Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettersjukdomtrauma
Läst 19677 ggr
[Lillfjanten]
79

Cervikokranialt syndrom?

Någon som har den diagnosen, och isåfall, vilken utredning/behandling har ni fått?

BabyDragon
25

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejsan

Jag har denna diagnos, det tog lång tid att få den. Fick diagnosen på Smärtrehab där jag gick för min wiplash. Har även Cervikobracialt syndrom där det smärtar i nerven ner till armen.

Det betyder att man har ett ständigt smärtpåslag i nerverna som går från nacken till huvudet, jag får själv symtom i form av skärande smärta över huvudet, i ansiktet (vä sida) och stickande kännsla i ögonen. Även ryckningar (ticks) i ögon, ögonlock och eller läpp ibland.

Det finns inte så mycket att göra åt saken så vitt jag förstår. Får smärtstillande till en viss grad. Har en tens men den fungerar bara på de spända musklerna, säter jag den i området kring den skadade nerven blir det bara värre. Har sjukgymnastik och bassängträning (basssängträningen får jag bekosta själv).

Vissa dagar är värre än andra, upplever en försämmring om det är kallt och särskilt om det blåser kallt i nacken! Eller vid drag. Så att hålla nacken varm har hjälpt mig.

Nu finns ju operation för wiplash där man går in och tar bort ärrvävnaderna som bildats kring nerven och klämmer den och orsakar smärtan. Den är fortfarande inte gratis men den finns i Sverige. En del har blivit bättre utav det, andra inte.

Hoppas att du har det så bra du kan och att jag inte blev för långrandig :)

[Lillfjanten]
8

tack för svar! nu när jag var hos läkaren i veckan så ändrade hon diagnosen just till cervikobrakialt.. blev lite snopen när jag såg att det var huvuddiagnosen. fick mina diagnoser hos företagsläkare. men det är väl bara att gilla läget, och du blev inte alls långrandig, jättetrevlig med lite mer info!