppna.

Sedan så precis som Cindy skriver. Mat påverkar också.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Neiah
0

#1 Är faktiskt vegetarian, vilket kanske förstör lite för mej. Men försöker äta tex. linser o.s.v, dock på skolan är det inte alltid god mat.. Hemma äter jag iallefall ''bra'' mat!

#2 Sover ändå rätt så bra på nätterna, ska ändå testa utan kudde & se vad som händer. Vädra gör jag mer än gärna, det är mer mina föräldrar som säger stopp. De tycker jag har så kallt på mitt rum!

Cindy
0

#3 Där får jag säga att jag av egen erfarenhet vet hur illa kroppen kan ta stryk om man inte är väldigt noga med kosten. "Försöka" få i sig essentiella näringsämnen är sällan tillräckligt.

Själv blev jag av med min "kroniska" trötthet är jag efter tio år som vegetarian träffade en läkare som förklarade vilken negativ inverkan min kost haft på min kropp. Ämnesomsättningen var körd i botten och blodsockret var i taket. Tre år på en kolhydratsnål kost rik på animaliska fetter och lagom animaliskt protein så är dom bekymren borta!

Nu behöver inte så vara samma fall för dig, och visst kan man vara vegetarian och må bra. Men det är förutsatt att man inte slarvar med maten! Äter du ägg och mjölk? Öka intaget i så fall, speciellt av ägg.

Har skolan dålig vegomat så prata med sjuksköterskan på skolan och be om hjälp att påverka skolans matinköpare till att se över vegokosten. Sköterskor vill sällan att deras elever mår dåligt av undermålig skolmat, det vet jag av egen erfarenhet!

Det du ändå kan göra själv i skolan är att klicka på extra smör (inte margarin!) i maten du äter, dricka mjölk till maten och äta dig mätt på det näringsrika (linser, grönsaker etc) och inte tillbehören (ris, pasta, bröd).

Tänk på att äta en frukost du står dig länge på, och försök undvika godis och sockrade mellanmål. Dvs sträva efter ett jämnt blodsocker.

När du ska lägga dig för att sova, se till att släcka alla lampor, stänga av TV, mobilen, datorn och annat som pockar på hjärnans uppmärksamhet. Varva gärna ner en halvtimma före läggdax med små ritualer (tvätta ansiktet, borsta tänderna, fixa kläder för morgondagen etc) och gör likadant varje kväll så du tillslut gör det på "autopilot". När du väcks av klockan så snooza max fem minuter och gå sedan upp! Dessa rutiner hjälper dig att få en mer kvalitativ nattsömn.

Jag kan varmt rekommendera dig boken "Den vegetariska myten" om du vill läsa mer om skälen som gjorde att jag efter tio år gjorde en helomvändning.

Vänliga hälsningar
Cindy

Neiah
0

#4 Har aldrig tänk på min kost som något negativ.. Ska nog försöka få tag på ''Den vegetariska myten'' & läsa den. Gillar faktiskt ägg, ska be min mamma koka så att man har till frukost! Mjölk dricker jag gott om, så länge det inte är klöver mjölk :P (smakar grädde)

Vet egentligen inte hur en sjuksköterska ska hjälpa mej med maten till skolan? Är det inte samma mat till alla skolor i kommunen, dessutom äter vi på ett ''äldre boende''..

Har väldigt svårt för att stänga av mobilen, den är på 24/7. Ska iallefall försöka få in rutiner som du säger & kliva upp direkt på morgonen :)