Jobbigt
Har fått bekräftat att min Pappa har ganska rejäl kärlkramp, de ska göra en angio för att ta reda på vilken form av operation de ska utföra. Kan inte sova, ligger och grubblar på det hela tiden.
Han måste verkligen vända om sitt liv för att bli friskare. Vill så gärna hjälpa honom, framför allt med drickandet, men vet nte hur jag ska göra. Han slutade röka för ett drygt halvår sedan i alla fall. Det är mycket bra.
Blä hatar när nära blir sjuka.
Stor stark styrkande bamsekram till dig!
Tack och lov är läkarna idag mycket skickliga och kunniga på hjärta/kärl. Håller tummarna!
Håller tummarna stenhårt härifrån och en bamsekram till dig!

Med vänliga hälsningar
Chess
Pappas operation gick bra :) skönt att se han på fötter igen :)
Imorgon ska jag försöka ta mig i kragen och söka för ögat som bråkar ännu mer. Det är säkert nacken men skulle vara skönt att få det bekräftat och se om det går att göra någonting åt föör det är irriterande!
Men bara för att jag fått vänta så länge och dum som jag är sökte jag på nätet så nu har man en massa fantasier om hemska tester de kan tänkas göra :S är faktiskt det som är mest skrämmande. Och om doktorn dumförklarar en förståss :S
Aja, lika bra att få det gjort. Need some pep.
ojoj, nu händer det grejer. Var till dr idag, han skulle ringa och prata med ögon för att se om jag kunde få en tid snabbare.
OCH jag ska få göra en hjärtutredning för min höga puls! Äntligen! Efter 9 år är det äntligen någon som tar min takkykardi på allvar! Fast är nervös över eventuella tester de kan tänkas hitta på
Men det är la lika bra att få gjort.

Vad gjorde man för operation på din pappa?
Hoppas nu att du inte får alltför negativa besked av din utredning.
Det är lika bra att få det gjort för just nu går du och oroar dig istället. Sen vet du vad du fajtas mot eller med.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Det blev balongsprängning samt en stent och en LDA (tror jag det hette, stent med medicin i) Så han fick åka hem samma dag :) hade rejäl förtätning i det största kärlet som grenar ut sig till kranskärlen, så inte konstigt han var så dålig!
Just nu oroar jag mig inte så mycket när jag vet att det kommer att bli en både på hjärtat och ögat (som säkert hänger ihop) det jobbigaste tror jag kommer bli själva testerna. Hatar nålar!
Jo det är mycket lättare när man vet vad det är man ska fajtas mot och framför allt så vet man hur! Nu chansar man ju bara :P Och hjärtat har man ju vant sig vid att det slår för fort och ibland känns som det ska springa iväg, doktorerna har ju nonchalerat det.
Men det blir väl nya tag, ska se hur det blir med nya medicinen :)
Nu måste jag tyvärr få klaga av mig lite igen 
Har så ont i handlederna och fingrarna igen! Har en sån tryckande huvudvärk som inte gått över på flera dagar, Halva ansiktet känns domnat och armen bråkaroch ringfingret krampar.
Ögat har bråkat massor, har "flimmerfläcken" över hela synfältet nästan hela tiden. Springer in i dörrkarmar och vinglar till ibland.
verkar inte som att jag får någon tid på ögon eller hjärtmotagningen något snabbare fast jag sökte VC. Inte VC doktorns fel han var jätte bra.
Phu… så. det är väl bara att vänta och se.
Pulsen har i alla fall gått ner till normal nivå tack vare nya medicinen. UNDERBART, å skönt att inte höra pulsen i öronen hela tiden! Enda nackdelen är att jag börjat reagera på tvålar och tvättmedel. Men det fixades ju lätt med allergivänliga medel.
Sista passet nu för helgen. Ska bli skönt med lite ledigt
Har fått någon svacka i självförtroendet där jag känner mig så ny och otillräcklig på jobbet. Blä
Men hoppas alla skuggisar fick en god Jul och får ett trevligt nyår. Idag ska jag fira ettårsdagen med min Sambo med lite skumpa ikväll 
Kramar
#7 Har de aldrig gjort någon datortomografi eller magnetröntgen på ditt huvud?
