Akupunktur/Akupressur
Är lite nyfiken på att testa akupunktur eller akupressur. Främst för min nacke som gör ont till och från efter att jag blev sparkad av hästen rätt i nacken för 1½ år sedan.
Dessutom känns överrörligheten av och jag blir lätt himla stel i musklerna efter som de får jobba extra för att kompensera för lederna. 
Är det någon skillnad i effekt gällande metoderna?
Är inte nålrädd så den biten spelar ingen roll för mig. 
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag har själv aldrig provat akupuntur eller akupressur. Men jag kan gott och väl tänka mig att det är en skön upplevelse. Tror nog att det likväl som massage m m behövs ett antal tillfällen för att man ska få någon märkbar och bestående skillnad till det bättre.
Men det är ju något som inte kan göra det sämre så varför inte prova? Jag tycker du ska testa några gånger och se vad det gör för skillnad för just dig. Det är ju olika från människa till människa.
Om inte annat så kan det ju alltid vara trevligt att få bli ompysslad en stund.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#1 Jovisst, vore skönt att få bli lite ompysslad.
Är mest osäker på vilket av de jag ska prova. Tråkigt nog kommer jag inte ha råd före slutet av april (tidigast) men ser fram emot att testa! Sen vette tusan hur jag ska finansiera det mer än enstaka gånger men får hitta något sätt, låta bli att köpa kläder och snåla på nöjen eller nåt.
Med vänliga hälsningar
Chess
Akupunktur är wunderbaum för mig! Gick hos en kinesisk akupunktör förut (innan jag kom in i ett endometrios-skov), och upplevde bättre immunförsvar och mindre ont i nacken/skuldrorna. Gick hos en svensk akupunktör för ren skär smärtlindring i början av skovet, det hjälpte mig mycket både mot smärtan och för avslappning.
Min sjukgymnast jag går till för mitt ryggont, utför en variant av akupressur när hon går igenom/masserar rygg o nacke. Utan hennes omsorg och medicinska laser varje vecka skulle jag inte stå på benen!
Vänliga hälsningar
Cindy
#2 Kan man inte få det via sjukvården? Naprapat kan man få gå hos via vården. Tror man behöver remiss dock.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Hmm, värt att kolla upp om det går att få via sjukvården!
Med vänliga hälsningar
Chess
#4 Svensk akupunktur kan man få via sjukvården, men den hjälper "bara" vid smärta på en specifik kroppsdel. Kinesisk aku handlar om att få kroppen i balans, och de jobbar på ett helt annat sätt. En svensk akupunktör sätter nålen i den kroppsdel som gör ont, medan en kinesisk sätter nålen i den punkt på kroppen som har samröre med ontet.
I Stockholm kan jag rekommendera sjukgymnastmottagningen Hälsopoolen på Södermalm, men dit måste man ha remiss.
Vänliga hälsningar
Cindy
#6 Då låter kinesisk helt klart mera intressant.. Men dyrare
Ska fråga min sjukgymnast om hon pysslar med akupunktur men tvivlar på det.
Stockholm är lite väl långt och ett helt annat landsting..
Med vänliga hälsningar
Chess
#7 Jag tror tyvärr att alla landstings-akupunktörer kör svensk aku, men det är ju aldrig fel att iaf prova!
Vänliga hälsningar
Cindy

Jag hade enorma problem med mus-arm (och gräva i trädgården arm) och fick piller och binjurebarkhormon hos läkaren. Inget hjälpte i längden.
6 gånger hos en akupunktör så var det borta.
Jag vet inte om hon var kinesisk eller "dansk". Men jag fick nålar i armen, huvudet, knäna, vaderna och fötterna och öronen… var uppe i 24 som mest tror jag. Skiftade lite.
Chestnut, har du gått till en kiropraktor? Det borde ju annars vara det första att prova.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#9 Fantastiskt att musarmen "försvann"!
Nej kiropraktor har jag inte varit hos. De har inte avtal med landstinget va? Har bara varit hos en 6-7 olika sjukgymnaster.. 
Med vänliga hälsningar
Chess