/Maria

Precis min tanke med de symptomen borde det bli gjort.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Nej men det blir nog gjort bara jag får komma in på ögon. För är det inge fel på ögat måste de ju kolla längre in eller? Är samtidigt rädd för att be om en. Har ni hört uttrycket "man är inte sjuk om man inte söker till doktorn"? Eller så tvärnitar de och säger att man är hypokondriker.
Och så älskar de att skylla på nacken, övervikt och astmamedicin.
#10 Faktum är att jag har faktiskt bara blivit bemött bra i vården och har tagits på allvar.
Att min diagnos kom sent är inte så konstigt det heller då det hela startade med en hjärnhinneinflammation då man upptäckte förändringen.
Även tidigare i livet då jag utreddes för migrän så gjordes röntgen på hjärnan.
/Maria
Bra att bli bemött bra i vården :) jag har fått lite blandat beroende på vilken läkare man blivit skickad till. Bland annat så ville de inte operera mina snea diskar då jag var för ung för att må så dåligt som jag gjorde. Vet inte vad åldern har med hur dåligt man mår att göra men men.
Får se vad som händer när jag väl får tid sen. Ska ju i alla fall få en utredning :)
Väldigt nyfiken på vad det kan vara som du har.
Vad har hänt med nacken om jag får fråga?
Känner du någonsin att du är väldigt trött och att du får lätt mjölksyra?
Fånga inte dagen släpp den fri!
Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!
#14 Jo du de e jag med :P Var med om en bilolycka för 5 år sen, fick nervskador i vä arm och upp mot huvudet. Samt whiplash. För några år sedan tränade jag när två diskar bestämde sig för att hoppa till och bli snea. Det var då jag fick ligga inne för smärtlindring på sjukhuset, men de trodde bara jag var ute efter smärtstillande. Känndes inte så kul, och när de hittar orsaken så "borde" det inte vara orsaken till min försämring för att jag är ung. Man undrar ibland vart de gick på läkarutbildning.
Men det var i Sollefteå :) så behöver inte åka dit mer.
Anledningen till att jag frågar är att min mamma har liknande symtom som du beskriver. Med flimmer, huvudvärk, smärta i leder, domningar.
vad låg din puls på när den var så där hög?
Men mamma är väldigt trött ofta och får mjölksyra av att gå i en liten trapp men framför allt ständig migrän. Är det något som du också upplever?
Bara för att man är ung betyder det inte att man inte behöver hjälp :S mamma var 36 när hon fick en migränutlöst stroke :S
#16 Jag kan tänka mig att din mamma har gjort röntgen på sitt huvud vilket är viktigt så hon inte hamnar i samma sits som jag
Medicinerar jag inte så ligger min vilopuls på omkring 120.
/Maria
Min mamma hade ständig migrän, flimmer, smärta i leder och domningar. Hennes migrän är nu behandlad med betablockerare som även fixade den höga pulsen och så visa det sig att hon har Psoriasis artrit.
Äntligen har jag fått min kallelse till ögon ^^ På måndag blir det av. Usch blir nervös redan :S
#17 Ja hon har gjort massa röntken och undersöknningar men ännu nu efter snart 9 år senare utan dignos =/
#18 Kan man få det av Psoriasis artrit? Oj visste jag inte kanske man ska kolla det då.
#19 Lycka till !
Alltså man kan inte få migrän av artriten, men hon hade migrän och artrit då hon fick ont i lederna. Psoriasis artrit visar sig inte på vanliga blodprover för artrit och en del av dem har inte ens problem med huden.
sorry, e jätte dålig på att förklara :P
Det var väl inte så illa förklarat, BabyDragon. Om jag minns rätt så är psoriasis och psoriasis atrit lika varandra men sätter sig på olika ställen. Cellerna har för bråttom att bilda nya celler. Psoriasis gör det synligt på huden medan psoriasis artit gör det i leder och ledvävnad vilket ger smärta.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Psoriasis artrit "brukar" bara drabba dem som har hudsymptom. Men 10% har inga och kommer heller inte att få. artriten ger inflamationer och svullna leder. men det kan nog ligga något i att det blir för mycket celler då en av behandlingarna är cytostatika.
Får kolla upp det :D ska jag skriva en articel om det? Någon som är intresserad?