Jag har ingen aning om hur det fungerar med kiroprakor i Sverige, jag går i Danmark och betalar själv, kan inte du det?
Men försök ta reda på det, skulle tro att det är det som behövs.
#11 Visst kan jag betala själv men då får jag vänta till slutet av månaden.
Ska kolla upp om det finns någon kiropraktor i närheten. Annars påminner väl naprapati om kiropraktik? För det vet jag finns i stan i alla fall 
Med vänliga hälsningar
Chess

Ja, naprapater och kiroprakter påminner om varandra.
Vad jag tycker är fördelen med kiropraktorn är att det är in - knäck, knäck- och så ut igen. Det tar 10 minuter för mig nu när Hans känner mig efter många år.
Naprapaterna var aningen mindre "burdusa", lite mesigare tycket jag.
Jag rekommenderar kinesiska eller kinesikt utbildade akupunktörer. Det senare betyder inte att de måste ha utbildats i Kina, eftersom det också finns utbildningar i Sverige. Deras kunskaper är långt mer omfattande än sk svensk aku-punktur.
Om du går till en leg. kiropraktor, kan du få det på remiss.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Jag har impingementsyndrom, epikondylit och oklar smärta i handen. (Tror att det är från axeln) Allt i samma arm, höger, naturligtvis är jag högerhänt.
Har testat akupunktur, men det gjorde fruktansvärt ont! Och det hjälpte inte mig heller. Så jag får testa vidare.
#15 Oj, var satte akupunktören nålarna? På vissa ställen (typ fötterna, öronen) gör det grymt ont på mig med, men bara en sekund. Hur många behandlingar gick du på? Det är sällan man får effekt först efter 3-5 st.
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag fick 6 st behandlingar. Det blev nålar i axeln, armbågen och handen (mellan tummen och pekfingret).
En pina när nålarna sattes och när sjukgymnasten snurrade på dem. Och sista gångerna även när nålarna satt i. Mycket obehagligt.
Den akupuktör jag går hos sätter in nålarna så att man knappast märker det.
Tride.
#17 Uscha, då kan du ju iaf stoltsera med att du gav det ett rejält försök! Synd att det inte hjälpte dig! Är dock säker på att en kinesiskt skolad akupunktör hade satt nålarna annorlunda, därmed inte sagt att det säkert hade gett annat resultat.
Vänliga hälsningar
Cindy
Kom dina problem med knät och magen mm efter det du blev sparkad i nacken? Vet du hur viktig nacken är för kroppens allmäna funktioner? Minsta fel där och det ställer till det på andra ställen längre ner. Jäkla häst alltså! De där djuren är verkligen livsfarliga…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För mig fungerade inte akupunktur. Men jag fick det av en sjukgymnast som inte gjort det ofta, är nålrädd så det kan ju vara många orsaker till att de inte fungerade.
Jag gick ju då för min nacke och de skulle ju då naturligtvis sätta nålarna där. men precis som med massage så klarar jag inte sånt på nacken direkt på skadan. Och hon träffade en nerv till tummen då hon satte i handen varje gång! Jag gick tre gånger men blev bara mer och mer illamående. Sista gången hade jag varit så spänd att jag böjt en av nålarna i pannan.
Men som sagt hon var inte van vid det, hon var själv nervös inför det och kan ha varit hennes osäkerhet samt min nålrädsla som strulade till det. Har inte provat kinesisk dock. Skulle gärna vilja gå till naprapat, här får man inte sånt via vården dock, det är olika i olika landsting.
Jag funderar på att testa. Min sjukgymnast säger att hon brukar "nåla" folk av och till.

Hon kör den svenska modellen, Skåne betalar bara för det.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Det är svårt att finna bra akupunktörer i Sverige. Men de finns! De bedriver oftast privata kliniker, och det går att finna dem genom att googla.
Tride.