Jätte gärna. Min dotter har psoriasis, så jag är nyfiken.
Wrooom!
Nu har jag äntligen varit till ögondoktorn. Hde hoppat in extra denna natt och gick till vad jag trodde skulle vara max 1 timmas besök. Men nej. Han skickade mig till akuten.
Området kring synnerven var tydligen svullna så jag skickades för att kolla så att det inte var stroke eller tumör (blev akut helt plötsligt fast det hållt påsen oktober.) Så nu är jag blodtappad, röntgad mm. De har inte hittat någon tumör :D Men de vill ju veta vad det är så jag ska te neurolog akuten imorgon. De misstänker högt blodtryck i skallen.
Äntligen är jag hemma. började jobbet 21.30 igår och är hemma nu 14.00. Ska bli skönt att sova!
Skönt att det går undan nu.
Hoppas på positivt besked när de finner felet, att de kan fixa det snabbt och lätt.
#26 Så bra. eller rättare sagt så menar jag inte men jag tror du förstår
Nu händer det något och de tar dig på allvar.
Fortsätt att hålla oss informerade…
/Maria
Ja det vart en väldig fart helt plötsligt :P Men varför alltid när man planerat annat? Och inte när man har tid? :P
Skönt att jag kunde åka vidare imorgon, hade inte kunnat hålla mig vaken om de skickat mig direkt :P Så skönt det var att sova!
Chefen ringde också. Han ska kolla upp om jag får förlängt vikariat eller inte. Undrar vad man ska göra om det inte blir mer? Men det fåjag ta då. Nu ska ja ta de lungt ikväll.
Kram på er skuggisar.
Phu. Varit hela förra veckan på sjukhus med en massa olika tester, bl.a. en LP (Lumbal Punktion) som var riktigt jobbigt mentalt för mig som hatar nålar :P sen direkt ut och jobba helg. Skulle jobbat natten till idag (fredag) men börjaar bli förkyld och kroppen sade bara stopp! Orkar inte mer så har försökt ta det lugnt. Ögonen har krånglat jättemycket så jag har börjat tänka på hur det skulle vara att förlora synen.
Är uppe i full dos av nya medicineringen imorgon. Har stickningar i händer och fotsulor av med och kan inte längre dricka kolsyra för det smakar blääää.
Kanske bäst att man lägger sig och fortsätter kämpa imorgon.
Phu. Varit hela förra veckan på sjukhus med en massa olika tester, bl.a. en LP (Lumbal Punktion) som var riktigt jobbigt mentalt för mig som hatar nålar :P sen direkt ut och jobba helg. Skulle jobbat natten till idag (fredag) men börjaar bli förkyld och kroppen sade bara stopp! Orkar inte mer så har försökt ta det lugnt. Ögonen har krånglat jättemycket så jag har börjat tänka på hur det skulle vara att förlora synen.
Är uppe i full dos av nya medicineringen imorgon. Har stickningar i händer och fotsulor av med och kan inte längre dricka kolsyra för det smakar blääää.
Kanske bäst att man lägger sig och fortsätter kämpa imorgon.
#31 Usch, det lät inget vidare. Har du inte möjlighet att bli sjukskriven några veckor nu när du börjat med ny medicin och mår dåligt?
/Maria
Vet inte, tror inte det. Men har två nätter nu efter helgen sen har jag en vecak ledigt på schema. Ska bli skönt.
Läst lite på nätet om sjukdommen. Var vist lite mer än vad läkarna berättade. Började storböla efter att ha berättat hela historien för en kollega. Känns som att jag äntligen fattat nu. Men det är ingen dödlig sjukdom, känns inte som att det är mycket att böla för men det behövdes tydligen.
Nu måste jag ta tag i det som kan hjälpa. Ska skriva ett schema för en månad frammåt med fysisk träning, medicinsk yoga och meditation samt prommenader. Nu ska jag gå ned i vikt. Någon som vill haka på?
Det kan vara skönt att gråta. Även om det inte är en dödlig sjukdom så är det ändå alltid en chock när man får reda på att man faktiskt har en sjukdom.
Nu gäller det bara att vara positiv och försöka leva så bra det går så att man inte hela tiden tänker att jag är sjuk utan försök att få det till att bli en "bisak".
Lättare sagt än gjort men jag tror du klarar det bra.
/Maria
Jag förstår hur du menar. har lyckats göra astman till en "bisak" men det tog en liten stund. Men påmins hela tiden av den nya när den ger mig huvudvärk och speciellt när jag får ont i ögonen för jag är mest rädd att mista synen.
Men nu har jag i alla fall fått in det i mitt känslomässiga huvud. Nu när jag kommit över den tröskeln känns det som att jag kan göra någonting åt det.
Men skulle behöva bli lite piggare. någon som vet någon bra huskur eller hälsokost (blir trött av trycket i huvudet)
Det är en jobbig situation som nära anhörig att få ta del av något sådant!
Men det finns inte så mycket mer du kan göra än att stötta din pappa, men du skall komma ihåg att du inte har något ansvar över vad din pappa gör eller gjort, eller om han blir sjuk!
Han kommer en dag dö, troligen som en röd tråd av sina hjärtproblem, det kommer vara en jobbig period för dig, men du skall inte klandra dig själv då, utan ditt liv går vidare, å det är viktigt att då minnas de roliga minnerna med din pappa, men det var "förfluten" tid och du lever vidare med egna mål å förutsättningar.
Men nu är inte din pappa dör ännu, och ni har chansen att skapa en bra relation till varandra, men kom ihåg att det som händer det händer oavsätt om man blir sjuk eller ej!
Mycket sant Zavanto :)
Vill bara dela min glädje. Har varit till Ögon mott och jag har fått bättre syn samt att min synnerv inte är så svullen längre :D Hurra, medicinerna fungerar!
Vad roligt! Det var goda nyheter! Grattis att medicinen fungerar så bra. Hoppas det fortsätter att bli bättre.
Wrooom!
Superfökyld. låter som en kråka. känner mig som en också. Har en elak huvudvärk. Får ont när jag bär tungt, styrketränar och efter träning. jobbigt att träna och gå ned i vikt när man hela tiden blir motarbetad. och jag vet inte när man ska ringa hellr, vad som är tecken på för högt tryck och vad som är ändå p.g.a. allt. Vill bara komma igång, tycker att jag vilat tillräckligt. men tydligen inte. Frustration!
#41 Isch, krya på dig nu gumman! 
Med vänliga hälsningar
Chess
Tack söt detsamma ;)
Ta det lugnt med träning så inte hjärtat bli överansträngt. Din kropp har nog med jobb att motarbeta förkylningen just nu. Drick mycket och krya på dig.
Wrooom!
de senaste dagarna består av mycket dricka (vatten) och War Craft 3 Tower Defens. Känner mig lite nördig ;) men det hjälper nog. Har börjat förstå att kroppen vill vila just nu så nu lyssnar jag och gör det mellan hostningarna. har en mysig hund också som inte lämnar min sida och sover tätt intill :)
Kramar på er
Nu är jag trött på att det ska vara så svårt att få tag på medicinen. Ska försöka ringa Dr imorgon och se om man kan få receot på den mindree dosen. Då får jag ta 8 tabletter om dagen. Weee De har tydligen nått problem med tillverkningen.
Kan inte apoteket ordna med det direkt?
Wrooom!
Tydligen inte :(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har haft enna riktiga skitdagar så jag känner att jag behöver få ur mig lite 
Känns som att allt jag gör blir fel. Synen har blivit kraftigt sämmre. De gråa fläckarna är större och mitt djupseende nästan obefintligt. Tappar och missar nästan allt. Svårt att läsa så det är lite jobbigt att jobba med. Vill verkligen inte förlora ett jobb till p.g.a. sjukdom.
Pratade med min neuro ang att jag får dubbelseende när jag tränar och högtrycks huvudvärk när jag är upprörd. De hon sade var "finns inte mycket mer att göra då du går på maxdos av medicinen". Men jag vet att man kan tappa med LP. Tro mig, vill inte det men absolut för att rädda synen!
Vet inte hur mycket medicin jag fått slänga för att jag tappat det på golvet då jag inte ser om jag är över burken där den ska släppas. Och tar så lång tid för mig att läsa med listorna att jag hamnar efter.
Så nu har jag fått ur mig lite. hoppas det bara är en tillfällig försämmring.
Kram på er skuggisar.